GORW- ZRW I -sala 56

!!! BLOK TEMATYCZNY: DZIEŃ OJCA 22.06-26.06.2020

BLOK TEMATYCZNY: ŚRODKI TRANSPORTU 15.06-19.06.2020


BLOK TEMATYCZNY: OWOCE LATA 8.06.2020-12.06.2020


BLOK TEMATYCZNY : DZIECIĘCE ZABAWY I ZABAWKI 1.06-5.06.2020


BLOK TEMATYCZNY : MOJA RODZINA 25.05-29.05.2020



BLOK TEMATYCZNY : KOLOROWA ŁĄKA 18.05-22.05.2020

BLOK TEMATYCZNY : KONTRASTY 11.05-15.05.2020



BLOK TEMATYCZNY: EGZOTYCZNE ZWIERZĘTA – 04.05 – 08.05.2020

Ten tydzień przeznaczymy na bliższe zapoznanie dzieci ze środowiskiem świata zwierzęcego, a dokładniej mówiąc jego egzotycznymi „przedstawicielami”. Ponieważ nie uda nam się pojechać na zaplanowaną do ZOO  w Chorzowie wycieczkę, proponuję krótki wirtualny spacer po ogrodzie zoologicznym: (więcej…)
Podobnie jak w poprzednim tygodniu do każdego zaproponowanego poniżej tematu, przyporządkowany będzie zestaw prostych zadań do wykonania z wykorzystaniem załączników i kolorowanek. Oczywiście wszystkie trudniejsze aktywności chłopcy wykonują z Waszą pomocą. Każdego dnia niech towarzyszą nam piosenki tematyczne.
Najlepszą piosenką wprowadzającą nas w egzotyczną tematykę będzie piosenka:Idziemy do ZOO (więcej…)
1.„LEW” co wyróżnia lwa, że nazywany jest królem zwierząt? Drobną podpowiedzią jest już tytuł załączonej na dzisiejszy dzień piosenki.Lew to bardzo silne zwierzę, które w świecie przyrody nie posiada naturalnych wrogów. Grzywa, to chyba najbardziej charakterystyczna część na ciele lwa, dzięki której bardzo łatwo rozpoznać go spośród innych zwierząt kotowatych.  Dziś wykonamy pracę plastyczną w postaci kolorowanki. Po uzupełnieniu konturu lwa za pomocą dowolnej techniki plastycznej, spróbujmy jeszcze z włóczki lub innej tkaniny wykonać grzywę, która przyda naszemu lwu odrobinę grozy. Jednocześnie  sprawi, że łatwiej będziemy mogli odróżnić samca od samicy i wskazać tę różnicę dzieciom. Jako dodatkowe zajęcie można wykonać jeszcze wycinankę

Silny jak lew (więcej…)
2.„SŁOŃ”choć żywi się tylko trawą, znany jest ze swoich rozmiarów. Pomimo swojej ogromnej postury jest zwierzęciem spokojnym i bardzo pożytecznym dla człowieka. W niektórych krajach wykorzystywany jest jako zwierzę pociągowe do wykonywania ciężkich prac. To co z pewnością wyróżnia słonia spośród innych zwierząt, to na pewno jego trąba i ogromne uszy. Trąba służy mu do oddychania, wąchania, picia, „kąpieli”, a także do zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew. Uszy słonia mają nawet 1,5 m długości i wykorzystywane są przez niego do chłodzenia ciała. Dziś do wykonania kolorowanka i wycinanka, a dla kreatywnych i dysponujących większą ilością czasu, propozycja wykonania dowolnej trąby i wspólna nią zabawa z dzieckiem. Piosenka na dzisiejszy dzień:Cztery słonie, zielone słonie (więcej…)

3.„ŻYRAFA” – spośród wszystkich zwierząt egzotycznych, żyrafa jest chyba najbardziej rozpoznawalnym osobnikiem ze względu na swoją długą szyję. Z pewnością niektóre zwierzęta mogą pozazdrościć żyrafie takich jej rozmiarów, szczególnie w okresie suszy, kiedy to zielony pokarm, dostępny jest tylko w wyższych warstwach drzew. Zadanie na dziś: wydrukujcie kolorowankę, znajdźcie wszystkie żyrafy i pokolorujcie je wszystkie farbą lub kredkami. Dodatkowo można wykonać wycinankę składającą się z dwóch załączników. Piosenka na dzisiejszy dzień to: Zuzanna żyrafa (więcej…)

4.„ZEBRA” – przypomina najbardziej konia, a koń,jaki jest każdy widzi. Teraz już na poważnie. Zebra to bardzo ciekawe i atrakcyjne zwierzę egzotyczne, które ze względu na swoją charakterystyczną kolorystykę, budzi nie tylko ogromne zainteresowanie osób zwiedzających ogrody zoologiczne. Ta prosta biało – czarna kolorystyka, znalazła również swoje odbicie w naszym codziennym życiu. No bo przecież codziennie przemieszczając się po drogach, korzystamy z przejść dla pieszych, popularnie nazywanych ZEBRĄ. Myślę, że zebrę możemy wykorzystać jako bardzo ciekawy przedmiot zabaw plastycznych, w dwojaki sposób. Po pierwsze uzupełniając załączoną kolorowankę. Po drugie, spróbujcie wytłumaczyć dzieciom, czemu pasy drogowe nazywamy przysłowiową ZEBRĄ. Aby lepiej uzmysłowić chłopcom tę zależność, naszkicujcie na dużym arkuszu białego papieru pasy drogowe i uzupełnijcie co drugi czarną farbą. Piosenka na dzisiejszy dzień: Pani Zebra (więcej..)

5.„SAFARI” – na dziś zaplanowana była wycieczka do Zoo w Chorzowie. My jednak wybierzemy się jeszcze dalej, bo aż do Afryki. Szkoda, że tylko wirtualnie, ale może kiedyś… Proponuję obejrzeć z dzieckiem trzy dołączone filmiki, w których można znaleźć quiz. Spróbujcie także zachęcić dzieci do prostych ćwiczeń w ramach stymulacji słuchowej, polegających na próbie powtarzania usłyszanych odgłosów zwierząt:  
Safari quiz (więcej…)
Odgłosy zwierząt Safari (więcej…)
Czy wiesz co to za zwierzę? (więcej..)

W ramach aktywności plastycznych proponuję wycinanki papugi, hipopotama i krokodyla. Życzę udanej i przyjemnej zabawy.



BLOK TEMATYCZNY: ZAWODY- 27.04. – 30.04.2020

W tym tygodniu postaramy się zainteresować chłopców środowiskiem osób dorosłych. Poznamy specyfikę poszczególnych zawodów oraz atrybuty związane z ich pracą. Są zawody, których znaczenia nie sposób przecenić. Szczególnie w chwili obecnej, osoby, które wykonują zawody tzw. Służby publicznej powinny być otoczone powszechnym szacunkiem, ze względu na ich poświęcenie, które możemy naocznie obserwować. Myślę, że warto o nich pamiętać. Dlatego spróbujmy w sposób możliwie jak najbardziej przystępny, przybliżyć naszym dzieciom ogromne znaczenie tych zawodów, dla naszego życia i bezpieczeństwa.

Do każdego zaproponowanego poniżej zawodu, przyporządkowany będzie zestaw prostych zadań do wykonania z wykorzystaniem załączników i kolorowanek. Oczywiście wszystkie aktywności chłopcy wykonują z pomocą dorosłych. Pamiętajmy jednak przy tym, że naszym celem jest pobudzenie ich do działania na miarę swoich możliwości i umiejętności.  Każdego dnia niech towarzyszą nam piosenki tematyczne z repertuaru zespołu „Śpiewające Brzdące”.
1.„Strażak” – niestety nie udało nam się zrealizować planowanej wcześniej wycieczki do Straży Pożarnej, dlatego nieocenioną naszą pomocą w rozwiązaniu tego problemu niech będzie dzielny Strażak Sam. Oprócz aktywności, które przedstawię poniżej, proponuję obejrzeć kilka bajek z tej serii (portal Youtube). Dziś proponuję następujące zadania do wykonania. Na początku wspólnie pokolorujcie wóz strażacki oraz strój strażaka. Następnym zadaniem będzie wycięcie gotowego stroju strażaka i prawidłowe umiejscowienie poszczególnych jego elementów na sylwetce chłopca. (załączniki dostępne poniżej):

Dla wszystkich, którzy posiadają takie możliwości, super byłyby zabawy z wykorzystaniem węża ogrodniczego i wody. W tle naszych działań zachęcam do odsłuchania piosenek.

Pali się (więcej…)
Jedzie straż pożarna (więcej…)
Ćwiczenia straży pożarnej (więcej…)
2.„Policjant” – dziś podobnie jak wczoraj (z zachowaniem powyższych zaleceń) proponuję podobne zadania do wykonania tj. wspólne pokolorowanie wozu policyjnego oraz munduru policjanta oraz wycięcie gotowego stroju policjanta i prawidłowe umiejscowienie go na sylwetce chłopca. Niech naszym działaniom towarzyszy piosenka: (więcej…)
Zachęcam także do odsłuchania bajki edukacyjnej dla dzieci pt. Zawód Policjant: (więcej…)


3.„Lekarz i pielęgniarka” – dziś również zadanie do wykonania z wykorzystaniem dostępnych załączników. Niestety nic nie zastąpi żywej obecności na Sali zaproszonych gości (lekarz i pielęgniarka), którzy w miłej atmosferze mogliby opowiedzieć dzieciom o swoich zawodach i „pokazać” dzieciom podstawowe atrybuty, wykorzystywane w pracy jaką wykonują. W miarę możliwości postarajcie się opowiedzieć dzieciom o tych dwóch, tak ważnych (szczególnie w dzisiejszej sytuacji pandemii) zawodach. Można w tym celu wykorzystać zasoby internetowe, gdzie znajduje się wiele propozycji zabaw dziecięcych oraz inne propozycje jak np. „Chory Miś” czy „Dzielny pacjent”, zachęcające dzieci do zachowań prozdrowotnych.
Przygody Misia Bruno (więcej…)
piosenka Karetka pogotowia (więcej…)



4. „Kucharz”…o tym, że zawód kucharza nie jest tak prosty, jakby się mogło wydawać, że praca w kuchni to bardzo odpowiedzialne zajęcie, a czasem wręcz niebezpieczne – można dowiedzieć się z artykułu, który dla Państwa załączyłem. Na ile ta wiedza okaże się przydatna, zweryfikuje nasza dzisiejsza zabawa kulinarna.

To, co przygotują Państwo wspólnie z dzieckiem zależy wyłącznie od Was. Nieważne czy będzie to coś na słodko, czy też inna smaczna potrawa. Najważniejsze dzisiaj będzie, aby nasz mały kucharz, mógł poczuć się szefem kuchni. Na początku ustalcie swoje menu na dzisiejszą ucztę, zaprezentujcie dziecku posiadane w domu sprzęty kuchenne i wytłumaczcie do czego służą i jak działają. Następnie z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa, spróbujcie wspólnie z dzieckiem, przygotować swoje danie. Jeśli tylko zechcecie, możecie podzielić się efektami Waszej pracy, nadsyłając nam wykonane zdjęcia. Życzę udanej zabawy i smacznego!!! P.S. Na ten dzień również przygotowany jest zestaw plastyczny (dla chętnych) oraz piosenka zamykająca w klamrę zestaw numerów ratunkowych:
112 numer alarmowy (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY: Kolorowy świat- 20.04. – 24.04.2020

Celem naszych działań w tym tygodniu, będzie zwrócenie uwagi dzieciom na fakt, że świat, który nas otacza … jest po prostu kolorowy.  Kolorowe ubrania, zabawki, a także inne przedmioty codziennego użytku posiadają swoje kolory, a niektóre znajdują swoje odbicie również w naturalnym środowisku przyrodniczym. Ponieważ obserwacje przyrodnicze nadal są utrudnione, postarajmy się na miarę naszych możliwości wykorzystać balkony lub „inne okoliczności przyrody” , aby ułatwić dzieciom odnajdywanie „kolorowych zależności pomiędzy przedmiotami i naturą”.
Proponuję, abyśmy każdego dnia, podejmowali z dziećmi aktywności z wykorzystaniem przedmiotów w  jednym kolorze, którego „odbicia” będziemy poszukiwać w naturze. Kolor będzie przyporządkowany do danego dnia np. kolor żółty – słońce, niebieski – niebo itd.
Zachęcam, abyśmy codzienne zabawy kończyli wykonaniem pracy plastycznej.
Na początek proponuję piosenkę Kolory: (więcej…)
1.„Słońce”Słoneczny temat omawialiśmy już w trakcie zajęć o zjawiskach atmosferycznych. Dzisiejszym zadaniem, będzie zainteresowanie dzieci  wszelkimi żółtymi elementami naszego domowego zacisza. Poszukajmy jak najwięcej atrakcyjnych przedmiotów w tym kolorze, które Waszym zdaniem, wzbudzą zainteresowanie dziecka. Możemy spróbować wspólnie z dzieckiem segregować przedmioty np. wg przeznaczenia, wielkości itd. Na koniec wykonajcie kolorowankę słoneczka lub słonecznika, aby jeszcze bardziej wyeksponować kolor żółty. Teraz zaproście dziecko na balkon i postarajcie się wytłumaczyć, jak kolor żółty w sposób najbardziej naturalny, koresponduje w przyrodzie z kolorem Słońca.
2.„Niebo” – zamiast „zielono mi”, śmiało możemy dziś powiedzieć, że jest nam niebiesko. Kolor niebieski to nieograniczona niczym ogromna przestrzeń błękitnego nieba lub niezmierzona toń oceanu . Dziś wykorzystajmy fantazję dzieci i na dużym arkuszu papieru, pomóżmy im namalować niebieskie niebo nad ogromem oceanu. Wylejmy trochę niebieskiej farby na górę oraz dół arkusza i rozcierając dłońmi dziecka farbę, pomóżmy mu stworzyć wspaniały „niebieski świat”. Wykonaną pracę pozostawcie do wyschnięcia (będzie jeszcze wykorzystana pojutrze).
3.„Zieleń” – dziś byłby czas na zabawę „na zielonej trawce” (dla tych którzy posiadają swój ogród lub działkę) życzę udanej zabawy. Dla innych niestety – z powodu ograniczeń – pozostaje dom lub ewentualne wyjście na balkon. Proponuję, aby w miarę możliwości wyciąć kawałek naturalnej darni lub wykorzystać wykładzinę igelitową imitującą trawę. To czas na zabawę dowolną i stymulację dotykową. Aby dzieci mogły lepiej utrwalać kolor zielony, proponuję zabawy jak wcześniej np. segregowanie i przekładanie zielonych klocków do pojemnika. Można również wykorzystać kolorowankę drzewa i uzupełnić kawałeczkami zielonej bibuły.
4.„Chmury” – na naszym wcześniej wykonanym Niebie postaramy się dziś wywołać niewielkie zachmurzenie. Może być z opadami lub bez, to zależy już od Waszej inwencji. W ramach naszej zabawy możemy wykorzystać białą farbę lub inne materiały w kolorze białym, bo na nim dziś się skupimy. Na wcześniej przygotowanym arkuszu z niebieskim niebem, domalujmy samodzielnie kontury chmur. Następnie wspólnie z dzieckiem pomalujcie chmury, wykorzystując dłonie dziecka. Można również wyciąć chmury z kartek białego papieru i przykleić do arkusza lub posmarować kontury klejem i wypełnić np. watą. Wykorzystajcie moment przyklejania, dociskając wspólnie z dzieckiem Wasze chmury. W ten sposób dostarczycie mu dodatkowych wrażeń dotykowych. Możemy także dokleić kropelki białego deszczu wykorzystując wycięte kawałki papieru ( także starajmy się dociskać dłonią dziecka do kartki).  
5.„Tęcza” –   dziś jest czas, aby sobie przypomnieć i lepiej utrwalić poznane już kolory. Najlepszym tego sposobem będzie stworzenie własnej tęczy na dużym arkuszu szarego papieru lub wykorzystać załączoną kolorowankę. Starajmy się wspólnie z dziećmi obserwować niebo… a nóż uda nam się zobaczyć tęczę w jej naturalnym środowisku. Proponuję również posłuchać tęczowej piosenki (więcej…)

W zasobach internetowych znajdziemy z pewnością wiele więcej piosenek dziecięcych związanych z naszą kolorową tematyką .W trakcie ich słuchania możemy wspólnie z dziećmi pomuzykować wykorzystując ich ekspresję i samodzielnie wykonane proste instrumenty.
Pozdrawiam serdecznie życząc udanej, pełnej radości i satysfakcji zabawy.
Do zobaczenia wkrótce.


BLOK TEMATYCZNY: Nowalijki- 14.04. – 17.04.2020

Po okresie świątecznym, pełnym smakołyków, pora na chwilę zostawić „łakocie”. Wiosna to najlepszy czas na kształtowanie postaw prozdrowotnych i konsumowania świeżych warzyw. W tym tygodniu będziemy starali się przybliżyć dzieciom – jak wyglądają i smakują wybrane warzywa. Zapoznamy ich z takimi warzywami jak: pomidor, ogórek, sałata i szczypior.
Na koniec tygodnia spróbujcie wspólnie  z dziećmi zrobić wiosenną sałatkę, angażując ich fantazję i wszystkie dostępne nowalijki.

W przypadku wszystkich wymienionych warzyw, spróbujmy przedstawić je dzieciom w taki sposób, który będzie angażował jak najwięcej zmysłów, czyli np. wg niniejszego schematu.

Na początku prezentujemy dziecku wybrane warzywo, aby wzbudzić jego zainteresowanie „prezentowanym obiektem”. Następnie podajemy dziecku do rąk warzywo i opowiadając jaki ma kształt, kolor i strukturę, pozwalamy mu manipulować nim. Wtedy może poznawać je poprzez dotyk, a także zapach i smak. Możemy pokroić lub zetrzeć poszczególne warzywa na tarce, co z pewnością spotęguje jeszcze ich zapach i ułatwi dzieciom skosztowanie warzywa w tej formie.
 1-„Pomidor” – w dniu dzisiejszym, poza stymulacjami zaproponowanymi powyżej, spróbujemy także wykonać prostą pracę plastyczną tzn. wyklejenie konturu pomidora. Wspólnie z dzieckiem podejmijmy próby darcia na drobne kawałeczki kolorowej bibuły lub papieru. W kolejnym kroku posmarujmy klejem kontur pomidora, posypmy go kawałkami czerwonego papieru lub bibuły, a następnie dociskając dłonią dziecka wyklejamy warzywo na obrazku. Obrazek możemy narysować samodzielnie lub wydrukować kolorowankę (więcej…)
2-„Ogórek” – dziś również niech dzieci w sposób polisensoryczny „badają” warzywo jakim jest ogórek Niech  próbują poznać jego kształt konsystencję oraz smak.  W przypadku warzywa jakim jest ogórek mamy wiele możliwości prostych zabaw. Możemy go pokroić w plasterki, zetrzeć na tarce lub zrobić „pieczątkę”. Dzisiaj dodatkowo – do wspólnej zabawy z dzieckiem proponuję piosenkę  „Zielony ogórek” z portalu Youtube:(więcej…) Można ją wykorzystać jako podkład muzyczny w trakcie wykonywania pracy plastycznej lub spróbować wspólnie z dzieckiem w jej rytmie  tańczyć lub kołysać się. Jako pracę plastyczną proponuję odręcznie namalować kontur ogórka i wypełnić go zieloną farbą lub kredką.
3-„Sałata i szczypior” – dziś mamy dwa warzywa, które w formie pracy plastycznej postaramy się wykonać z różnych artykułów plastycznych. Pierwszą pracą będzie szczypior. Spróbujmy zachęcić dzieci do wałkowania plasteliny. Wykorzystamy oczywiście kolor zielony. To będzie dobra i ważna stymulacja dotykowa w obrębie dłoni dziecka. Drugą pracę, czyli uzupełnienie konturu sałaty, będziemy starali się wykonać wg własnego uznania, z wykorzystaniem dowolnej techniki plastycznej (farby, kredki, kolorowa bibuła.) Kolorowanka do pobrania (więcej…)
4-„Sałatka wiosenna” – dziś bawimy się w szefa kuchni i angażujemy naszą fantazję. Bierzemy wszystkie dostępne „pod ręką” warzywa i przygotowujemy wspólnie z dziećmi wspaniałą wiosenną sałatkę. Oczywiście angażujemy dziecko tylko do tych czynności, które nie przekraczają jego możliwości. Jeśli to możliwe, niech razem z Wami umyje warzywa, przypatruje się jak kroicie (ta czynność zarezerwowana tylko dla dorosłych), spróbuje wymieszać w misce pokrojone już warzywa itp. czynności. Jeśli nie ma takich możliwości lub nie sprawia to dziecku radości – niech towarzyszy Wam w przygotowaniach sałatki jako „pilny obserwator”. Komentujemy wszystko co robimy, czyli głośno nazywamy te czynności, które aktualnie wykonujemy.  Chodzi o to, abyście jak najwięcej angażowali uwagę dziecka, w trakcie waszej „kulinarnej zabawy”. Niech to będzie „uczta” dla wszystkich zmysłów. Dajmy dziecku powąchać zapachów świeżych warzyw, skosztować sałatki, albo startych warzyw. Życzę dużo pozytywnych wrażeń i oczywiście – Smacznego!!!


BLOK TEMATYCZNY: Wielkanocne zwyczaje i symbole06.04. – 10.04.2020

Kultywowanie tradycji i zwyczajów świątecznych, to bardzo ważny element naszego dziedzictwa kulturowego, mający znaczący wpływ na nasze życie społeczne i rodzinne. Tak się złożyło, że w tym roku szkolnym, dzieci mogą stać się nie tylko pilnymi obserwatorami świątecznych przygotowań. Ze swojej strony dołóżcie starań, aby ich wkład w te przygotowania (na miarę ich możliwości), był widoczny i satysfakcjonujący dla wszystkich Państwa. Ja ze swojej strony spróbuję przedstawić kilka propozycji do wspólnych przedświątecznych aktywności i gorąco zachęcam do dalszej kontynuacji naszych zdalnie prowadzonych zajęć.
1. „Pisanki” – jedną z propozycji na wykonanie „wielkanocnych pisanek” może być wykorzystanie styropianowych „jajek”. Możemy je ozdabiać za pomocą dowolnych technik plastycznych –  malowanie farbą, mazakami itp. Możemy również  wykorzystać materiały sypkie. Posmarowane klejem styropianowe jajko, posypujemy wybranym materiałem sypkim, w zależności od wielkości formy. Dla małej bryły może to być kuskus, dla większej kasza gryczana. W trakcie korzystania z tej techniki, stwórzmy dzieciom możliwość do stymulacji dotykowej, w trakcie zabawy z wybranymi ziarnami. Uzbrójmy się w cierpliwość i pozwólmy dzieciom  samodzielnie wykonać pracę …. Pomagajmy na tyle, na ile to konieczne.
Inne propozycje pisanek znajdziecie w załączniku.


2.„Palemka Wielkanocna” – ponieważ w wyniku ograniczeń związanych z możliwością swobodnego przemieszczania się, ciężko będzie wykorzystać materiał przyrodniczy do wykonania palemki. Proponuję dziś wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem dostępnych w domu materiałów i artykułów kreatywnych.
3.„Baranek” – pomysłów na wykonanie baranka wielkanocnego jest wiele. Począwszy od lukrowego – jeśli ktoś posiada foremki o wybranym kształcie – do naprawdę takich, które ogranicza nasza fantazja i dostępne materiały plastyczne. Możemy skorzystać z gotowej kolorowanki i posmarowany wcześniej klejem kontur baranka uzupełnić wełną, watą lub płatkami higienicznymi (dociskając dłońmi dziecka do obrazka). Na poprawę nastroju zachęcam do wspólnego obejrzenia z chłopcami kilku bajek z serii „Baranek Shaun”.
4.„Babka Wielkanocna” – dziś porzucamy wszelkie działania plastyczne. Zamiast tego, postarajcie się (na miarę możliwości) wprowadzić chłopców w tajniki robienia wypieków. Jeśli chodzi o spożywanie, to już są zaprawieni…J J J. Stwórzmy takie „stanowisko pracy” dla dzieci, aby mogły swobodnie obserwować i towarzyszyć Wam w przygotowaniach. Tworzenie miłej atmosfery, to zadanie na dziś. Niech dzisiejsze wypieki ubogacą uroczyste śniadanie wielkanocne. Podaję jeden z wielu dostępnych na portalu Youtube przepisów (więcej…)
5.„Koszyk Wielkanocny” – zanim przygotujemy nasz „prawdziwy” koszyk ze święconką, spróbujmy wykorzystać kreatywność dzieci do plastycznych aktywności. W załączniku zamieszczam ilustrację koszyczka i elementy do kolorowania. Można oczywiście wykorzystać prawdziwy koszyczek i napełnić go „smakołykami”.
Zachęcam do korzystania z zasobów internetowych, aby wypełnić ten czas wspólną radosną zabawą. Polecam np. profil na kanale Youtube  Moje dzieci kreatywnie (więcej…)

Żyjąc nadzieją, które są w naturze tych świąt życzę zdrowych i spokojnych
Świąt Wielkanocnych.


BLOK TEMATYCZNY: Wiosenna pogoda- 30.03. – 03.04.2020

Najbardziej korzystnym, aby przybliżyć naszym wychowankom ten blok tematyczny, byłaby możliwość spędzenia z nimi jak największej ilości czasu w zabawach na świeżym powietrzu. Ze względu jednak na czynniki (wiadomo jakie) od nas niezależne, spróbujemy dostosować się do zaistniałych okoliczności. Mocno zalecane w tym czasie jest obserwowanie „Wiosny” oraz zmian jakie zachodzą w przyrodzie. Spróbujmy wykorzystując chociażby otwarte okno lub balkon, komunikować dzieciom o warunkach atmosferycznych, jakie panują na zewnątrz. O ile to będzie możliwe, możemy wybrać się z dzieckiem na działkę lub spacer do pobliskiego parku, aby miało możliwość zapoznania się ze zjawiskami atmosferycznymi w warunkach naturalnych. Jeśli nie – możemy wykorzystać zasoby internetowe przybliżające podstawowe zjawiska atmosferyczne np. deszcz, wiatr z portalu Youtube.

  1.  „Deszcz” – dziś postaramy się przybliżyć dzieciom jedno ze zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla pory roku jaką jest wiosna. Do zabawy potrzebujemy pojemniki na wodę np. plastikowe butelki oraz miskę, durszlak i sitko. W trakcie zabawy będziemy przelewać wodę do miski poprzez sitko lub durszlak. W ten sposób będziemy starali się imitować odgłos padającego deszczu.  W zabawie możemy wykorzystać również parasol demonstrując chłopcom jego „przydatność”. Osoba dorosła trzyma parasol nad dzieckiem i jednocześnie pryska wodą za pomocą spryskiwacza. Dobrze będzie kiedy „deszczyk” będzie padał czasem również na dziecko, co z pewnością przyniesie chłopcom dużo radości. W tle naszej zabawy możemy zastosować odgłos deszczu, który możemy znaleźć tutaj (więcej…)
    2.„Wiatr” – dziś spróbujemy wykorzystać proste sprzęty domowe takie jak suszarka i wiatrak, aby w zabawie przybliżyć dzieciom kolejne zjawisko atmosferyczne, jakim jest wiatr. Do zabawy możemy wykorzystać lekkie materiały kreacyjne typu: piórka, tasiemki lub kolorową bibułę. Teraz potnijmy kolorową bibułę na długie cienkie paski i trzymając w palcach skierujmy na nie strumień z suszarki lub wiatraka. Następnie wspólnie z dzieckiem obserwujcie, jak falują na „wietrze”. Podobnie możemy wykorzystać piórka kierując na nie strumień powietrza, nie pozwalając im spaść na podłogę. Ponadto za pomocą suszarki możemy kierować na dzieci naprzemiennie strumień powietrza ciepłego i zimnego. Będzie to z pewnością bardzo przyjemna stymulacja. W tle naszej zabawy podobnie jak w przypadku deszczu możemy zastosować odgłos wiatru, który możemy znaleźć tutaj (więcej…)
    3.„Słońce” – dziś proponuję dwie wersje zabawy – prostą i troszkę trudniejszą. W wersji prostej, niech osoba dorosła samodzielnie narysuje kontur słoneczka, a następnie wspólnie z dzieckiem, z wykorzystaniem dowolnej techniki plastycznej (farby, kredki itd.) uzupełni kontur słoneczka. W wersji trudniejszej musimy się uzbroić w cierpliwość, ze względu na czas potrzebny do przygotowania „materiału roboczego” (przepis jak wykonać słoneczko z ciastoliny lub masy solnej  znajdziemy poniżej w załączniku).

4.„Chmura” – dziś postaramy się przybliżyć dzieciom nieodłączny element wiosennej aury – czyli chmury. W ramach naszej zabawy możemy wykorzystać delikatne faktury np. wełniane skrawki lub watę i pobawić się razem z dzieckiem, obserwując jego reakcje. Następnie spróbujmy na kartce papieru samodzielnie narysować kontury chmur lub skorzystać z gotowej kolorowanki. Kontury chmur wypełniamy klejem, a następnie wspólnie z dzieckiem, przyklejamy materiały wykorzystywane w zabawie, w miejsca posmarowane klejem. Wykorzystajmy moment przyklejania i wspólnie dociskajmy, dostarczając dodatkowych wrażeń dotykowych. Możemy także dokleić kropelki deszczu wykorzystując np. pestki dyni lub wycięte kawałki niebieskiego papieru ( także starajmy się dociskać dłonią dziecka do kartki).  
5. „Temperatura” –   w poszukiwaniu wiosennego ciepła najlepiej udać się na spacer do pobliskiego parku, jednak w domu też możemy dobrze się bawić. Dziś proponuję zabawy z wykorzystaniem dostępnych w domu przedmiotów, które mogą posłużyć do stymulacji dotykowej. Zabawy będą miały na celu dostarczenie dzieciom w sposób naprzemienny, bodźców dotykowych o  zmiennej temperaturze (ciepło – zimno). Proponowane przedmioty to suszarka, termofor, kompresy zimny i ciepły oraz inne zależnie od waszej inwencji.

BLOK TEMATYCZNY: Wiosna – nowa pora roku  – 23.03. – 27.03.2020

Ponieważ w trakcie zajęć prowadzonych metodą J. Kielina „Poranny Krąg” wykorzystywane są stałe elementy terapii wielozmysłowej w postaci różnorodnych bodźców – dostosowanych do wybranej pory roku – postarajmy się przybliżyć i ułatwić naszym „chłopcom” spotkanie z nową porą roku, jaką jest „Wiosna”. Celem jest kontynuowanie stałych elementów terapii, czyli zaangażowanie wszystkich zmysłów, poprzez zastosowanie bodźców wzrokowych (zielona chusta), smakowych (herbatka cytrynowa granulowana), zapachowych (cytryna, olejek cytrynowy) oraz dotykowych (wykładzina – trawa igelitowa). W związku z tym (o ile to możliwe) wskazane byłoby podjęcie próby dostarczenia  chłopcom tego rodzaju stymulacji.
1-„Pożegnanie zimy” – symboliczne topienie wykonanej wspólnie z dziećmi Marzanny, jako element zabawy związanej z  pożegnaniem zimy. Pomysłów na wykonanie  Marzanny może być wiele, w zależności od Waszej inwencji twórczej. Jeśli jednak byłoby to nieco kłopotliwe proponuję skorzystać z :

2-„Powitanie Pani Wiosny” – postarajmy się spędzić z dziećmi (o ile to możliwe z wiadomych względów) czas na świeżym powietrzu. Możemy w tym czasie zbierać np. materiał przyrodniczy, ale również dostarczyć im wielu innych stymulacji oraz  obserwować zjawiska pogodowe tłumacząc je dzieciom. Po powrocie można wykonać pracę plastyczną np. kolorowankę stosowną do panującej na dworze pogody (słońce lub deszcz). Jeśli mają Państwo możliwość wydrukowania to materiały są łatwo dostępne po wpisaniu konkretnej frazy np. kolorowanka słońce itp.
3-„Wiosenne drzewo” – do tej zabawy potrzebujemy duży arkusz szarego papieru, zieloną farbę oraz troszkę fantazji i cierpliwości. Narysujmy szkic drzewa na dużym arkuszu papieru, pomalujmy dzieciom dłonie zieloną farbą i postarajmy się przyozdobić kontur drzewa „liśćmi” poprzez odbijanie ich dłoni. Możemy też jako kontynuację zabawy rozlać na konturze drzewa kilka plam zielonej farby i pozwolić dzieciom rozmazać je po arkuszu. Dla tych, którzy nie chcą brudzić się farbą – wyjściem może być wspólne przyczepianie samodzielnie wykonanych przez dorosłych „wiosennych liści” do konturu za pomocą kleju.
4-„Wiosenna rabata” – zabawy na świeżym powietrzu lub w domowym „zaciszu” w myśl zasady „Zostań w domu”. Spróbujmy wykreować domowy mały ogród wykorzystując dostępne rośliny domowe. Następnie wspólnie z dzieckiem pobawmy się przez chwilę ziemią ogrodniczą. Kulminacyjnym punktem zabawy niech będzie posadzenie dowolnie wybranej rośliny np. cebuli na szczypior.
5-„Tulipany i krokusy” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem dowolnych technik plastycznych – proszę o wykorzystanie załącznika nr 2, który zawiera odpowiednią instrukcję postępowania. Jeśli nie możecie Państwo wydrukować materiałów narysujcie najpiękniejszy kwiat dla swojego dziecka i wspólnie pokolorujcie.