PRZEDSZKOLE- CHOCHLIKI I ELFY

!!! BLOK TEMATYCZNY: NADSZEDŁ CZAS WAKACJI 22.06-26.06.2020


BLOK TEMATYCZNY: NADCHODZI LATO 15.06-19.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY : ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE 8.06-12.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: ŚWIĘTO DZIECI 1.06-5.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY : JESTEŚMY SAMODZIELNI W KUCHNI
25.05-29.05.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY: ZABAWY Z ŻYWIOŁAMI 18.05-22.05.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY 11 .05.– 15.05.2020r.

Pamiętamy o stałych punktach każdego dnia:

  • ustalenie aktualnego dnia tygodnia oraz dnia jaki był wczoraj i jaki będzie jutro;
  • powtórzenie nazw wszystkich dni tygodnia;
  • ustalenie aktualnej pory roku i jej oznak („Po czym poznajemy, że jest wiosna?”);
  • przypomnienie nazw pozostałych pór roku;
  • ustalenie nazwy miesiąca;
  • omówienie bieżącej pogody za oknem
  • rozmowa na temat samopoczucia, nastroju, emocji;
  • przypomnienie imion dzieci z sali, z grupy; można spróbować przypomnieć sobie i omówić wygląd poszczególnych dzieci, wspominać wspólne zabawy w przedszkolu

1.Na zielonej łące – warto wcześniej wybrać się na wspólny spacer na łąkę lub chociaż niewielką polanę w parku, wspólnie zrobić kilka zdjęć i zacząć od ich obejrzenia na większym monitorze.

Wspólnie z dzieckiem odpowiadamy na pytania, np.:

  • co to jest łąka? (łąka to miejsce, gdzie rosną głównie trawy, kwiaty. Jest mieszkaniem dla zwierząt)
  • co można zobaczyć na łące? jakie rośliny? jakie zwierzęta?
  • co można robić na łące? (zbierać kwiatki, uprawiać sporty, odpocząć i słuchać odgłosów natury, zrobić biwak itp.)
  • czego nie wolno robić na łące? (rozpalać ogniska, niszczyć przyrody, śmiecić, nie wolno łapać owadów itp.)

2.Kto mieszka na łące? – na początek krótki film o owadach występujących na łące
Załącznik 1 (więcej…)
-Rozwiązujemy zagadki o mieszkańcach łąki. Jeśli dziecko ma trudność ze zrozumieniem zagadki kładziemy przed nim dwa obrazki, z których jeden zawiera właściwą odpowiedź

Dźwigam dom na grzbiecie,
mam malutkie rogi,
chodzę bardzo wolno,
czasem w poprzek drogi.            

                                (ślimak)

Mam skrzydełka delikatne
tak jak płatki kwiatów.
Lekko się unoszę nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko.

                               (motyl)

Skacząc po łące, szybko uciekam,
gdy dziób bociana ujrzę z daleka.

                                (żaba)

Nektar z kwiatów zbieram,
w słodki miód go zamieniam.

                                     (pszczoła)

Błyszczą jej kropki
w promieniach słonka,
lata nad łąką,
a zwie się …

                                               (biedronka)

Chociaż jestem bardzo mała,
pracuję wytrwale.
Nie niszcz mego domu,
szanuj moją pracę.

                                      (mrówka)

-Wspólnie wykonujemy kilka papierowych motyli, staramy się zachęcić dziecko, aby jak najwięcej czynności związanych ze składaniem papieru wykonywało samodzielnie!
Załącznik 2 (więcej…)

Następnie wykorzystujemy je do zabawy:

  • zadaniem dziecka jest położenie motyla we wskazanym miejscu: np. NA półce, POD krzesłem, OBOK stołu, MIĘDZY lalkami, ZA lampą itp.
  • gdy dziecko nie widzi układamy motyle w różnych miejscach pokoju, a zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich

3.Co rośnie na łące? – na początek, na rozgrzewkę słuchamy piosenki, zachęcamy dzieci do tańczenia
Załącznik 3 (więcej…)
Oglądamy planszę przedstawiającą wybrane kwiaty polne, zapoznajemy dzieci z ich nazwami (nie wymagamy zapamiętania)

-Kwiatki z recyclingu – z dostępnych materiałów próbujemy wykonać kwiatki:

4.Nasza łąka – wykonujemy pracę plastyczną – z kolorowej bibuły, papieru ksero lub jednokolorowych serwetek formujemy kulki i naklejamy na grubszą kartkę lub tekturę dbając o zapełnienie każdego miejsca:

-Klamerkowe dodawanie – przypinamy klamerkę do wieszania prania na okienku z cyfrą oznaczającą wynik dodawania. Jeśli dziecko nie potrafi dodawać przeliczamy wspólnie wszystkie elementy

5.Biwak na łące – dziś wybieramy się na piknik! Jeśli pogoda nie sprzyja piknik może odbyć w domu na podłodze….
-gromadzimy potrzebne przedmioty: koc, poduszkę, piłkę, bańki mydlane, książeczkę, okulary słoneczne i czapkę z daszkiem i co nam jeszcze wyda się potrzebne
-szykujemy jedzenie – wspólnie z dzieckiem szykujemy prowiant,
-na pikniku staramy się obserwować rośliny i zwierzęta, robimy zdjęcia a po powrocie przygotowujemy z nich kolaż. Jeśli jest to „domowy piknik” – robimy zdjęcia wspólnej zabawy.
-jeśli na łące dzieci zbierały „skarby” można przygotować z nich obraz naklejając na sztywniejszą kartkę

A dla wszystkich chętnych zadanie specjalne – ostatnio coraz częściej mówi się o tym, że pszczoły są najważniejszym gatunkiem owadów (niektórzy twierdzą nawet, że zwierząt), ale też są gatunkiem zagrożonym. Dlatego na miarę naszych możliwości spróbujmy zatroszczyć się o nie w obliczu zapowiadanej suszy. Przyczynimy się do ratowania tych wspaniałych owadów a dla dzieci będzie to niesamowite doświadczenie przyrodniczo-badawcze oraz okazja do przeżycia wspaniałych emocji…..
Załącznik 4 (więcej..)

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY : Muzyka jest wszędzie!  04.05 – 08.05.2020r.

Nadal starajmy się codziennie rozmawiać z dzieckiem:
1. Jaki mamy dziś dzień tygodnia?
2. Jaki dzień był wczoraj, a jaki będzie jutro?
3. Czy znasz i wymienisz po kolei wszystkie dni tygodnia?
4. Jaką mamy teraz porę roku?
5. Jak nazywały się pozostałe pory roku?
6. Jaki mamy miesiąc?
7. Spójrzmy za okno / otwórzmy je. Jaką mamy dziś pogodę? Czy świeci słońce? Czy na dworze jest zimno czy ciepło? Jak należy się ubrać w taką pogodę?
8. Czy tęsknisz za kolegami i koleżankami z przedszkola? Ile jest dzieci na naszej sali
w przedszkolu? Czy pamiętasz ich imiona? Kto jest w Chochlikach,  a kto w Elfach?
Można wspomóc się poniższymi imionami. Poprośmy aby dziecko przeczytało i wskazało poszczególne dzieci. Imiona można wydrukować/przepisać i powycinać bądź wskazywać na monitorze.

„Muzyka zmniejsza stres, łagodzi strach, dodaje energii i poprawia pamięć. Muzyka sprawia, że ludzie są mądrzejsi”~ Jeannette Vos

„Muzyka jest wszędzie” – to temat przewodni tego tygodnia, w którym przeniesiemy się do krainy dźwięków, aby wspólnie bawić się muzyką. Muzyka przyczynia się do kształtowania dziecięcej wyobraźni, jest źródłem radości, odprężenia, a kontakt z nią zwiększa wrażliwość słuchową, kształtuje umiejętności muzyczne i wpływa trwale na zainteresowania.
1.Co słychać wokół nas?
Wsłuchajcie się w dźwięki z otoczenia. Otwórzcie okno, wyjdźcie na balkon/podwórko, a co słychać w domu? Porozmawiajcie z dzieckiem o tym co słyszycie.  Może za oknem słychać szczekanie psa/ pracującą koparkę/ trąbienie samochodów/ szum drzew? Może ktoś wierci za ścianą bądź słychać muzykę z radia?

  • Zabawa dźwiękonaśladowcza – naśladowanie dźwięków wydawanych przez otoczenie oraz różne przedmioty. Po wsłuchaniu się w dźwięki z otoczenia spróbujcie je naśladować
  • Co to za dźwięk? Wysłuchajcie i spróbujcie odgadnąć co to za dźwięki
    https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo

    https://www.youtube.com/playlist?list=PL-0cZ3xL8hVUpPL_Zw6462yqzuzYiSPiu

    2.Przeczytajcie wiersz  L. Marjańskiej „Muzyka jest wszędzie” i porozmawiajcie o nim:
    -jakie zwierzęta znalazły się w wierszu? (chrząszcz, słowik, żaby, komar)
    -czy pamiętasz jakie odgłosy wydawały te zwierzęta? (chrząszcz-buczy, słowik-śpiewa, żaby-rechoczą, komar-bzyka) Spróbujcie je naśladować.

W złoty gąszcz
wleciał chrząszcz
i buczy.
Słowik śpiewać się uczy.
W stawie ochoczo
żaby rechoczą,
nad nimi komar bzyka…
I oto jest właśnie
muzyka.
Zabawa „Niezwykła muzyka” – wydobądźcie dźwięki z różnych przedmiotów: folia aluminiowa (poruszanie, potrząsanie, machanie), plastikowe kubeczki (zgniatanie, stukanie), łyżeczki (stukanie) itp.
3.Słuchamy muzyki.
Posłuchajcie poniższych utworów bądź ich fragmentów i porozmawiajcie o nich:
– utwór jest wesoły czy smutny?
– utwór jest szybki czy wolny?
A-Antonio Vivaldi – Wiosna (więcej…)
B-Ludwig Van Beethoven – Dla Elizy (więcej…)
C-Glenn Miller – In The Mood (więcej…)
D-Fryderyk Chopin – Etiuda Rewolucyjna (więcej..)
E-Carnival of the Animals – The Swan (więcej..)
F-Bill Haley – Rock Around The Clock (więcej..)
G-Majka Jeżowska – Wszystkie dzieci nasze są (więcej…)

Zabawy do muzyki:
A-rysowanie w tempie muzyki: rozłóżcie na stole/ziemi kartki papieru i przyklejcie je taśmą oraz przygotujcie kredki, włączcie muzykę. Poproście dziecko aby rysowało na całej powierzchni kartki szlaczki, koła, kreski itp. Zwróćcie uwagę kiedy muzyka będzie spokojniejsza (powolne ruchy ręką) a kiedy tempo będzie szybsze (szybkie ruchy ręką).
B-poruszanie w tempie muzyki/reakcja na sygnał: dziecko porusza się
i tańczy do muzyki reagując na tempo (wolno-szybko) Na sygnał (zatrzymanie muzyki) dziecko staje bez ruchu.
Muzyka:(więcej…)

4.Znam te instrumenty muzyczne.
Obejrzyjcie filmik przedstawiający instrumenty muzyczne. Spróbujcie je nazwać. Czy któryś instrument podoba ci się najbardziej? Na którym chciałbyś zagrać? Filmik: (więcej…)

Posłuchajcie i nauczcie się piosenki „Jestem muzykantem”.
Piosenka: (więcej…)
Tekst piosenki wraz z pokazywaniem:  jestem-muzykantem

5.Domowe instrumenty- praca twórcza
Wspólnie stwórzcie instrumenty z różnych materiałów w domowych warunkach. Poniżej kilka propozycji:


*Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY :POLSKA – MÓJ DOM 27-30.04.2020
Każdego dnia pamiętamy o ustaleniu dnia tygodnia, nazwy miesiąca, pory roku, obserwowaniu i omawianiu pogody za oknem… Spróbujmy też określić, jakie emocje towarzyszą dziecku wykorzystując „emotikony”. Na początku ograniczmy się do kilku podstawowych emocji, takich jak złość, radość, smutek, lęk, ale stopniowo starajmy się omawiać też inne emocje, w różnych sytuacjach codziennych. Ważne jest, aby nie tylko dziecko określało swoje uczucia, ale też inne bliskie mu osoby. Pamiętamy, aby wyjaśnić źródło jakiejś emocji, np. „Jestem dziś wesoła, bo świeci słońce i można iść na długi spacer!”

I. Gliwice – przestawiamy dzieciom Gliwice jako miasto, w którym mieszkają lub miasto, w którym chodzą do przedszkola.
1.Rozmowa o Gliwicach:
– „Czy wiesz, jak nazywa się miasto, w którym mieszkasz/ chodzisz do przedszkola?”
-„Czy to duże miasto czy małe?”
-„Co ciekawego można zobaczyć/zwiedzić w Gliwicach” – można wykorzystać np. któryś z filmików:
załącznik nr 1 (więcej…)
załącznik nr 2 (więcej…)
załącznik nr 3 (więcej…)
2.Gliwice na mapie – przygotowujemy etykiety z nazwami różnych miast w kilku egzemplarzach. Rozkładamy je w różnych miejscach pokoju: na podłodze, na meblach. Pokazujemy dziecku wzór napisu GLIWICE. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich etykiet. Następnie przyklejamy jeden napis GLIWICE na zaznaczonym miejscu na mapie.

3.Można wspólnie wykonać pracę plastyczną „Mapa miasta” – na dużej kartce rysujemy plan ulic, rzekę, naklejamy wycięte lub narysowane budynki, drzewa (fajnie, jeśli uda się zrobić makietę trójwymiarową)
II.Biało-czerwona flaga – poznajemy symbole narodowe.
Wyjaśniamy dzieciom, że kraj, w którym mieszkamy nazywa się Polska, jego mieszkańcy to Polacy. Na mapie pokazujemy, gdzie w Polsce znajdują się góry, morze, gdzie jest stolica Polski, przyklejamy tam napis WARSZAWA, inne ważne miasta, przypominamy gdzie znajdują się Gliwice. Można wskazać i zaznaczyć miejsca, gdzie dziecko wyjeżdża na wakacje, gdzie mieszkają krewni

1.Oglądamy wspólnie film edukacyjny pt. „Polak mały” (więcej…)
2.Oglądamy flagę Polski – dobrze pokazać dzieciom prawdziwą dużą flagę jeśli jest taka możliwość. Zwracamy przy tym uwagę na to, że kolory są ułożone w ścisłym położeniu – biały na górze, a czerwony na dole. przygotowujemy etykiety z napisami (drukowane litery): BIAŁY, CZERWONY, FLAGA i odczytujemy wspólnie CAŁE wyrazy.
3.Wykonujemy flagę – kartkę papieru dzielimy poziomo na pół, dolną część w dowolny sposób zapełniamy czerwonym kolorem (czerwona bibuła lub skrawki papieru, plastelina, farba,  stemple, odciskanie palcami maczanymi w farbie, naklejanie skrawków tkanin, piórek, cekinów – według własnego pomysłu).

III Orzeł biały – poznanie godła/herbu narodowego.
1..Zwrócenie uwagi na najważniejsze elementy: biały orzeł w złotej koronie na czerwonym tle. Staramy się, aby dzieci zapamiętały określenie „godło” lub „herb”.

2.Zabawa ruchowa – w leżeniu na dywanie rozkładamy szeroko ręce i nogi i poruszamy nimi w jak największym zakresie – jak w zabawie „Orły na śniegu”
3.Wykonujemy herb: (więcej…)
IV Mazurek Dąbrowskiego – poznajemy hymn państwowy. Wyjaśniamy dzieciom, że hymn to taka wyjątkowa pieśń, którą śpiewa się w wyjątkowych sytuacjach, np. by podkreślić jakieś wydarzenie, podczas uroczystości, by okazać szacunek.
1.Słuchamy Mazurka Dąbrowskiego, zwracamy uwagę na właściwe zachowanie podczas hymnu – postawa stojąca, „na baczność”, zachowanie powagi. (więcej…)
2.Słuchamy piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem” – dzieci próbują maszerować (w miejscu) przy piosence (więcej…)
3.Zabawa „Prawda czy fałsz” – wypowiadamy zdania, a zadaniem dziecka jest określić czy są to zdania prawdziwe (kciuk do góry) czy fałszywe (kciuk w dół), np.

  • moje przedszkole jest w Gliwicach
  • kraj, w którym mieszkam to Polska
  • stolicą Polski są Gliwice
  • Gliwice leżą nad morzem
  • flaga Polski jest biało-czerwona
  • godłem Polski jest gołąb
  • i inne




BLOK TEMATYCZNY : Dbamy o Ziemię 20.04 – 24.04.2020

22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi dlatego ten tydzień będzie poświęcony tematyce ekologicznej. Warto od najmłodszych lat uczyć postawy proekologicznej
i szanowania przyrody.
1.Na początek rozwiążcie zagadkę:
Co to jest?
Wirują wokół słońca –
I krążą tak bez końca! (planety)
Swobodna rozmowa z dzieckiem
-Jakie znasz nazwy planet?
-Jak nazywa się planeta, na której my mieszkamy?
-Czy podoba ci się Ziemia na której mieszkasz?  Co podoba ci się bardziej- las, góry czy morze? Piosenka „Ziemia, wyspa zielona”: (więcej…)
Spójrzcie na poniższe zdjęcia i porozmawiajcie o nich:

-Jak myślisz, z którego zdjęcia cieszy się Ziemia a przez które jest smutna?
-Do którego lasu chętnie wybrałbyś się na spacer i dlaczego?
-W którym lesie zwierzętom żyje się lepiej?
-Czy śmieci zagrażają zwierzętom? W jaki sposób?
-Skąd się biorą w lesie śmieci?
-Czy podobałoby ci się siedzieć wśród tych śmieci?
– Gdzie powinny trafiać śmieci? (do kosza)
2.Przeczytajcie wiersz B. Formy „Dzieci dbają o środowisko”  i porozmawiajcie o nim: Jak można dbać o przyrodę? Czego nie wolno robić? (dbamy o rośliny i drzewa – nie zrywamy kwiatów i  nie łamiemy gałęzi/ nie przeszkadzamy i  nie zaczepiamy zwierząt/ wyrzucamy śmieci do kosza)

3.Segregowanie śmieci
Uczmy dziecko na co dzień segregowania śmieci. Nauka przez zabawę to doskonały pomysł, by w sposób przyjemny przekazać mu pożyteczną wiedzę i uwrażliwić na potrzeby środowiska naturalnego. Naukę tego, jak sortować śmieci warto zacząć od absolutnych podstaw –wyrób
w dziecku dobre nawyki, ale nie wszystkie na raz. Naucz na początku wrzucania opakowań po ulubionym jogurcie do określonego śmietnika.  Następnie pokaż dziecku, jak rozgraniczać poszczególne frakcje odpadów. W pierwszej kolejności powinien nauczyć się odróżniać metal, papier, plastik, szkło i odpady bio-kuchenne. Pokaż dziecku kolorowe worki na śmieci- powiedz co wrzucamy do danego koloru. Teraz  możecie razem segregować odpady.
Karta pracy:

Przeczytajcie wierszyk, możecie nauczyć się go na pamięć:
Jestem sobie kosz na śmieci,
do mnie, do mnie chodźcie dzieci!
Stoję sobie przy tym świerku
pełno chciałbym mieć papierków.
4.Planeta Ziemia – praca plastyczna
Drukujemy bądź rysujemy szablon kuli ziemskiej. Dziecko koloruje/maluje farbami/wykleja
z  kawałków papieru bądź bibuły szablon Ziemi.
Można również pomalować kulę ziemską „magicznymi” rosnącymi farbami.

5.Zróbmy coś z niczego, czyli recyklingowy zawrót głowy
Wytłumacz dziecku, że niektóre puste opakowania można wykorzystać ponownie i nie trzeba ich wyrzucać. Spójrzcie na poniższe obrazki i powiedzcie co można wyczarować z różnych opakowań i starych przedmiotów.

Praca twórcza:
Stwórzcie kolorowego stworka. Wykorzystajcie do tego pustą plastikową butelkę, gazety, bibułę, kokardki, wstążeczki, sznurki, mazaki, farby itp. Ozdóbcie butelkę według własnego pomysłu.


BLOK TEMATYCZNY : TEATR 14.04-17.04.2020

PROPOZYCJA POŚWIĄTECZNEJ LEKCJI RELIGII (więcej..)

BLOK TEMATYCZNY: WIELKANOC – TRADYCJE I ZWYCZAJE 06.04 – 10.04.2020

W dalszym ciągu należy powtarzać z dziećmi aktywności związane z określaniem dni tygodnia , nazw miesięcy, wskazaniem pory roku, obserwowaniem i omawianiem pogody za oknem.
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o nadchodzących świętach. Czy dziecko wie jakie święta się zbliżają? (Boże Narodzenie czy Wielkanoc?)  Z czym kojarzą mu się Święta Wielkanocne? Dziecko wybiera obrazki, które związane są  z Wielkanocą.

1. Opowiadanie:  „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy.
Przeczytajcie z dzieckiem bajkę i porozmawiajcie na temat treści.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają
Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
2.  Wielkanocny Koszyk
Na Święta Wielkanocne przygotowujemy Koszyk Wielkanocny. Czy dziecko pamięta co wkładamy do takiego koszyka? Może pomóc mu w tym wierszyk. Przeczytajcie i  powiedzcie co znajduje się
w koszyku.
Wielkanocny koszyczek
Świąteczny koszyczek
pięknie wystrojony
w bielutkie koronki
bukszpany zielone
A w nim są pisanki
farbą okraszone
słodziutkie babeczki
lukrem oblepione
Tulą się do siebie
dwa małe zajączki
zajadają listki
z rzeżuchowej łączki
Nagle w środku kosza
gwar się podniósł wielki
potrawy się kłócą
kto jest najważniejszy
Jajko się rozpycha
to już wszyscy wiedzą
że mnie jako pierwsze
na śniadanie jedzą
A biała kiełbaska
mówi bardzo skromnie
jestem najsmaczniejsza
nie zapomnij o mnie
Mała kromka chleba
do soli tak szepcze:
-wiesz wszystkie potrawy
z tobą są smaczniejsze
Baranek zawołał
i wszystkich zaskoczył
-ja jestem symbolem
tych Świąt Wielkiej Nocy!
Sylabizowanie
Podzielcie na sylaby (wyklaszczcie) odszukane świąteczne symbole i policzcie ilość sylab:

 pi-san-ka / ba-becz-ka / za-ją-czek /  jaj-ko /  kieł-ba-sa / chleb / sól
Teraz przyjrzyj się ilustracji i znajdź różnice

3. Kolorowe pisanki
Na Wielkanoc nie może zabraknąć kolorowych pisanek. Czy dziecko pamięta co to są pisanki?
Nauczmy się krótkiego wierszyka:
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek. Posłuchaj piosenki, możesz się jej nauczyć (więcej…)
Pobawcie się do niej- na zatrzymanie muzyki dziecko staje bez ruchu.

4. Pisanka – praca plastyczna.
Wydrukujcie bądź narysujcie pisankę. Dziecko ozdabia ją według upodobań –  koloruje, wydziera z kolorowego papieru, wykleja wolne miejsca plasteliną lub bibułą (formułuje wcześniej małe kuleczki) bądź odbija palce zamoczone w farbie.

5. Wielkanocne liczenie.
Wydrukuj bądź narysuj koszyk wielkanocny wraz z  10 wyciętymi jajkami oraz wycięte kartoniki z liczbami 1-10. Zadanie: Przy koszyku kładziemy karteczkę z cyfrą, prosimy dziecko, żeby włożyło do niego tyle jajek ile wskazuje cyfra.

Zajączki – zabawa paluszkowa
Czytając tekst, pokazujcie na swojej dłoni według poleceń:
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

Masażyk relaksacyjny. Masuj plecy dziecka według przykładu:
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)


BLOK TEMATYCZNY: Witaj wiosno! 23.03.2020 – 27.03.2020

Codziennie, na początku każdych zajęć przypominaliśmy sobie o ważnych rzeczach. Zachęcamy do rozmawiania o nich również w domu.

  1. Jaki mamy dziś dzień tygodnia?
  2. Jaki dzień był wczoraj, a jaki będzie jutro?
  3. Czy znasz i wymienisz po kolei wszystkie dni tygodnia?
  4. Jaką mamy teraz porę roku?
  5. Jak nazywały się pozostałe pory roku?
  6. Dla chętnych: jaki mamy miesiąc?
  7. Spójrzmy za okno / otwórzmy je. Jaką mamy dziś pogodę? Czy świeci słońce? Czy na dworze jest zimno czy ciepło?
  8. Ile jest dzieci na naszej sali w przedszkolu? Czy pamiętasz ich imiona? Kto jest w Chochlikach,  a kto w Elfach? Może za kimś tęsknisz? Z kim najbardziej lubisz  się bawić w przedszkolu? Itp.
  1. Słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz „Jak Kasia szukała wiosny” i rozmowa na podstawie tekstu B. Koronkiewicz „Jak Kasia szukała wiosny”
    – Mamusiu! W nocy znowu spadł śnieg, a dziadek wczoraj mówił, że gęsi już przyleciały, a to znak, że przyszła wiosna. Jak to więc jest z tą wiosną? – spytała Kasia pewnego sobotniego ranka. – To prawda, przylatujące gęsi zwiastują wiosnę. Pięknie wyglądają, gdy tak lecą kluczem, a lecą z daleka i raczej się nie mylą co do wiosennej pory. Myślę, że wiosna może być blisko, może pójdziemy jej poszukać po śniadaniu? – A po czym ją poznamy? Jak wygląda wiosna? – zapytała Kasia. – Zobaczymy – odpowiedziała mama. Gdy Kasia zjadła płatki z mlekiem, obie się ciepło ubrały i poszły w stronę lasu. – Spójrz Kasiu, co tam wychodzi spod śniegu w ogródku pani Dorotki? Widzisz te kwiatki? – Tak, są białe jak śnieg, trudno je zauważyć. – No właśnie, przebijają się przez śnieg ku słońcu i dlatego nazywają się przebiśniegami. A popatrz tam, bardziej przy ogrodzeniu na te fioletowe kwiatki. To prymulki, inaczej zwane pierwiosnkami, bo to pierwsze oznaki wiosny. – Pamiętam, że w tamtym roku były u pani Dorotki również takie różowe i żółte – przypomniała sobie Kasia. – Tak, są ich różne kolory – potwierdziła mama. Kiedy przechodziły obok rzeki, Kasia krzyknęła z zachwytem: – Zobacz, mamusiu, bazie! – No właśnie, to kotki wierzbowe, pojawiają się na wierzbie jeszcze przed listkami i z całą pewnością oznaczają nadejście wiosny. Ale zobacz, na wielu krzewach są już spore pączki, wkrótce będą z nich listki. Oj, zgrzałam się w tym zimowym ubraniu. A słyszysz jak ptaki śpiewają? – To ja już wiem, po czym poznać, że nadchodzi wiosna. A kiedy przylecą bociany? – Pewnie niedługo – uśmiechnęła się mama – ale wtedy to już nie będziesz miała wątpliwości, że nadeszła wiosna.
  2. Rozmowa na podstawie wiersza:
  3. – Jakie ptaki zwiastują wiosnę?
  4. – Gdzie Kasia szukała wiosny?
  5. – Jakie kwiaty zobaczyła Kasia w ogródku pani Dorotki?
  6. – Jak nazywały się fioletowe kwiatki?
  7. – Co Kasia zobaczyła obok rzeki?
  8. – Na przylot jakich ptaków czekała Kasia?

2.Oglądanie filmu edukacyjnego o zwiastunach wiosny: (więcej…)
3.Wiosenna pogoda ciągle się zmienia, raz świeci słońce raz pada deszcz, czy wieje wiatr. Pobawmy się razem:
Naśladowanie:
-padającego śniegu (poruszanie palcami u rąk przenoszonych z góry na dół),
-padającego deszczu (stukanie palcami o ziemię i powtarzanie- kap kap kap kap)
-wiejącego wiatru (wymawianie w sposób ciągły głoski sz -głośno i cicho/ wymachiwanie rękami z lewej na prawą)
-burzy (tupanie nogami-szybko i wolno)
Piosenka: (więcej…)
4.Wiosenne liczenie.
Dziś możesz pobawić się w liczenie w domu. Pożycz od mamy 10 klamerek i kawałek sznurka, który rozwiesisz np. między krzesłami. Możesz też klamerki przypinać np. do dywanu albo swojej bluzeczki. Jeżeli jesteś gotowy, zaczynamy:
-przypnij 3 klamerki.  Dołóż jeszcze 2, ile masz klamerek?
-dołóż jeszcze 2, ile masz teraz?
-zdejmij 7 klamerek, ile Ci zostało?
-przypnij 4, dołóż 3. Policz ile masz wszystkich?
-teraz zdejmij wszystkie klamerki i ułóż je w dwóch rzędach tak, aby w każdym było tyle samo, po ile klamerek jest w każdym rzędzie?
Zabawę można kontynuować o swoje polecenia.
5.Karty pracy do pobrania

Blok tematyczny – Wiosna w ogrodzie (30.03-03.04.2020)

1.Jak najczęściej starajmy się powtarzać z dziećmi aktywności związane z określaniem dni tygodnia (uwzględniamy przy tym liczebniki porządkowe, np. ”dziś jest poniedziałek – pierwszy dzień tygodnia”), nazw miesięcy (warto wykorzystać kalendarz), wskazaniem pory roku, obserwowaniem i omawianiem pogody za oknem – wg wskazówek z poprzedniego tygodnia, punkty 1-8. Można przygotować i wykorzystać kalendarz pogody – wiele przykładów jest w internecie.
2. Słuchanie wiersza Wiery Badalskiej „Wiosenne porządki”:
Zapukał w okienko
Promyczek swawolny
– czy zrobiono już porządki
w ogródeczku przedszkolnym?
– czy listki zgrabione
na waszych zagonkach?
– Czy posiane kwiatków
Malutkie nasionka?
Spojrzał Grześ na Ewę
A Ewa na Zdzisia,
Zawstydzili się-i patrzcie
Jak pracują dzisiaj
3.Oglądanie i omawianie ilustracji przedstawiającej prace w ogrodzie wiosną

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza oraz ilustracji
– Jakie prace wykonuje się w ogrodzie wiosną?
– Jakimi narzędziami posługuje się ogrodnik? (łopata, grabie, konewka)
– Co potrzebne jest roślinom, aby pięknie rosły?(słońce, woda)
– Jak dbamy o rośliny w naszym ogrodzie? (wyrywamy chwasty, podlewamy)
– Wyjaśnienie pojęć związanych z ogrodem, działką (grządki, szklarnia, sadzonki i inne)

– Zadawanie pytań dotyczących ilustracji, np.; „co robi dziewczynka w różowym sweterku?”, „gdzie posiana jest marchewka?”, „ile osób jest na ilustracji?’ , „Ile drzew owocowych jest w ogrodzie?) itp
3.Oglądanie filmu przedstawiającego fazy wzrostu rośliny (więcej…)
4.Omówienie budowy kwiatu, nazwanie takich części jak kwiat, liście, łodyga, korzeń, wskazanie ich na ilustracji; zwrócenie uwagi na to, które elementy znajdują się pod ziemią a które na powierzchni. Następnie wycinamy etykiety, wspólnie z dzieckiem układamy je w odpowiednich miejscach na ilustracji po czym prosimy dziecko o odnalezienie takich samych podpisów i przyklejenie ich w odpowiednich miejscach.

5.Układanie i omawianie historyjki obrazkowej

6.Zabawa „Wiosenny wietrzyk” – cienkie chusteczki higieniczne wspólnie z dzieckiem targamy na drobne kawałeczki (to nasze kwiatki kwitnące na drzewach), następnie zdmuchujemy je z dłoni, dmuchamy na „płatki” przez słomkę, rozdmuchujemy po podłodze leżąc na brzuchu. Po zabawie wspólnie sprzątamy…
7.Praca plastyczna bez drukowania… – Na jednej kartce dorosły rysuje schematycznie „ogródek” – trzy grządki na środku kartki, a na drugiej kartce następujące elementy, tak, aby można je wyciąć: słoneczko, płotek, chmurka, drzewo, po kilka kwiatków w kolorach np.: czerwony, niebieski, różowy, żółty oraz kwadraciki z cyframi od 1 do 10. Po ich wycięciu dziecko nakleja elementy według instrukcji dorosłego:
– na górze na środku naklej słoneczko,
– na dole naklej płotek,
– w prawym, górnym rogu kartki naklej chmurkę,
– w lewym, dolnym rogu kartki naklej drzewo,

– na pierwszej grządce od dołu naklej 3 kwiatki czerwone i 2 niebieskie,
– na trzeciej grządce naklej 4 kwiatki różowe i 3 żółte, 

– na drugiej grządce sam narysuj kilka kwiatków
– teraz policz ile jest kwiatów na każdej grządce i przyklejcie z prawej strony cyfrę oznaczającą ich liczbę
Po naklejeniu elementów kolorujemy obrazek.
8.Jest to dobry na czas na prace „ogrodnicze” w domu – wspólne przesadzanie kwiatów, wyhodowanie fasolki czy chociażby posianie rzeżuchy, trawki, kiełków.