ĆWICZENIA Z ZAKRESU TERAPII ZAJĘCIOWEJ

ZAPRASZAMY DO KORZYSTANIA Z PROPOZYCJI NA KAŻDY DZIEŃ TYGODNIA

15.06-19.06

08.06.-12.06

01.06-05.06

W Tym tygodniu, chciałabym wam pokazać zabawy w których będziecie w dużej mierze wykazać się swoją twórczością i pomysłami. Nie zabraknie również trochę ruchu, poszukiwań, i poproszenie do zabawy rodzeństwa!

Powodzenia 😉

PAPIEROWE ZABAWKI

Do Przygotowania będzie nam potrzebne:

-Nożyczki

-Papier

-Mazaki

– Filmik z przypomnieniem:

Dziecko samo koloruje i stwarza własny projekt swoich dzieł😉

Miasto z kartonów

Potrzeba nam:

-Kartony z różnych produktów(duże małe)

-Farby

-Szeroka taśm

-Kartki

Poproś dziecko aby przypomniało sobie ulubione miejsce, w którym było i odtworzyło je niezależnie od ilości  kartonów. Super pomysł na stworzenie miejsca gdzie jadło się ulubione lody, albo frytki😉  Gdy już projekt gotowy, ułóżcie kartony i zlepcie je szeroką taśmą w niektórych miejscach możecie przykleić białe kartki aby stworzyć napis. Całość można pomalować Farbami.

Teraz można świetnie się bawić.;)

Polecam aby dziecko porobiło sobie szczegóły, np. gdy pojawi się sklep z lodami niech dziecko zrobi ladę , rożki niech zrobi z papieru, a gdy ma ciastolinę  lody.

Wyjątkowa zabawa- Skarpetkowa wojna

Trochę ruchu nam nie zaszkodzi, teraz zabawa która jest wyjątkowo bezpieczna dla małych i dużych. Plus jest taki, że podczas zabawy może uda się sparować kilka par😊😊😊

Każdy z nas ma szufladę, w której trzyma skarpetki a na pewno znajdą się takie które swoją parę straciły w magiczny sposób, U mnie jest tyle, że na spokojnie można z nich zrobić niezłą stertę „śnieżek”.

Zbierz wszystkie takie skarpetki i zwiń je w kulkę. Gotowe?

To nic nie pozostało, jak pobawić się w cichą wojnę.  Ustalcie sobie, zasady i bawcie się dobrze😉

Poszukiwanie skarbu

Drogi rodzicu.

Narysuj dziecku,  mapę domu  zaznaczając na niej miejsca gdzie są ukryte wskazówki w których zamieściłeś  zadanie albo czynność do wykonania.

  1. Namaluj co teraz widzisz za oknem? Obrazek musi być kolorowy.
  2. Ulep zwierzątko z plasteliny.
  3. Poukładaj wierzę z klocków.
  4. Narysuj dziecku, drzewo a jego zadaniem będzie wykleić je kolorowym papierem, bibułom.
  5. W łazience postaw miskę z wodą, mąką do środka włóż małe przedmioty, dziecka zadaniem będzie wszystkie znaleźć.
  6.    Z wacików niech dziecko stworzy swój ulubiony kwiatek przyklei na kartce i pomaluje go.
  7.   Układanka z zapałek.
  8.   Jeżeli pogoda na to pozwala można wymyśleć kilka zadań na dworze, np:
  9. Pozbieraj 20 ŻÓŁTYCH kwiatków.
  10.   Pozbieraj jak najwięcej patyków.
  11.   Zrób ładny bukiet do wazonu.

Ostatnie zadanie niech znajduje się w miejscu gdzie ma być ukryty skarb , może być ulubiona czekoladka, owoc, albo upragnione 10min ulubionej bajki.:) Oczywiście mocny przytulasek będzie dodatkową najlepszą nagrodą za wykonaną pracę

Bajkowe Słuchowisko

 Podaję 3 bajki do słuchania:

Pozwól dziecku wybrać, następnie niech narysuje kredkami.

Zanim zacznie malować zadaj mu pytania.

  1. Co Ci się podobało?  Kolejne pytania niech będą odnosiły się odpowiedzi dziecka.:)

Życzę udanej pracy.

Terapeuta Zajęciowy. Barbara Wiskalla

Zajęcia z zakresu terapii zajęciowej 25.05-29.05

  1. ZABAWA  MALI ODKRYWCY

Każde dziecko lubi poszukiwać, odkrywać, dotrzeć do tajemniczego skarbu a przy tym doskonale się bawić. Zabawę można przeprowadzić w warunkach domowych ale również na ogrodzie. Możemy do tego spróbować nakreślić mapę mieszkania czy mapę ogrodu.

Potrzebne materiały:

  • Mapa
  • Koszyczek
  • Kolorowe karteczki
  • Przedmioty, które dzieci będą odnajdywać w trakcie poszukiwań.

Opis zabawy:

Zaczynamy od wyjaśnienia dziecku  reguł zabawy i przedstawienie mapy poszukiwań.  Ważne aby miejsca poszukiwań było dla dziecka znane.

Na początek należy spróbować narysować mapę miejsca w którym będą prowadzone poszukiwania. Na mapie należy nakreślić miejsca w których ukryte są zagadki bądź zadania do wykonania. Dla ułatwienia można też rozrysować pojedyncze pokoje. Zagadki i zadania do wykonania powinny być opisane na karteczce w jednym kolorze aby dziecko wiedziało czego ma szukać. Na znalezionych karteczkach mogą być następujące przykłady zadań i zagadek

  • Podskocz 7 razy
  • Zajrzy do lodówki i zabierz ze sobą 1 cytrynę
  • Zrób 10 przysiadów
  • Zajrzy do pralki i wyciągnij czerwoną rękawiczkę
  • Sprawdź pod łóżkiem ( tutaj coś wkładamy co dziecko powinno zabrać do koszyczka)
  • Zakręć się 4 razy w lewo i 2 razy w prawo
  • Wyciągnij od taty z szafy parę skarpetek
  • Zrób 7 pajacyków
  • Sprawdź co znajduje się pod poduszką u rodziców w sypialni

Na końcu dziecko zawsze odnajduje skarb, tym skarbem może być jajko niespodzianka, czekoladowe złote pieniążki, ulubiony owoc, smakołyk czy upominek. Zapraszam do zabawy 😉

  • ZABAWA KONTROLOWANY PODMUCH

Zabawa kontrolowany podmuch jest fajnym sposobem na spędzenie wolnego czasu z dzieckiem przy niewielkim nakładzie potrzebnych materiałów i pracy.

Potrzebne materiały:

  • Taśma malarska
  • Piłeczka ping-pongowa albo pomponik
  • Słomka

Opis zabawy:

Na podłodze za pomocą taśmy malarskiej tworzymy tor. Nie musimy się obawiać o ewentualne zniszczenia paneli, gdyż taśma malarska bardzo łatwo się usuwa, nie pozostawiając po sobie kleju. Na początku toru zaznaczamy START a na końcu METE. Zadaniem dziecka jest delikatnie dmuchać w słomkę aby powietrze przesuwało piłeczkę bądź pomponik po torze, Należy uświadomić dziecko, że te podmuchy muszą być delikatne, aby piłeczka nie wypadła po za tor. Jeżeli piłeczka wypadnie za tor wtedy uczestnik wraca na START bądź w miejsce w którym był wcześniej.  Tory mogą być dwa, wtedy możemy zrobić wyścigi kto pierwszy dotrze do mety bądź jeden i po kolei każdy uczestnik spróbuje swoich sił w tej zabawie. Zabawa sprawi dużo radości nawet tym dużym dzieciom 😊 Zapraszam

  • ZABAWY PRZY MUZYCE

Tańczyć każdy może… Zapraszam do wspólnych wygibasów. Wykonujemy ruchy zgodne  z tekstem piosenki bądź takie jakie są na prezentowanym materiale.

  • PRACA PLASTYCZNA „DMUCHAWIEC”

Przedstawiam prace plastyczną z wykorzystaniem małej ilości materiałów za to z dużym efektem końcowym.

Potrzebne materiały:                                                    

  • Brązowa plastelina
  • Patyczki do czyszczenia uszu
  • Niebieska kartka z bloku technicznego a4   
  • Klej
  • Zielona kartka

Opis pracy:

Z zielonej kartki wycinamy liski. Brązową plastelinę ugniatamy w rękach aż do momentu kiedy będzie miękka. Z plasteliny formujemy kulkę i przyklejamy na kartkę. Obcinamy z patyczków do czyszczenia uszu górną część po dwóch stronach i wbijamy w plastelinę. Utworzymy w ten sposób „jeżyka”. Do dmuchawca należy dorysować łodygę oraz przykleić wcześniej wycięte listki. Pracę można wzbogacić o słońce, trawę, chmurki, według pomysłu dziecka. Poniżej zdjęcie podglądowe pracy. Zapraszam.

  • WĘDRUJĄCA WODA

Eksperymentowanie i odkrywanie nowych zjawisk jest tym co dzieci lubią najbardziej. Tym razem przedstawiam eksperyment wędrująca woda. Prosta do wykonania w warunkach domowych.

Potrzebne materiały:

  • 6 szklanek tej samej wielkości i pojemności
  • 3 różne barwniki bądź zabarwić wcześniej wodę bibułą w 3 różnych kolorach
  • Ręczniczki papierowe

Przebieg eksperymentu:

Do co drugiej szklanki nalewamy ciepłą wodę do wysokości połowy szklanki. Do każdej szklanki w której jest woda dodajemy barwnik. Następnie kawałki ręcznika papierowego zwijamy w pasek i wkładamy jego końce do szklanek tak aby łączyły wszystkie szklanki. Jest to eksperyment, który nie da efektów od razu, najlepiej wykonać go wieczorem i zajrzeć z dzieckiem dopiero rano, wtedy będą najlepsze efekty. Zapraszam

Przygotowała

Terapeuta zajęciowy Anna Szeja

18.05-22.05

Zajęcia z zakresu terapii zajęciowej:

  1. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze to bardzo ważny etap w rozwoju mowy każdego dziecka oraz w terapii dzieci z problemami rozwojowymi i logopedycznymi. Dlatego dziś chciałabym pokazać jak w ciekawy sposób wprowadzić dziecko w świat wyrażeń dźwiękonaśladowczych.

Jak ćwiczyć wyrażenia dźwiękonaśladowcze?

  • Pierwszą i bardzo ważną rzeczą jest po prostu używanie pluszowych, drewnianych zwierzaków, które podczas zabawy będą wydawać różne dźwięki.
  • Kolejną bardzo oczywistą rzeczą jest oglądanie książeczek ze zwierzakami i opowiadanie dziecku jak mówi dane zwierzę. Im dziecko młodsze tym będzie bardziej preferowało słuchanie opowiadanej bajki lub historii od przysłuchiwania się odczytywanej opowieści. To są rzeczy, które większość rodziców, logopedów robi bardzo spontanicznie i intuicyjnie. Jednak ze zwierzakami można bawić się jeszcze na kilka innych sposobów 🙂
  • Obrazki i dźwięki- wykorzystując rozmaite obrazki, dziecko widzi dane zwierzątko (stymulacja wzrokowa) i słyszy jaki dźwięk wydaje (rodzic naśladuje dźwięk np. krowy muuu lub odtwarza za pomocą rozmaitych nośników, np. youtube). Dziecko losuje zwierzątko lub wskazuje palcem w książeczce. Zadaniem dziecka jest powtórzenie dźwięku za rodzicem lub za odtworzonym nagraniem.
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze 1

  • Ruletka dźwiękonaśladowcza

Poniżej przesyłam świetną zabawę- ruletkę: dziecko kręci kołem, rodzic czyta zadanie do wykonania. Super zabawa. Polecam!

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwordwall.net%2Fpl%2Fresource%2F1598735%2Fzabawy-d%C5%BAwi%C4%99kona%C5%9Bladowcze%3Ffbclid%3DIwAR0MCVEv8kga4SzzL8cRSETYtP17L7IDS2vIF-KBJx0kiuN0amW027-LIBM&h=AT1vZaRH9E-7wYvCATdh8WDbGXnAFWRlrFSXn3ajWAeP-17Tx8gUHI6go-j2n-MTVPOHOpyMA0HPr20HZqsdYcYyn1GjH0i6m5y4pmTvog8e03v5xJvhUfdDOjpBxNXkp_26xw

  • Rozmaite masy sensoryczne.

Za niedługo dzień Mamy! Dlatego też zachęcam wszystkich tatusiów do wykonania naszyjnika dla mamy z waszymi pociechami. Ale ciiiiiiiii mama nie może się dowiedzieć😊 Przesyłam link do ciekawych i różnorodnych mas, stałych, przekształcalnych. Jest to świetna zabawa, dziecko ćwiczy nacisk, manipuluje masami, ugniata je, klepie, a przy tym wie, że zrobi z nich coś wspaniałego😊

  • Zajęcia z zakresu artereterapii: wesoły kurczak:

Co będzie potrzebne?

  • Żółty papier kolorowy
  • Biała kartka papieru
  • Pomarańczowy papier kolorowy
  • Nożyczki
  • Klej
  • Oczka samoprzylepne

Jak wykonac wesołego kurczaczka?

  1. Wycinamy żłótego z papieru kółko oraz podłużne paski
  2. Przyklejamy koło a paski zaginamy w połowie i doklejamy do koła ( tak jak na obrazku)
  3. Z pomarańczowego papieru wycinamy dzióbek ( trójkącik) oraz nóżki i zdobimy kurczaka
29249637_1941581125871955_6824026056303837184_n.png

Gotowe 🙂

  • Zabawy muzyczno- ruchowe, utrwalająca schemat ciała😊 zapraszam do gimnastyki rodziców z dziećmi:

Opracowała:

Mgr Agata Pikus

Nauczyciel- wychowawca/ Instruktor terapii zajęciowej

11.05.-15.-05

Kolejny tydzień przed nami a co się z tym wiąże kolejne wyzwania więc zachęcam 🙂

    ŻELOWY GNIOTEK Z….BALONA

Wcześniej robiliśmy już gniotki z mąki,  ale galaretowaty gniotek z żelatyny to  hit.

To  idealna propozycja na letnie harce

Do wykonania żelowych gniotków potrzebujecie:

 Przezroczyste balony (są najlepsze bo widać co znajduje się w środku)

-kolorowe cekiny lub brokat.

– Żelatynę.

-gorącą wodę, miseczkę z łyżeczkę w której wymieszacie wodę z żelatyną, butelkę do przelania żelatyny.

-lejek.

Rozpuszczamy żelatynę ok 4łyżeczki na jeden balon. Zalewamy wrzątkiem i energicznie mieszamy. Do naszego balona  wkładamy nasze wcześniej przygotowane materiały brokat, cekiny (uwaga aby nie dawać nic co ma ostre kanty, mogło by podczas zabawy uszkodzić nasz balon).

Wlewamy naszą wymieszaną żelatynę do butelki.

  Następnie dmuchamy lekko balon po czym wkładamy go na butelkę gdzie wcześniej przez lejek wlaliśmy żelatynę. Zawiązujemy mocno balon i mamy żelowego gniotka. Super co?

 Uwaga. Żelatyna będzie twardnieć stopniowo.

 Proponuję zrobić od razu więcej gniotków,jak wiemy podczas zabawy mamy różne wypadki.

 PIASKOWA PRZYGODA.

  Co nam będzie potrzebne.

-Fikuśna buteleczka po oliwkach z ozdobną nakrętką

-Folia samoprzylepna

-suchy grubszy piasek,żwirek lub ziarna grochu

-Modelina

-Farby plakatowe

-Pędzle

-Klej

Jak wykonać zabawkę? Całkiem prosto.

1.Przygotowujemy odpowiednie materiały,plastikową buteleczkę dokładnie myjemy i wyparzamy.

2.Przygotowujemy ziarnka grochu lub kamyczki wielkości żwirku-przebieramy je i dokładnie myjemy i wyparzamy.

3.Po wypełnieniu butelki smarujemy jej brzegi mocnym klejem i dokręcamy zakrętkę.

4.Na koniec możemy dowolnie ozdobić gotowy instrument.

Wcale nie takie trudne Prawda?

  Wykonaną zabawką muzyczną można się bawić do wolina różne sposoby np. łącząc go z innymi grającymi przedmiotami i wykorzystując do akompaniowania podczas domowych koncertów.

PALUSZKOWA ŁĄKA

  Kolejnym waszym zadaniem będzie stworzyć kwiatuszki które znajdują się na łące,na pewno chodzicie na spacery przypomnijcie sobie jak wyglądały przeróżne kwiatuszki i teraz przelejcie to na papier. Zadanie będzie tyle trudne, że będziecie musieli je wykonać swoimi paluszkami. Jeżeli nie dacie rady proponuje patyczki do uszu 😉

       Potrzebne wam będą:

-Farby

-Kartki

-Patyczki

   Waszym zadaniem będzie stworzyć piękną kolorową łąkę  nie używając pędzelka. Zachęcam do zrobienia zdjęć i podzielenia się z nami. Powodzenia

 

   Owocowy szaszłyk

Super zabawa na ciepłe dni i chęć podjadania:)

  Będą  nam potrzebne.

  owoce: truskawki, jabłka, ananas, winogrona, banan,kiwi,arbuz(i wszystkie te które lubicie).

        -pianki 

-orzechy  posiekane.

-ananas w wiórkach

-migdały

-wykałaczki

-Foremki o różnych kształtach.

Kroimy owoce,tak aby można z nich było wyciąć różne kształty, następnie zachęcamy dziecko aby mogło wyciąć przez siebie wybrany kształt i owoc np. z arbuza serduszko,z ananasku gwiazdkę. Dobra zabawa dla niejadków owoców !

    Mając już przygotowane składanki i nasze owocki nabrały kształtu, pozwólmy dziecku stworzyć  własny szaszłyk który później z samą przyjemnością zje.

 Super zabawa dla całej rodziny!

    Dla ozdoby i dodania smaku  można posypać nasz przysmak dodatkami.

    SMACZNEGO.

😉

   MANDALOWA ŁĄKA      

 Kochani ostatnim waszym zadaniem będzie bardzo proste ale wymaga zaangażowania i skupienia. Namówcie rodziców aby poszli z wami na łąkę, taka teraz piękna pogoda wykorzystajcie to  i nazbierajcie wszystko to co znajdziecie po drodze. Tylko nie za duże bo może być problem z umieszczeniem tego na kartkę.

Potrzebne wam do tego będą:

-Kwiatki

-Liście

-Wszystko to co znajdziecie pięknego na łące i po drodze.

 -Klej

-Kartka bloku technicznego.(wielkość dowolna).

  Poproś mamę aby narysowała Ci kilka kółek od najmniejszego do największego jaki rozmiar ma kartka. Następnie pomiędzy kółkami przyklejaj stopniowo wszystkie skarby które znalazłeś, by zapełnić  wszystkie luki na kartce. I tak powstaje nasza mandala. Piękne co?

 Pochwalcie się swoimi pracami:) Dziękuje.

 Terapeuta Zajęciowy:Barbara Wiskalla

4.05-8.05

  1. EKOLOGICZNE DRZEWKA

Przedstawiam Państwu pomysł na fajną i prostą prace plastyczną z materiałów, które znajdą się w każdym domu.

Potrzebne materiały:

  • Rolki po papierze toaletowym bądź sztywniejsze kartki, aby podobny rulon samemu zrobić
  • Farbki plakatowe
  • Bibuła
  • Klej
  • Białe kartki
  • Plastelina

Opis zabawy:

Rolki po papierze toaletowym malujemy brązową farbką. Odkładamy w ciepłe miejsce, aby pomalowany rulon wysechł. Z białej kartki wycinamy koło ( w tej czynności mogą pomóc rodzice, jeżeli dziecko ma z tym problem). Zadaniem dziecka jest wykleić to koło zieloną bibuła. Następnie, dziecko na za zadanie ugniatać w rękach plastelinę, tak aby zrobiła się miękka. Odrywa małe kawałeczki plasteliny i formuje z nich kuleczki, które przyczepia na wyklejone koło ( plastelina imituje rosnące teraz kwiaty na drzewach). Tak przygotowana korona drzewa musi zostać przyczepiona za pomocą kleju bądź taśmy klejącej na wcześniej pomalowany rulon. Jeżeli wykonamy kilka takich drzew, możemy stworzyć makietę sadu. Proponuję również przeliczać drzewa i znajdujące się na nich kwiatuszki. Zapraszam

  • ZABAWY SENSORYCZNA – CIECZ NIENEWTONOWSKA

Ciecz nienewtonowska to super zabawa dla dzieci małych, dużych jak i dorosłych. Dostarcza wielu bodźców sensorycznych. Zaangażujemy do pracy ręce, a nas umysł się odpręży. Nie trzeba się również przejmować ewentualnymi zabrudzeniami, wystarczy zwykła woda, aby zmyć z rąk pozostałości cieczy.

Potrzebne materiały:

  • 1 kg mąki ziemniaczanej
  • Woda
  • Miska
  • Barwnik (dla chętnych)

Opis zabawy:

Mąkę wsypujemy do miski i zalewamy odrobiną wody. Teraz za pomocą łyżki bądź dłoni mieszamy. Mąka zacznie zmieniać swoja fakturę. Należy dolewać wody do momentu kiedy zobaczymy, że mieszanie zawartości w misce stawia opór. Możemy w tym momencie dodać również barwnika spożywczego, nasza ciecz zmieni wtedy kolor. Teraz można bawić się i eksperymentować z cieczą.  Zachęcamy dziecko do ugniatania cieczy i obserwowania co się wtedy dzieje. Ściskając ciecz w dłoni powinna ona twardnieć, natomiast gdy dłoń rozluźnimy, swobodnie ściekać. Podobnie jeżeli zastosujemy siłę. Uderzając w jego tafle powinna twardnieć i zachowywać się jak ciało stałe. Sama ciecz jest naprawdę bardzo przyjemna w dotyku, nie znam dziecka, które nie lubi się w ten sposób pobrudzić. Serdeczne polecam.

  • WYGIBASY

Proponuję kilka sprawdzonych piosenek, przy których można się poruszać. Wykonujemy ruchy zgodne ze słowami piosenek. Zapraszam.

https://www.youtube.com/results?sp=mAEB&search_query=idziemy+do+zoo

  • RELAKSACJA

Każdy ma w ciągu dnia taki moment, ze czuję się po prostu zmęczony a nawet przytłoczony. Z dziećmi jest podobnie. Szczególnie teraz, kiedy kontakty społeczne ograniczane są do minimum, może to w dzieciach budzić irytacje i złość. Dobrym sposobem na rozluźnienie i złapanie oddechu jest zastosowanie techniki relaksacji. Warto tutaj zadbać o atmosferę. Można wyciągnąć z szafy lampki choinkowe, włączyć cichutką muzykę np. odgłosy natury i spróbować się odprężyć. Przedstawiam krótki tekst, który jest adaptacją treningu autogennego Schultza. Pozwoli dziecku się rozluźnić i poprawić samopoczucie fizyczne jak i psychiczne. Zapraszam.

PSZCZOŁA SŁODUSZKA

Posłuchajcie bajki o pszczole Słoduszce. Postarajcie się przeżyć to, co ona. „Było lato, słońce mocno grzało. Pachniały kwiaty. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Musiała bardzo szybko poruszać skrzydełkami. Poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatów muszę odwiedzić? Zaczęła liczyć: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Słoduszce zaczął się plątać język, położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Jak mi dobrze. Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chce mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuch równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem miodu staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Lewa noga, też z woreczkiem miodu staje się ciężka. Nie chce mi się jej podnieść. Głowa jest tak wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę spokojną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej. Jestem spokojna. Czuję się bezpiecznie. Ogarnia mnie senność. Zasypiam, zasypiam, zasypiam”

  • TOR PRZESZKÓD

Tor przeszkód to zabawa, którą lubią wszystkie dzieci. Można ją także wykonać w warunkach domowych. Do tej zabawy zapraszam również rodziców szczególnie, że dzieci lubią dreszczyk rywalizacji.

Potrzebne materiały:

  • Krzesła
  • Stół
  • Sznurek
  • Koc
  • Miska
  • Klocki
  • Woda
  • Klamerki
  • Puste butelki
  • Piłka
  • Słodka niespodzianka

Opis zabawy:

Ustawiamy krzesełka tak, aby dziecko mogło pomiędzy nimi zrobić slalom. Na stół zarzucamy koc, aby przypominał tunel pod którym dziecko musi przejść. Szurek rozwieszamy pomiędzy meblami i zaczepiamy na nim klamerki. Dziecko, aby przejść do następnego zadania musi pościągać wszystkie klamerki. Do kolejnego punku dziecko musi się przeczołgać. Do miski nalewamy wody i wrzucamy tak przedmioty np. klocki lego. Zadaniem dziecka jest wszystkie klocki wyciągnąć. Do kolejnego punktu dziecko musi się przedostać podskakując jak żabka. Plastikowe puste butelki ustawiamy tak, aby dziecko za pomocą piłki mogło je wszystkie przewrócić. Ostatnia przeszkoda to turlanie do mety a tam czekać powinna na dziecko słodka NAGRODA 😉

przygotowała: Anna Szeja- terapeuta zajęciowy

27.04-30.04

WITAM! 😊 W tym tygodniu proponuję zabawy sensoryczne.

Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu, zatem zaczynamy😊

Zabawa 1

Zabawy dotykowe:

Możemy wykorzystać rozmaite faktury takie jak farbę, koce, podkładki, różnorodne materiały/tkaniny, tekturę, ale również produkty spożywcze takie jak makaron, kisiel, mąka, ciepłą i zimną wodę, kostki lodu, groch, fasolę, ryż czy kaszę (różne rodzaje to różne faktury dotykowe). Jest to rodzaj zabawy, która nie tylko stymuluje dziecko, ale sprawia im dużą frajdę

  • Ścieżka sensorycza- zabawa polega na tym, że dziecko przechodzi (gołe stópki) po rozmaitych fakturach
  • Sensoryczna zabawa dotykowa- dziecko dotyka rozmaitych faktur rękoma, manipuluje nimi (ugniata, łapie, ściska, klepie, delikatnie przesypuje).  Rodzic może zakopać różne zabawki a zadaniem dziecka jest je odkopać. Za pomocą sitka może także wyławiać różne drobne elementy.

Zabawa 2

Zabawy smakowe- zabawa polega na podawaniu dziecku rozmaitych produktów o różnym smaku i konsystencji. Ważne, żeby były one wyraziste. Możemy także zakryć oczy dzieciom, żeby zgadywały co za smakołyk podała mu mama😊. Proponuje przechodzić od produktów twardych do miękkich. Świetne do tej zabawy nadają się:

  • Paluszki słone, bekonowe, cebulowe
  • Mamby smakowe (musimy mieć pewność, że dziecko poradzi sobie z tą konsystencją)
  • Cytryna
  • Gorzka czekolada
  • Miętowa czekolada
  • Owocowa guma do żucia (musimy mieć pewność, że dziecko jej nie połknie)

Zabawa 3

Zabawy manipulacyjne- polegają na tym, aby dziecko operowało, manipulowało rękoma. Zadaniem dziecka jest przekręcać przedmioty, wkładać je, wyciągać czy przesuwać. W tym celu możemy wykorzystać zakręcone słoiki, pastę do zębów, czy durszlak (zdjęcie😊) i makaron spaghetti. Świetną zabawą (oczywiście pod kontrolą rodzica) jest przekręcanie zamka (zarówno w drzwiach jak i w odzieży) lub klucza (idealnie by było mieć jakiś zapasowy egzemplarz przeznaczony tylko do zabawy).

Zabawa 4

Zabawa zapachowa

 Zadaniem rodzica jest proponowanie rozmaitych zapachów dziecku. Można zasłonić mu także oczy, żeby doznania zapachowe były wyraźniejsze. Możemy wykorzystać przede wszystkim przyprawy, ale także i żele pod prysznic, mydła, owoce, warzywa.

Zabawa 5

Co to za dźwięk

Zadaniem rodzica jest przygotowanie rozmaitych przedmiotów które wydają różne dźwięki (np. stukanie łyżką w garnek, talerz, pukanie do drzwi, dźwięk telefonu, piorącej pralki, odkręcanej wody, gotującego się czajnika. Można także wykorzystać poniższe podpowiedzi. Ważne, aby dzieci nie widziały przedmiotów (filmików) jakie wydają odgłos

Powodzenia😉

Pedagog specjalny/ terapeuta zajęciowy

mgr Agata Pikus

20.04.-24.04

Drogie Dzieci czas na kolejne zabawy, przygotujcie sobie dużo wyobraźni energii i uśmiechu na twarzy:)

Ćwiczenie 1. Sadzenie warzywek:):)

Do tego zadania będą wam potrzebne:

-Kawałek imbiru

-szklanka z wodą

-trochę ziemi

-doniczka,słoik

Do szklanki z wodą  wkładamy kawałek imbiru  trzeba tylko go moczyć w wodzie przez kilka dni, po czym przełożyć do ziemi i codziennie podlewać.

Następnie wkładamy nasz imbir do ziemi i podlewamy.

Ważne nie zapomnijcie codziennie podlewać roślinki:)

I z radością oczekujcie na efekty:)

Ćwiczenie 2 Magia  Kleju.

Do tego potrzebujecie:

-Czarną kartkę papieru

-klej (najlepiej lejący nie w sztyfcie)

-brokat

-kredki świecowe,bądź pastele

 Na czarnym papierze klejem malujemy obrazek,potrzeba nam będzie dużo wyobraźni można stworzyć np. motylka,kwiatka,albo jakieś zwierzątko.

Następnie posypujemy nasz obrazek brokatem (może być kolorowy) otrzepujemy kartkę o brokat który się nie przykleił do kleju odpadnie a na kartce pozostanie kolorowe kontury  naszego obrazka.

Czekamy chwile aż klej dobrze wyschnie, później kolorujemy środek pastelami i powstaje cudowne arcydzieło:) Podoba wam się? No to do dzieła:)

Ćwiczenie 3.

  Domowe ziemniaczane pieczątki.

Wykonanie ziemniaczanych stempli nie jest trudne,ale początek lepiej zacząć z pomocą rodzica:)

Będziemy potrzebować:
 ziemniaki( tyle potrzeba ile się chce wykonać pieczątek)
 mały nożyk,
 ołówek,
 farby,
 pędzel albo małą gąbkę,
 blok techniczny

Ziemniaki umyć, przekroić na pół,na płaskiej stronie ziemniaka narysować ołówkiem dowolny kształt (kwadrat kółko, trójkąt,serce,koniczynka,buźki,słoneczko,wyborów jest mnóstwo).Ważne jest to aby wzór nie był by zbyt skomplikowany ponieważ później może być problem z wycięciem.

 Wzór wyciąć nożykiem w taki sposób, żeby stał się on wypukły w porównaniu do reszty ziemniaka(to już z pomocą rodzica). Gdy już mamy gotową pieczątkę, rozkładamy papier farby i pędzelkiem(najlepiej gąbką) malujemy nasz wzór i odbijamy:)

Uwaga aby nie dać za dużo farby.

Świetna zabawa na kilka dni,można stworzyć naprawdę wiele a przy tym też się uczyć (figury kolory).

Bawcie się Dobrze!

Ćwiczenie 4. A może teraz coś na rozładowanie energii? 🙂

Ćwiczenia ruchowe dla dzieci . Podaję linki na  ćwiczenia ruchowe , które można śmiało wykorzystać jako poranną gimnastykę albo w przerwie pomiędzy zajęciami przy stoliku.

Pamiętajmy jak ważna jest aktywność fizyczna :):)!

Ale zanim zaczniemy proponuję zrobić małą rozgrzewkę rozciągającą 🙂

-rozciąganie nóg na boki raz prawa raz lewa 3razy na każdą nogę myślę, że wystarczy.

-kilka skłonów do przodu dotykając rękami podłogi.

-kilka przysiadów

-Brzuszki (jak na początek wystarczy 5)

-Skrętoskłony

-Koci Grzbiet (nie zapominajcie o oddychaniu to bardzo ważne:)

 A na końcu kilka głębokich wdechów i można zaczynać.

Można również wykorzystać piłeczki,balony, woreczki z ryżem,do urozmaicenia zabaw:)

WYTRWA ŁOŚCI I ŚWIETNEJ ZABAWY!

Ćwiczenie 5. Domowa Piankolina.

 Potrzebujesz:

 1kg mąki ziemniaczanej

 Piankę do golenia

Odrobinę płynu do naczyń.

Wszystko razem mieszamy,pianka będzie puszysta i będzie zwiększać swoją masę dodając mąki i płynu będzie powoli robić się  twardsza pozwalająca nam na zaczynanie budowli, zamki babki ,można wykorzystać do tego foremki do piasku:) a nawet można pobawić się w małego detektywa (rodzice ukrywają przedmioty, celem dziecka jest ich znalezienie. Jak biała masa już nam się znudzi możemy porozdzielać do miseczek i dodać barwnika spożywczego bądź brokatu.

 Uwaga! Najlepiej robić to w głębszym pojemniku:)

 Moi kochani życzę wam wytrwałości i pięknej zabawy.

POWODZENIA!

Tutaj znajdują się zdjęcia podglądowe do opisanych wyżej ćwiczeń

14.04-17.04

1. KOLOROWA BIŻUTERIA

  • Kolorowe słomki
  • nożyczki
  • makaron rurki
  • mazaki
  • sznurek

Opis zabawy:

Dziecko ma za zadanie pociąć na mniejsze kawałki, kolorowe słomki. Makaron rurki może pomalować na dowolne ulubione kolory. Teraz nawlekamy słomki i makaron na wcześniej przygotowany sznurek. Możemy dać dziecku zupełną dowolność w wyborze kolorowych elementów, ale możemy także zasugerować dziecku pewną kolejność stosowanych kolorów np. (1 słomka różowa, 3 słomki zielone, 1 makaron czerwony, 6 różowych itd.) Nie należy pomijać liczenia przez dziecko i nazywania kolorów. Łączymy w ten sposób przyjemne z pożytecznym. Dziecko lubi też częste zmiany więc z pewnością będzie zadowolone, jeżeli zamienicie się rolami i to ono będzie mogło wydawać polecenia a rodzic będzie je wykonywać. Urozmaica to czas i pobudza do dalszej aktywności. Z tych samych materiałów można wykonać drugą zabawę. Układanie sekwencji. Nawlekamy pewną sekwencję kolorowych słomek np. niebieską, różową, zieloną, a dziecko stara się powtórzyć nasz układ. Oczywiście później zamieniamy się rolami. Należy wspomnieć, że ćwiczenia zachowania pewnego rytmu (sekwencji) jest szczególne ważne dla dzieci w wieku przedszkolnym. Lada moment dzieci wejdą w mury szkoły, gdzie będą się uczyć czytać i pisać a ta umiejętność zachowania tego rytmu jest niezbędna dla opanowania tej umiejętności.

Gdy nasza biżuteria jest już gotowa, możemy zorganizować „pokaz mody” wykorzystując muzykę bądź ładnie zapakować i podarować najbliższej osobie 🙂 Powodzenia

2. DOŚWIADCZAMY WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI

Przedstawiam zabawę, przy której dziecko i rodzic na pewno się ubrudzi, dlatego należy ubrać się w ubrania, które mogą ulec zniszczeniu lub ubrudzeniu..

Potrzebne materiały:

  • folia do zabezpieczenia podłogi
  • produkty dostępne w domu (makarony, ryż, jajka, barwniki spożywcze, mąka, cukier, woda itp.)
  • farby, brokaty

Opis zabawy:

Na podłodze rozkładamy folie, tak aby zabezpieczyć ją przed zniszczeniem. Na środek kładziemy produkty, które mogą nam służyć do zabawy sensoplastycznej. Zapraszamy dziecko na środek i siadamy obok niego ( dziecko i opiekunowie powinni być boso, aby móc doświadczać różnorodności faktur, konsystencji, wszystkimi zmysłami)  Na zabawę powinniśmy przeznaczyć około godziny ( z doświadczenia wiem, że jest to zazwyczaj dłużej)  Nie zostawiamy dziecka ani na chwilę samego. Pozwalamy dziecku doświadczać faktur, konsystencji w sposób w jaki chce: niech miesza barwy, rozmazuje mąkę, kaszę, ziarenka, robi kisiel, zgniata makaron, rozsypuje ryż. Możemy podpowiadać niektóre ruchy np. nalej  do maki trochę wody i dokładnie wymieszaj. Wbij 2 jajka do bułki tartej itp. Możemy również odbijać stopy, ręce pomalowane wcześniej farbami i tworzyć z nich ciekawą kompozycję. Udanej zabawy.

3. EKSPERYMENT-WULKAN

Eksperymenty i inne doświadczenia to z pewnością to co dzieci lubią najbardziej. Przedstawiam bardzo prosty i tani sposób na wykonanie doświadczenia ukazującego erubcje wulkana.

Potrzebne materiały:

  • butelka 0,5 l
  • woda
  • ocet
  • soda oczyszczona
  • łyżeczka
  • miska
  • czerwona farbka
  • brokat bądź koraliki, kamyczki itp.
  • ręcznik papierowy/toaletowy

Opis zabawy:

Butelkę wkładamy do miski, następnie obklejamy ją zamoczonymi kawałkami ręcznika papierowego bądź toaletowego.  Do butelki nalej 5 łyżek wody, wsyp kamyczki, koraliki, brokat. Do czerwonej farbki dodaj łyżkę wody i wklej zawartość do butelki. Uzupełni do ¾ wysokości butelki octem. Wsyp 3 łyżeczki sody oczyszczonej i obserwuj co się będzie działo….

Efekt WOW 100%

4. TAŃCZYĆ KAŻDY MOŻE…

Przesyłam Państwu propozycję piosenek, przy których można się trochę poruszać. Obecnej sytuacji, każdy ruch jest niezwykle pożądany. Oczywiście zapraszam rodziców do wspólnych tańców.

Oto moje propozycje:

1. https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w&list=PLkqz3S84Tw-SgkEp0HZ8ijg7DKAfToIdC

2. https://www.youtube.com/watch?v=TFh2hW0KEmc&t=1s

3. https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

5. ZABAWA Z KLAMERKAMI

Przedstawiam prosty sposób na zabawę z wykorzystaniem klamerek do ubrań. Jeżeli są one drewniane, jednokolorowe to można je razem z dzieckiem wcześniej pokolorować mazakami. Jak widać, proste sposoby na zabawę są najlepsze.

Potrzebujemy:

  • klamerki ubrań
  • sznurek
  • pudełko po butach

Propozycja 1

Rozwijamy sznurek i zaczepiamy tworząc linę. Zadaniem dziecka jest poprzypinać klamerki na wiszący sznurek. I znów proponuję w pierwszej kolejności dowolność w przyczepianiu, później natomiast tworzenie sekwencji.

Propozycja 2

Ściągamy górę kartonika po butach. Każdy bok oklejamy innym kolorem (ale muszą być one takie same jak mamy dostępne kolory klamerek). Można również zaznaczyć mazakiem, każdy bok innym kolorem według wcześniejsze instrukcji. Zadaniem dziecka jest posegregować klamerki i poprzypinać je na bok kartonika, aby był zgodny z kolorem klamerki.

Propozycja 3

Na ubraniu dziecka, przypinamy kolorowe klamerki. Zadaniem dziecka jest pościągać z siebie wszystkie klamerki. Późnej zamieniamy się miejscami. Dziecko zaczepia klamerki a dorosły ściąga.

Zabawy z klamerkami mają tutaj podstawowy cel: ćwiczymy motorykę mała czyli ręce, palce, chwyt, ale równocześnie uczymy się segregować, powtarzamy podstawowe kolory. Miłej zabawy.

30.03.-03.04.2020

1 Domowe GNIOTKI

Jak zrobić domowego gniotka? Całkiem Prosto!
Potrzebne będą:
Balon, butelka, mąka, lejek i różne ozdóbki do upiększenia naszego gniotka.
1.Wsypujemy  mąke  do butelki, przy pomocy lejka – bardzo długie  zajęcie,lepiej robić to w dwóch:)
2.Dmuchamy nieco balon nie za bardzo aby później nie było za dużo powietrza, i zakładamy go na butelkę z mąką (najlepiej nadmuchny balon zanim włożymy go na butelkę lekko pokręcić co powietrze nam nie ucieknie).
3.Odwracamy butelkę i przesypujemy  mąkę do balonu ,uderzając w dno butelki idzie naprawdę nieźle.
4.Zdejmujemy ostrożnie balon z butelki i powoli spuszczamy powietrze (uwaga, by  mąka,nie znalazła się… wszędzie!) 🙂
5.Zawiązujemy balon i gotowe! Można ozdabiać i nadawać charakteru Waszemu nowemu przyjacielowi 😀
Świetna pomoc sensoryczna:)  i  mnóstwo zabawy.

2 .Malowanie na folii

Co potrzebujemy ? Folie spożywczą, farby i stół aby owinąć go folią.
Zajęcia z wykorzystaniem folii spożywczej  to bardzo prosta zabawa,i można się świetnie bawić jednoczenie  ćwiczymy rączki, i poznajemy barwy i kształty.
Co trzeba zrobić?  Obrócić stół/krzesło owinąć nogi na około. Wyciągamy farby,pędzle i,można malować,bardzo atrakcyjne może być malowane  także paluszkami . No to co do dzieła!

3. Stwórz swoją własną rakietę

Co Potrzebujemy:
-Blok kolorowy(może też być brokatowy,świecący)
-Nożyczki
-Klej
-Bibułę
-Mazaki,brokat,cekiny itp.
Co robimy. Wycinamy kształt rakiety najlepiej na dużym papierze wtedy rakietę mamy większą a dziecko ma większe szanse na wykazanie się swoją pomysłowością ozdobieniem jej. Dziecko jak potrafi wycinać-niech powycina różne wzorki jakie mogły by się pojawić na rakiecie. Później niech swoją rakietę ozdobi brokatem,mazakami itp.
Na koniec najlepiej wyciąć z bibuły paski które,przykleimy na dół rakiety,oznacza to ogień startującej rakiety 🙂
Odkrywanie i rozwijanie indywidualnych możliwości i uzdolnień jest super!
No to co robimy? Lecimy w kosmos z  kolorową rakietą? 😉

4.Motyle piękne, kwiaty pachnące.

Co nam potrzeba:
-Kartki
-Papier
-klej
-Makaron,ryż, fasola,kasza.
-Farby
Od czego zaczynamy.
Malujemy na kartce kształt dużego motyla, albo kwiatka zależy co dziecko wybierze. Następnie bierzemy się za  piękne ozdabianie tymi wszystkimi drobiazgami które znalazły się w kuchni. Fajnie było by gdyby motyl,kwiat  był cały wypełniony. Gdy wszystko się dobrze trzyma i nic nie odpada,bierzemy farbki,pędzelek i dodajemy koloru naszej pracy. Niech to będzie wiosenna kolorowa radość.

5.Wiosenne kanapki.

Co potrzebujemy :
-Chleb, najlepiej tostowy.;)
-Ser,wędlina,szczypiorek,pomidorki,ogórki,jajko,parówki.
-Foremki do ciast i najlepiej to co dzieci lubią,
Z Foremek wytnij razem z dzieckiem,kształty z sera szynki,jak są malutkie foremki to i z ogórka można– serduszka z sera,otoczone czerwoną ketchupową ramką, albo kanapki – króliczki z z wąsami ze szczypiorku buzią z jajka,  i oczkiem z ziarna pieprzu,pociąg z parówek które dzieci przecież kochają, motylek z skrzydełkami ulubionej wędliny z pomidorkiem 😉
Ps. Chlebek można trochę zapiec będzie bardziej chrupiący i smaczny 🙂 a
kanapki znikną z talerza w tempie ekspresowym.  Więc SMACZNEGO ;-D

23.03-27-03.2020

1. Tworzymy własną bajkę (biblioterapia)

Przedstawiam Państwu pomysł na wspólne i aktywne spędzenie z dzieckiem czasu poprzez stworzenie wspólnej bajki. Nie tylko pobudzi ona wyobraźnie dziecka, ale ćwiczy pamięć i sprawi wiele radości.

Potrzebne materiały:

  • duży arkusz papieru
  • kredki
  • mazaki

Opis zabawy:

Arkusz papieru rozkładamy na podłodze a wkoło rozkładamy kredki i mazaki. Zadaniem każdego uczestnika jest narysowanie na arkuszu, jednego elementu ( każdy ma dowolność), zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Czynność powtarzamy, aż arkusz zapełni się różnymi obrazkami. Ważne, aby rysunki były kolorowe. Teraz zabieramy się za układanie bajki. Niech bajka rozpoczyna się od słów„ Za górami za lasami…” Zadaniem każdego uczestnika jest dodać do początkowych słów kolejne zdarzenie, ale musi ono mieć związek z narysowanym wcześniej obrazkiem, aż do momentu kiedy w bajce będą wykorzystane wszystkie elementy z arkusza papieru. Na koniec wymyślamy tytuł. Proszę dać szanse dziecku na opowiedzenie całej historii, poćwiczy ono przy okazji pamięć i na pewno sprawi wiele radości. Początki przygody z własna bajką mogą być ciężkie, ponieważ dzieci mogą początkowo opisywać tylko to co widzą, a przecież w bajkach wszystko jest możliwe…

Z biegiem czasu i ilości tworzonych bajek, będzie dziecku coraz łatwiej przenieś się w świat fantazji, zaskakując pewnie nie raz i samego rodzica. Zapraszam do twórczej zabawy.

2. Zabawy z masą solną (arteterapia)

Przedstawiam Państwu pomysł na zabawę twórczą z wykorzystaniem masy solnej.

Potrzebne materiały:

  • 0,5 kg mąki pszennej
  • 0,5 kg soli
  • 250 ml wody
  • łyżeczka cynamonu

Opis:

Mąkę, sól i cynamon mieszamy dolewając powoli wodę. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę. Z gotowej masy solnej możemy tworzyć różne dekoracje, płaskie i przestrzenne figurki wg pomysłu dziecka. Można inspirować się otaczającą przyrodą, która budzi się aktualnie do życia.

Przygotowane prace zostawiamy do wyschnięcia w ciepłym miejscu. Czas schnięcia zależny jest od grubości. Po zastygnięciu można ją malować  i ozdabiać.  Miłej zabawy.

3. Aktywność ruchowa przy muzyce (muzykoterapia)

Zapraszam do wspólnych wygibasów w rytm muzyki. Piosenki, które proponuję doskonale utrwalą schemat budowy ciała a przy okazji sprawi wiele radości tym małym i tym dużym 😉

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Opis: Wykonujemy ruchy i gesty zgodne z słowami piosenek. Oczywiście zachęcam również do wspólnego śpiewania.

4. Praca plastyczna „wiosenne drzewo” (arteterapia)

Potrzebne materiały:

  • biała kartka a4
  • bibuła jasnoróżowa bądź jasnofioletowa
  • patyczek do uszu
  • mazaki
  • kredki
  • zielona farbka
  • klej

Opis:

Na kartce malujemy szablon drzewa ( jeżeli dziecko ma z tym problem można mu w tym pomóc)

Dziecko odrywa kawałki bibuły i formuje z nich małe kuleczki. Uformowane kawałki bibuły przyklejamy na koronie drzewa. Kiedy korona zapełni się od kwiatuszków wykorzystujemy patyczek do uszu. Maczamy go w zielonej farbie i robimy kropeczki pomiędzy kwiatuszkami.

Zachęcam do uzupełnienia dzieła o słonko, chmurki, trawę i kwiatuszki rosnące pod drzewem, ptaki. Oczywiście gotowa praca musi znaleźć honorowe miejsce w domu 😉 Zapraszam

5. Eksperyment

Potrzebne materiały:

  • talerz
  • barwnik do żywności
  • mleko
  • płyn do mycia naczyń
  • patyczek do uszu

Opis:

Do talerzyka nalewamy mleko, tak aby zakryte było całe dno. Barwnikiem do żywności robimy kropeczki na mleku (czym więcej kolorów, tym lepszy elekt). Patyczek do uszu maczamy w płynie do mycia naczyń i robimy piękną różnokolorową mozaikę. Efekt wow 100 % 😉