PRZEDSZKOLE- BIEDRONKI

!!! BLOK TEMATYCZNY: LETNIE ZABAWY
22.06-26.06.2020

BLOK TEMATYCZNY: LATO TUŻ, TUŻ…
15.06-19.06.2020


BLOK TEMATYCZNY : POZNAJEMY OWOCE I ICH SMAKI
8.06-12.06.2020


BLOK TEMATYCZNY : WSZYSTKIE KOLORY TĘCZY 1.06-5.06.2020

BLOK TEMATYCZNY : MOI BLISCY 25.05-29.05.2020


BLOK TEMATYCZNY: ŚWIAT ZAPACHÓW 18.05-22.05.2020

BLOK TEMATYCZNY: ŚWIAT PEŁEN KOLORÓW 11.05-15.05.2020



BLOK TEMATYCZNY: Zwierzęta na wsi 4-08.05.2020

1.Krowa. Na dzisiejszych zajęciach poznamy pierwszą mieszkankę wiejskiego podwórka- krowę. Pokażcie dzieciom zdjęcie krowy, opiszcie słowami jej wygląd, zaprezentujcie odgłosy krowy oraz w jaki sposób żuje trawę (możecie skorzystać z poniższego linku https://www.youtube.com/watch?v=z9wnEmoTwMk). Zademonstrujcie dzieciom mleko i mleczne produkty: masło, jogurt, śmietanę itp.,  w miarę możliwości dajcie je dzieciom do skosztowania.

Wydrukujcie obrazek przedstawiający krowę http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/pasaca-sie-krowa , jeśli nie to narysujcie prostą sylwetę tego zwierzęcia, a następnie paluszkiem dziecka umoczonym w czarnej farbie odciśnijcie czarne kropki.

2.Owca. Dzisiaj kolej na kolejne zwierzę mieszkające na wsi-poznamy owcę. Jeśli macie w domu owieczkę-zabawkę, pokażcie ją dziecku, omówcie jej wygląd, niech dziecko poczuje jaka miękka jest jej wełna, zademonstrujcie odgłosy jakie owca wydaje. Jeśli takiej zabawki nie posiadacie możecie posiłkować się poniższym linkiem https://www.youtube.com/watch?v=r-ZzOQK6u3E Zademonstrujcie również dzieciom wyroby z wełny jakie macie w domu.

Wykonamy pracę plastyczną. Potrzebne nam będą wata, talerzyk papierowy, klej. Z waty, wspólnie z dzieckiem, formujemy kulki, które następnie naklejamy, mocno dociskając, na talerzyk. Doklejamy oczy i mamy gotową owieczkę.

3.Kura. Kurę poznaliśmy przy okazji Świąt Wielkanocnych, dlatego w ramach dzisiejszych zajęć chciałam zaproponować zabawę paluszkową, którą można powtórzyć wielokrotnie.

„W kurniku”

Wstało słonko na podwórku

               Zataczanie dłonią łuku w powietrzu od prawej do lewej strony

kogut zapiał: kukuryku!

             Złączenie i energiczne wyprostowanie opuszków palców

Wyszły kury długim sznurkiem,

             Naśladowanie palcem wskazującym i środkowym chodzenia po przedramieniu

dziobią ziarna przy kurniku.

Delikatne uderzanie opuszkami wszystkich palców jednej dłoni o wewnętrzną stronę drugiej dłoni

Pierwsza macha skrzydełkami,

              Wyciągnięcie kciuka z zamkniętej dłoni i odliczanie…

druga patrzy dookoła,

              dołączenie palca wskazującego

trzecia skrobie pazurkami,

              dołączenie palca środkowego

czwarta głośno ko – ko! woła.

             dołączenie palca serdecznego

A gdzie piąta? Jest w kurniku!

            dołączenie palca małego

Jajek znosi tam bez liku.

            Energiczne przekładanie zaciśniętych dłoni jedna nad drugą

4.Świnka. Dzisiaj poznamy kolejne zwierzę-świnkę. Podobnie jak w przypadku pozostałych zwierząt: pokazujemy na ilustracji świnkę, omawiamy jej wygląd, naśladujemy odgłosy https://www.youtube.com/watch?v=Kqa7Or65RCU

Na zakończenie możecie wspólnie obejrzeć dowolną bajkę o ulubionej bohaterce wszystkich dzieci Śwince Peppie.

5. Wiejskie podwórko. Dzisiaj pobawimy się wspólnie przy piosence „Dziadek fajną farmę miał” https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ, zachęcam do poruszania się w jej rytmie, klaskania, tupania nóżkami oraz do naśladowania odgłosów zwierząt w niej występujących.


BLOK TEMATYCZNY: Nasze zmysły 27-30.04.2020

1.Słuchamy i poznajemy. Dzisiaj poćwiczymy słuch. Na początek otwieramy okno i wsłuchujemy się w ogłosy otoczenia. Wyłapujemy odgłosy i przekierowujemy w ich stronę uwagę dziecka np. „Słyszysz? To auto! Jak robi auto? Auto robi brumm, brumm” itd. Na podobnej zasadzie demonstrujemy dziecku odgłosy z domu: kapiąca woda z kranu, zamykanie drzwi itp.
Chciałabym wam zaproponować zabawę w poszukiwanie źródła dźwięku.Ukrywamy przedmiot wydający dźwięk (budzik, grającą zabawkę). Pytamy dziecko „Skąd dochodzi dźwięk?”, „Gdzie słyszysz dźwięk?”. Dziecko szuka źródła dźwięku. Za każdą udaną próbę nagradzamy dziecko pochwałą.
2.Dotykamy. W trakcie dzisiejszych zajęć będziemy dostarczać dziecku różnych wrażeń dotykowych. Przygotujcie przedmioty o zróżnicowanej fakturze, moje propozycje to następujące faktury: miękka, twarda, gładka, śliska, chropowata, cienka, gruba, szorstka, puszysta, gąbczasta, kłująca, ciepła, zimna, wilgotna. Bierzemy dłonie dziecka, dotykamy nimi kolejno przedmioty i krótko je opisujemy, np. twardy klocek, miękka gąbka, puchaty miś itp. Sprawdzamy reakcje dziecka i wybieramy przedmioty, których dotyk sprawił dziecku przyjemność.
Tymi przedmiotami wykonamy teraz masaże. Proponuję wykonać je przy wierszyku-masażyku „Kanapeczka”

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko po plecach dziecka),

Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią plecy),

Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko do pleców),

Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),

I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy),

Żeby wszystko było lepsze (masujemy).

Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

Masaż powtarzamy kilkukrotnie, za każdym razem używając innej faktury.

3.Wąchamy. Dzisiaj popracujemy nosem, będziemy stymulować zmysł węchu. Stymulację przeprowadzimy wykorzystując „pachnące” kosmetyki(mydło, kremy, oliwki), zioła wykorzystywane w kuchni (bazylia, oregano, majeranek itp), kwiaty (jeśli macie do nich dostęp) oraz owoce i warzywa. Uważajcie tylko, żeby zapachów nie było za dużo. Zaczynamy od zapachów naturalnych i mniej intensywnych.
Demonstrujemy dziecku zapach, obserwujemy jego reakcję i nazywamy produkt, który daliśmy dziecku do powąchania. Zajęcia możemy zakończyć masażem dłoni dziecka z użyciem oliwki lub kremu.
4.Poznajemy smaki. W dniu dzisiejszym bedziemy poznawać podstawowe smaki: słodki, słony, kwaśny. Wykorzystamy w tym celu próbki produktów spożywczych, które macie w domu. Mogą to być owoce, konfitury, przyprawy, słodycze.
Zaczynamy od podawania produktów, które dziecko lubi i których smak sprawia dziecku przyjemność. Nazywamy produkt, który daliśmy dziecku do skosztowania i mówimy jaki ma smak np. „To jest lizak. Lizak jest słodki.”itd.
Zajęcia możemy zakończyć nagrodą w postaci smkołyku.


BLOK TEMATYCZNY: Piękno wokół nas 20.04-24.04.2020

1.Pisklęta w gniazdku. Wiosna to czas, gdy ptaki wiją gniazda, a w tych gniazdach pojawiają się pisklęta. Wyjrzyjcie przez okno, może uda wam się dostrzec jakiegoś ptaszka. Ptaki swoim radosnym śpiewem uprzyjemniają nam spacery. Posłuchajcie jak pięknie śpiewają https://www.youtube.com/watch?v=0IijcYNfkvo

Przygotujcie masę solną (1 szklanka mąki, 1 szklanka soli,ok. 0,5 szklanki wody), a teraz wspólnie z dzieckiem ulepcie z tej masy gniazdo dla ptaków. Jeśli zostały wam świąteczne kurczki możecie umieścić je w gniazdku, jesli nie, możecie zrobić puchate pisklaki z waty (do kulek z waty doklejcie dziób i oczy).
Wszystkie czynności, które wykonujemy z dzieckiem uzupełniamy komunikatem słownym.
2.Kolorowe motyle. Wykonamy pracę plastyczną. Potrzebne nam będą kolorowe farby i kartka A4. Kartkę składamy pa pół, dłoń dziecka malujemy farbą(możemy użyć kilku kolorów), następnie odciskamy ją na jednej połówce kartki, paluszkami skierowanymi do zewnątrz. Składamy kartkę i mocno dosciskamy, żeby odcisk rączki odbił się na drugiej połówce kartki. Po rozłożeniu kartki otrzymamy kolorowego motyla.
3.Malujemy drzewo. Na drzewach pojawiły się już zielone listki, wiosna zawitała u nas na dobre. Jeśli macie okazję wyjść na krótki spacer, zademonstrujcie dziecku gałązkę z młodymi listkami. Dajcie dziecku do ręki liść, niech poczuje jego fakturę, pozwólcie go powąchać.
A teraz namulujemy sobie własne drzewo. Narysujcie na kartce sylwetę drzewa. Paluszek dziecka umoczcie w zielonej farbie i odciśnijcie na drzewie listki. Możecie też oprócz liści odcisnąć białe, żółte lub różowe kwiaty.
4.Kwiaty. Wiosna to pora roku, która przynosi ze sobą całą paletę kolorów. Najbardziej widoczna jest ona w ogrodach, gdy zakwitają w nich kwiaty. Na pewno macie w domu jakieś kwiaty( jeśli nie, możecie zerwać stokrotki, które rosną niemal wszędzie). Tak jak w przypadku wczorajszych liści przeprowadzimy stymulację wielozmysłową, czyli oglądamy, dotykamy i wąchamy kwiaty.
Na papierowy talerzyk nanieście kolorowe farbki, a następnie umoczcie w nich kwiaty i odciśnijcie na kartce. Możecie odbić jeden kwiat lub stemplować do momentu uzyskania ogrodu. Użyjcie wielu kolorów aby wasz obrazek był jak najbardziej barwny. Starajcie się jak najbardziej angażować dziecko i nie zapomnijcie opowiadać co w danej chwili robicie.
5.Wiosna ogrodniczka.Dzisiaj posłuchamy piosenki https://youtu.be/zhvQFI04CX8 , poruszajcie się w rytm muzyki. Jeśli macie w domu instrumenty, to zagrajcie na nich w trakcie słuchania refrenu.

BLOK TEMATYCZNY: Jestem samodzielny

14-17.04.2020

1.Szczoteczka do zębów. Dzisiaj utrwalimy sobie do czego służy szczoteczka do zębów. Zademonstrujcie dzieciom szczoteczkę, opowiedzcie do czego ona służy, pokażcie w jaki sposób myje się zęby. Dajcie dziecku szczoteczkę do rączki, a następnie pokierujcie rączką myjąc zęby. Wszystkie podjęte wobec dziecka działania uzupełniajcie komunikatem słownym. W trakcie mycia ząbków możecie posłuchać piosenki https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI

2.Łyżka i talerzyk. Tematem dzisiejszych zajęć będzie trening samodzielnego jedzenia \karmienia terapeutycznego. Zademonstrujcie dzieciom talerzyk i łyżeczkę, opowiedzcie do czego służą, dajcie się dzieciom nimi pobawić, pokażcie jak się prawidłowo nimi posługiwać prowadząc rękę dziecka. Możecie też zamiast karmić się „na niby” podać dziecku coś co lubi,  będzie to dla niego nagroda i dodatkowa motywacja.

A teraz ozdobimy talerzyk (jeśli nie macie papierowego talerzyka, wytnijcie koło z kartonu). Możecie to zrobić paluszkami umoczonymi w farbie, ale jeśli macie inny pomysł to możecie go wykorzystać.

3.Mydło wszystko myje. Dzisiaj wielozmysłowo zapoznamy się z mydłem. Zademonstrujcie dziecku mydło, najlepiej jeśli jest ono w kostce, ale jeśli takiego nie macie to użyjcie mydła w płynie. Dajcie je dziecku do rączki, niech go dotknie i manipuluje nim, dajcie  dziecku do powąchania mydło a później rączki w których je trzymało, niech poczuje jak pachną.

Zetrzyjcie mydło na tartce i zalejcie je ciepłą wodą, tak aby powstała duża ilość piany. W tak przygotowanej pianie ukryjcie niewielkie przedmioty, zanurzcie rączki dziecka w pianie i niech samo lub z waszą pomocą próbuje je wyciągnąć. Miłej zabawy:)

4.Stopy i dłonie. Dzisiaj utrwalimy sobie schemat ciała, wykorzystamy w tym celu zabawy paluszkowe.

  • Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka)

to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka)

to od razu się witają.(pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)

Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),

to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

  • W tej wyliczance po kolei pokazujemy palce, każdy nasz palec obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:

Ten pierwszy to dziadziuś,

A przy nim babunia.

Największy to tatuś,

A przy nim mamunia

A to ja dziecinka mała,

I oto moja rodzinka cała

  • W tej wyliczance, dotykamy palcem poszczególnych części ciała dziecka, które opisujemy:

Tu paluszek, tu paluszek (dotykamy paluszków dziecka)

Kolorowy mam fartuszek (pukamy delikatnie w brzuszek dziecka)

Tu jest rączka (dotykamy rączek dziecka)

A tu druga

A tu oczko do mnie mruga (zakrywamy oczko dziecku)

Tu jest buzia (dotykamy w okolice ust dziecka)

Tu ząbeczki (odchylamy bródkę dziecka, by otworzyło buzię)

Tam wpadają cukiereczki.

BLOK  TEMATYCZNY: Wielkanoc 6-10.04.2020

1.Wielkanocne zwyczaje. Dzisiaj przybliżymy dzieciom zwyczaje wielkanocne.. Przygotujcie wszystko, co macie w domu, a co związane jest ze świętami wielkanocnymi: pisanki, koszyczek, baranek, zajączek, palma itp. Zademonstrujcie dzieciom zebrane przedmioty, podajcie im do rąk, pozwólcie nimi manipulować, poznać ich fakturę i poopowiadajcie o nich (zwracając uwagę na ich związek ze świętami).
Do wielkanocnych zwyczajów należy również wysiewanie rzeżuchy, więc jeśli macie w domu rzeżuchę to wysiejcie ją wspólnie z dzieckiem. Możecie to zrobić na mokrej wacie umieszczonej na talerzyku. W miarę możliwości wszystkie czynności wykonujcie wspólnie z dzieckiem, opowiadając dziecku co w danej chwili robicie.
2.Wykonamy kurczaka z papierowego talerzyka (jeśli nie macie w domu talerzyka wytnijcie z tektury koło o średnicy  ok.15cm). Wspólnie z dzieckiem pomalujcie je farbą na żółto, możecie to zrobić paluszkami lub gąbką. Po wyschnięciu farby na środku naklejcie dziobek i oczka, a na dole nóżki kurczaka z dwóch pasków czerwonego papieru.
3. Symbole wielkanocne-jajko. Dzisiaj będziemy wielozmysłowo poznawać jajko. Ugotujcie jajko na twardo-tak będzie bezpiecznieJ Zaprezentujcie je dziecku, podajcie do rąk, niech samo lub z waszą pomocą kilkukrotnie przełoży je z ręki do ręki, pozna jego kształt i fakturę. Możecie postukać łyżeczką w jajko, jeśli dziecko śledzi je wzrokiem, to ukryjcie jajko przed nim, niech go poszuka. Następnie obierzcie jajko ze skorupki (jeśli jest to możliwe to zróbcie to wspólnie z dzieckiem), dajcie znowu dziecku do potrzymania, niech poczuje, że teraz jest miękkie. A teraz przekrójcie je aby pokazać dziecku jak wygląda w środku. Jeśli jest możliwość to dajcie również dziecku jajko do skosztowania.
4.Dzisiaj będziemy wprowadzać się w świąteczny nastrój słuchając piosenek w tematyce świątecznej. Możecie pokołysać się lub potańczyć w rytm muzyki.
Piosenki jakie chciałam wam zaproponować to „Hopla, hopla” tutaj oraz „Kurka i pisanki” tutaj ale jeśli macie inne ulubione piosenki, to również możecie ich posłuchać.
5. Na dzisiaj mieliśmy zaplanowane śniadanie wielkanocne, które niestety z wiadomych względów nie może się odbyć, dlatego w zamian chciałam wam zaproponować pracę plastyczną. Zamieszczam przykładowe kolorowanki tutaj, oczywiście jeśli nie macie drukarki to pisankę możecie narysować. Technika zdobienia będzie dowolna: możecie wykleić ją kulkami bibuły, papierem kolorowym lub pomalować farbami.
Jeśli macie w domu jajko styropianowe (może też być zwykłe jajko), to możecie zrobić pisankę wyklejaną gazetą- zamieszczam filmik instruktażowy tutaj


BLOK TEMATYCZNY: Wiosna na starganie 30.03-3.04.2020

W tym tygodniu poznawać będziemy wiosenne warzywa.
1.Ogórek. Pierwszym poznawanym w tym tygodniu warzywem będzie ogórek. Chcemy poznać go wielozmysłowo. Dajemy dziecku do potrzymania ogórek, żeby poprzez dotyk poznało jego fakturę, następnie kroimy warzywo i dajemy dziecku do powąchania i ewentualnie skosztowania.
Proponuję również posłuchać popularnej i bardzo lubianej przez dzieci piosenki ‘’Zielony ogórek” tutaj.  Możecie także potańczyć z dziećmi  w rytmie piosenki, na pewno im się to spodoba.
2.Pomidor. Warzywem, które poznamy dzisiaj będzie pomidor. Chcemy go również poznać polisensorycznie, dlatego wykonujemy wszystkie czynności  jakie wykonaliśmy w przypadku ogórka: oglądamy, dotykamy, wąchamy i smakujemy.
A teraz wykonamy pracę plastyczną. W załączniku znajduje się obrazek (wydrukujcie go, jeśli nie macie drukarki to narysujcie), wyklejcie ją z dzieckiem kawałkami kolorowego papieru lub bibuły.
Załącznik kolorowanka pomidor
3.Sałata. Warzywo na dziś to sałata. Wykonujemy wszystkie kroki jakie wykonaliśmy w przypadku ogórka i pomidora.
Weźcie liść sałaty i wspólnie z dzieckiem pomalujcie je zieloną farbą, a następnie odwróćcie i odciśnijcie na białej kartce. Poprzez dociskanie dziecko wyraźnie poczuje strukturę warzywa.
4. Szczypiorek. Dzisiaj poznamy szczypiorek. Udało wam się już wyhodować szczypiorek z cebuli, którą sadziliśmy w ubiegłym tygodniu? Jeśli tak to możecie go wykorzystać, jeśli nie to użyjcie szczypiorku ze sklepu. Wykonujemy wszystkie kroki jakie wykonaliśmy w przypadku już poznanych warzyw.
A teraz sami zrobimy szczypiorek, potrzebna będzie nam zielona plastelina lub ciastolina, ewentualnie możecie również wykorzystać bibułę pociętą w paski. Rolujemy wspólnie z dzieckiem, tak aby powstały nam jak najcieńsze łodyżki szczypiorku.
5. Sałatka z wiosennych warzyw. Dzisiaj przyrządzimy sałatkę z poznanych warzyw. Dziecko bierze udział we wszystkich czynnościach w miarę swoich możliwości. Wszystkie wykonywane czynności muszą być poprzedzane głośnym komunikatem słownym. Myjemy warzywa, kroimy je lub ścieramy na tarce, mieszamy. Gotową sałatkę dajemy dziecku do powąchania i ewentualnie do skosztowania.

BLOK TEMATYCZNY: Nadeszła wiosna!  23-27 marzec

1.Wyjrzyjcie przez okno, a może nawet wyjdźcie na balkon lub taras. Czujecie, że zrobiło się cieplej? A może słyszycie jak śpiewają ptaki? Te zmiany oznaczają, że przyszła wiosna! Jeśli uda wam się wyjść na krótki spacer, na pewno znajdziecie inne jej zwiastuny: pąki na drzewach, pierwsze wiosenne kwiaty, a może nawet bazie.
2.Śpiewamy o wiośnie! Posłuchajcie piosenki “Idzie do nas wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM,

Jeśli znacie inne piosenki o wiośnie, również możecie ich posłuchać.
3. W dniu dzisiejszym  założymy domowy kącik przyrody, w którym dzieci będą hodować cebulkę na szczypiorek. Umożliwi to dzieciom obserwacje wzrostu roślin .
Potrzebne nam będą: doniczka lub inny pojemnik, ziemia, cebula.
Demonstrujemy dzieciom wszystkie zgromadzone przedmioty, nazywamy je, dotykamy. Wspólnie z dzieckiem wykonujemy kolejne etapy głośno nazywając każdą czynność: wsypujemy ziemię, wsadzamy cebulę, podlewamy i ustawiamy na parapecie.
Teraz już zostało nam obserwować jak rośnie nasza roślinka. Nie zapominajcie o podlewaniu!
4.Dzisiaj chciałam wam zaproponować abyście posłuchali wiosennych odgłosów.

5.Wyklejcie papierem kolorowym tulipana(karta pracy nr 3 w załączonym pliku), jeśli nie macie możliwości wydrukowania to narysujcie go dla dziecka.

https://harmonia.edu.pl/public/assets/EDUKACJA%20W%20DOMU/KARTY%20PRACY/1.%20Poznaj%C4%99%20i%20rozumiem%20%C5%9Bwiat.%20Cz%C4%99%C5%9B%C4%87%203.pdf

Poniżej zamieszczam dodatkowe materiały, z których  można również skorzystać.
Są to propozycje zabaw z dziećmi, które wykorzystuję w swojej pracy oraz filmy z kanału YouTube stymulujące zmysły wzroku i słuchu.

Zabawy paluszkowe

https://dziecisawazne.pl/zabawy-paluszkowe-dla-malych-dzieci/

Przepisy na  masy plastyczne

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/02/masy-plastyczne-dla-dzieci-diy/

Filmiki stymulujące funkcje wzroku i słuchu, poniżej wklejam tylko kilka linków, ale polecam całą serię HEY BEAR SENSORY