PRZEDSZKOLE- GROSZKI I SEZAMKI

!!! BLOK TEMATYCZNY: NADCHODZĄ WAKACJE 22.06-26.06.2020

BLOK TEMATYCZNY: POWITANIE LATA 15.06-19.06.2020


BLOK TEMATYCZNY: BAJKI I BAJECZKI 8.06-12.06.2020



BLOK TEMATYCZNY : TACY SAMI A JEDNAK RÓŻNI 1.06-5.06.2020


BLOK TEMATYCZNY : RODZINA 25.05-29.05.2020



BLOK TEMATYCZNY: MIESZKAMY W… 18.05-22.05.2020


BLOK TEMATYCZNY : Wszystko jest muzyką 11.05-15.05.2020r

Zadanie 1.
Zobacz, jak wyglądają instrumenty muzyczne (plansza instrumenty). Posłuchaj, jaki dźwięk wydają poszczególne instrumenty muzyczne. Mama lub tata powiedzą ci jak dany instrument się nazywa

Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
Załącznik 3 (więcej…)

Zadanie 2
Wykonaj zadanie z karty pracy

Zadanie 3
A-Poproś rodziców, aby przeczytali Ci wierszyk A. Kamieńskiej „Koncert”

Grały żabki w błocie:
jedna na flecie,
druga na trójkącie,
trzecia na klarnecie,

czwarta, jak to żaby,
na skrzypcach — aby, aby,
piąta na fortepianie
głośno niesłychanie,

szósta na mandolinie,
siódma na tamburynie,
ósma — mamo kochana –
ćwiczyła na cymbałach,

dziewiąta na wiolonczeli,
a jakże, żebyście wiedzieli!,
dziesiąta, tak jak wy czasami,
biła w bębenek łapkami,

aż taki się zrobił hałas,
że uszy zatykać zaraz.

Tylko dzieci i poeci
stali nad brzegiem strumyka
i zachwycali się:
Ach, jaka ładna muzyka!

B-Pytanie do wiersza:
-Co robiły żabki w błocie?
-Na jakich instrumentach grały żabki?
-Kto to jest dyrygent?

C-Podziel na sylaby (za pomocą klaskania) nazwy poniższych instrumentów

Zadanie 4
Wykonaj instrument muzyczny z pomocą rodzica, możesz zainspirować się instrumentami z obrazków (instrumenty w domu), np.:

  • Grzechotki z puszki (różne materiały sypkie spowodują, że wydawane dźwięki będą różne)
  • Gitary z butelki po płynie do prania
  • Gitary z pudełka po chusteczkach
  • Jeżeli nie masz możliwości wykonania instrumentu muzycznego zrób koncert za pomocą garnków, plastikowych misek i łyżki😊

Zadanie 5
Ekspresja plastyczna: pomaluj farbami przy muzyce klasycznej
Załącznik 4 (więcej…)

Pokoloruj kolorowanki, za pomocą różnych technik plastycznych, np.
– mazaki,
-kredki,
-pastele,
-wydzieranki,
-malowanie paluszkami
-malowanie pędzelkiem, patyczkami do uszu
-wyklejanie plasteliną

Zadanie dodatkowe:



BLOK TEMATYCZNY : Ulubione zabawki 4-08.05.2020r.

1.Posłuchaj wiersza „Dziecięce zabawki”.

Raz w dziecięcym pokoiku
rozmawiały zabawki w koszyku.
Było cicho, dzieci spały,
a one się przechwalały.
Piłka okrągła jak oko,
że odbija się wysoko.
Misio, że jest taki miły,
aby dzieci się tuliły.
Samochodzik, nie bez racji,
że uczy motoryzacji.
Klocki rzekły bez bojaźni:
„My uczymy wyobraźni,
jak należy się zachować,
aby domek wybudować”.
Byłyby się pokłóciły,
tylko dzieci się zbudziły
i jak zwykle pośród wrzawy
przystąpiły do zabawy.

Spróbujcie odpowiedzieć wspólnie na parę pytań dotyczących wiersza:
Jakie zabawki występują w wierszu?
Czy masz takie zabawki ? poszukaj w swoim pokoiku zabawek o których mowa w wierszu
Porozmawiajcie o każdej z zabawek: jakiej jest wielkości- duża- mała?
czy jest miękka- twarda? Pokaż jak można się nimi bawić- jaką pełnią funkcję.
– Do czego służą zabawki? Dlaczego należy o nie dbać
Posłuchajcie piosenki dla dzieci o sprzątaniu: (więcej…)
Po obejrzeniu i wysłuchaniu piosenki pora na porządki: włączcie raz jeszcze piosenkę i posprzątajcie swój pokoik segregując swoje zabawki i odkładając na odpowiednie miejsce 🙂
2. Obejrzyjcie wspólnie krótką bajkę (więcej…)
– Czy zapamiętaliście co wydarzyło się w bajce? Spróbujcie wspólnie o niej opowiedzieć.
– Jaką zabawkę pożyczył kolega od Borysa?
– od kogo Borys dostał robota?
– dlaczego zabawka się zepsuła?
– kto pomógł myszce naprawić robota?
czy Borys był zły na kolegę gdy przyznał się co zrobił?
3.Teraz trochę matematyki- poszukaj w swoim pokoiku cztery duże zabawki oraz dwie małe. ułóżcie je na dywanie i policzcie razem z rodzicami ile jest wszystkich zabawek.
Pomieszajcie zabawki ze sobą przyjrzyjcie się im i posegregujcie według wielkości- duży-mały. Przy tej zabawie utrwalamy naukę liczenia oraz pokazujemy różnice pomiędzy niskim a wysokim przedmiotem.
4.Spróbujcie wspólnie z rodzicami wykonać własną przytulankę: Potrzebne będzie do tego :
-mały ręczniczek lub ściereczka, trzy gumki recepturki oraz wstążeczka. Możecie również przyszyć misiowi oczka z guzików
Załącznik 1 (więcej…)
5.Na koniec trochę gimnastyki z wykorzystaniem zabawek. Zademonstrujcie dzieciom każde ćwiczenie, w razie potrzeby wykonajcie je wspólnie lub zmodyfikujcie je do potrzeb dziecka- zamiast biegu możecie przemieszczać się na pupie . Pamiętajcie że ruch= zdrowie 🙂 Udanej zabawy.

Propozycje zabaw ruchowych dla dzieci

• Slalom samochodowy – ustaw kilka zabawkowych samochodzików na podłodze w odstępach co 0,5 m. Pierwszy samochód wyznacza zarówno linię startu, jak i mety.

➢ Zadaniem dziecka jest bieg slalomem w obie strony.

➢ Na głowie dziecka ułóż np. małego pluszaka. Dziecko ma za zadanie przejść slalomem między samochodami, a wrócić w linii prostej.

➢ Dziecko ma za zadanie przejść na czworaka (tylko dłonie i stopy na podłodze) w linii prostej w obie strony.

• Odbij balon jak najwięcej razy – do tej zabawy potrzebny jest balon i kilka osób, które będą go odbijać. Liczcie ile razy uda Wam się go odbijać, zanim dotknie podłogi. Zabawę można zmodyfikować poprzez odbijanie balonika rękami lub  nogami.

• Rowerek – dziecko leży na plecach, ręce wzdłuż ciała, nogi zgięte w kolanach naśladuje jazdę na rowerze.

• Machanie stopami – dziecko siedzi na podłodze, przechylone nieco do tyłu, ręce oparte szeroko za plecami, nogi wyciągnięte do przodu i złączone. Dziecko na sygnał „pa, pa” wykonuje stopami powoli ruchy w kierunku podłogi i do siebie (w dół i w górę).


BLOK TEMATYCZNY : WIOSNA NA ŁĄCE 27.04-30.04.2020

1.Posłuchaj piosenki razem z rodzicami

  • O czym jest mowa w piosence?
  • Jaka jest pszczółka?
  • Co robiła pszczółka?
  • Do czego zbierała miód?
  • Dokąd poleciała z dzbankiem miodu?
  •  Znajdź z mamą w kuchni miód. Skosztuj go. Jaki ma smak?
  • Zobacz, jak wygląda pszczółka, następnie pokoloruj obrazek (załącznik pszczółka kolorowanka)

2.Posłuchaj wierszyków, który przeczyta Ci Mama albo Tata

Zdzisław Feliks Klauza ,,Łąka”

Łąka cała w zieleni.
Od kwiatków bieli się żółci i czerwieni.
Rosną na niej różne kwiatki od stokrotek aż po bratki.
Rano kwiatki swe kielichy otwierają i wszystkie owady do siebie zapraszają
Przylatują osy , bąki ,szerszenie i pszczoły.
Zbierają na miód słodki pyłek kolorowy.
Każdy z nich spieszy się nazbierać pyłku, aby zdążyć przed dniem schyłku.

Skrzydełkami bardzo szybko poruszają.
I na nóżki grubą warstwę pyłku nabierają.
Jedni do swych domków odlatują.
Następni powtórnie po nektar przylatują.
Kwiatki pod ich ciężarem się uginają.
Często płatki z nich odpadają.
Żaden z nich nie ma czasu na nic innego.
Cały harmider łąkowy życia trwa aż do zmroku samego.

Ela Pasławska – NA ŁĄCE

Na łące, na łące, jest kwiatów tysiące:
są tam stokrotki białe
i dzwonki pachnące, i dużo innych kwiatów.
Na łące, na łące, jest ssaków tysiące:
są krety czarne, co kopią kretówki
i zajączki szare, co mają ziemne kryjówki
i różne inne zwierzaki…

Na łące, na łące, lata owadów tysiące:
są tam motyle różnokolorowe,
w paseczki i kropeczki,
po kwiatach skaczą pszczółki,
które w chowanego bawią się
i śpiewają sobie tak:


„La, la, la, jestem pszczółka pracusia,
La, la, la, jestem pszczółka pracusia…”

Nad łąką, nad łąką
świeci żółte słonko,
latają tam ptaszki:
jaskółki i sójki i małe kukułki.
Śpiewają piosenki, stukają w bębenki.
I jeszcze na tej łące
jest zielonych potworów tysiące!


Mają oczy takie duże,
a nóżki jak serdelki.
Siedzą sobie cicho w trawie,
lub rechoczą tak:

„Re-re kum, kum. Re-re kum, kum…”

  • Jakiego koloru jest łąka?
  • Co na niej rośnie?
  • Zróbcie z rodzicami pracę plastyczną- odbijcie na kartce papieru dłonie pomalowane na zielono, jedna obok drugiej. Na paluszkach, na samej górze domalujcie kolorowe kwiaty😊 oto wasza kolorowa łąka (pamiętajcie musi być kolorowo!)

3.Wykonajcie zadania z kart pracy

4.Wesołe żabki cz.1

-Praca plastyczna- wykonaj z rodzicem opaskę na głowę żaby i boćka



-Wesołe żabki cz.2-  zabawa ruchowa: wytnijcie kształt kałuży z papieru kolorowego lub rozłóżcie niebieskie worki na śmieci (rozcięte, aby osiągnąć jak największą powierzchnie). Rozłóżcie w pokoju wasze kałuże. Dziecko zamienia się w wesołą żabkę a rodzic staje się bocianem. Żabki wesoło poruszają się po pokoju, a gdy rodzic zawoła ,,Bocian idzie” zadaniem żabek jest dotarcie do kałuży, żeby były bezpieczne przed bocianek😊
5.Zadanie na spostrzegawczość
Spójrzcie za okno, wyjdźcie na balkon, kto może niech wyjdzie na domowy ogród. Zaobserwujcie na trawce, w powietrzu jakieś robaczki, owady. Jeżeli macie lupę zaobserwujcie jak wyglądają/ Być może z pomocą mamy uda wam się zrobić jakieś ciekawe zdjęcia?

BLOK TEMATYCZNY: Dbamy o ziemię 20.04-24.04.2020r.

1.Posłuchajcie piosenki o Fruzi- jakie kolory zostały wymienione w piosence ?
– Poproś dziecko aby pokazało jeden przedmiot, zabawkę  o  wymienionych  w piosence kolorach.
– Porozmawiajcie z dziećmi o tym, co wrzucamy do poszczególnych pojemników o podanych kolorach (więcej…)
2.Zabawa ruchowa przy piosence „Sortowanie śmieci”. Przygotujcie dzieciom  plastikowe pojemniki lub worki koloru zielonego, niebieskiego , żółtego  i czarnego. Mogą być również zwykłe foliowe woreczki, na które przykleicie kartki o podanych wyżej kolorach. Następnie rozłóżcie w pokoju kilka szklanych słoików, plastikowych butelek, kolorowych gazet i np. chusteczek higienicznych lub waty.
– Na początek usiądź z dzieckiem na podłodze i pokaż rozłożone wcześniej przedmioty-  nazwij każdy z nich  i opowiedz  skąd się biorą śmieci.
-Pokaż  dziecku trzy  przygotowane pojemniki lub worki  w trzech różnych kolorach. Wyjaśnij przeznaczenie poszczególnych pojemników, wskazując  na konkretnych przykładach,  do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy.
– Spróbuj wytłumaczyć dziecku dlaczego segregujemy śmieci.
– Włącz piosenkę i wspólnie z dzieckiem posegregujcie wspólnie śmieci. Udanej zabawy. 🙂 (więcej…)
3.Posłuchajcie wspólnie piosenki o naszej ziemi: zaobserwujcie jakie zwierzątka się w niej pojawiły, i co robi chłopczyk aby było wszędzie czysto? Jak dba o ziemię? (więcej…)
4.Wykonanie kręgli z plastikowych butelek.
Przygotuj:  6 plastikowych małych butelek, farby akrylowe 6 kolorów, wodę, gazety kolorowe, taśmę klejącą.
-Aby wykonać kręgle umyj butelki i ściągnij z nich wszystkie naklejki- butelki muszą być jednakowej wielkości.
– Do każdej butelki wlej niewielką ilość farby dodaj wodę – zakręć korek i energicznie poruszaj butelką tak aby rozprowadzić farbę po całej jej powierzchni.
– Pozostaw otwarte butelki do wyschnięcia- jeżeli pozostał nadmiar farby w środku wylej ją.
– Po wyschnięciu zakręć butelki i ustaw na podłodze obok siebie.
– Zgnieć kolorowe gazety mocno w kulkę i zaklej taśmą. Jeżeli macie gumową lub plastikowa piłeczkę w domu możecie ją wykorzystać. Udanej zabawy 🙂

5.Kolorowanka- nasza ziemia: Pomalujcie wspólnie obrazek wykorzystując do tego farby. Drodzy rodzice jeżeli nie macie możliwości wydruku obrazka namalujcie sami na dowolnej kartce planetę ziemię albo wykorzystajcie do tego zwykły papierowy talerzyk.


BLOK TEMATYCZNY : Chcemy być zdrowi
14.04-17.04.2020                                       

1. Wykonaj z rodzicami doświadczenie z użyciem wody, pieprzu i mydła, a dowiesz się, dlaczego trzeba myć ręce mydłem a nie samą wodą (więcej…)
2. Zrób z rodzicami zdrową, wiosenną kanapkę na drugie śniadanie. Wykorzystaj zdrowe produkty
3. Posłuchaj z rodzicami bajki „O brudasku”(więcej…)

  • Odpowiedz na pytania:
    Czego nie lubił Alan?
    Dlaczego bolał go brzuszek i ząbek?
    Co obiecał Alan mamie po wyjściu od lekarza?
    Dlaczego trzeba dbać o czystość?
  • Pokaż rodzicom jak myjesz ręce i ząbki.
    Poproś rodziców, aby pokazali ci jak należy obecnie prawidłowo myć ręce, aby żadne bakterii i wirusy nie dostały się do buzi. Naucz się tej techniki

4. Wykonaj zadanie z karty pracy

Zróbcie razem z rodzicami masę plastyczną przy użyciu kleju, farby i pasty do zębów. Pobaw się nią.(więcej…)


BLOK TEMATYCZNY:   WIELKANOC 06.04-10.04.2020r.

1. Posłuchajcie wspólnie z dziećmi piosenki o zajączku: wspólne tańce przy piosence –utrwalanie schematu ciała, zabawa ruchowa- naśladowanie skoków zajączka, wskazywanie części ciała.(więcej…)
 Posłuchajcie wspólnie piosenki – porozmawiajcie z dziećmi o tym co znajduje się w koszyczku. Obejrzyjcie wspólnie  poniższe obrazki .
Piosenka: (więcej…)

2. Praca plastyczna- wykonajcie wspólnie pisankę. Wykorzystajcie do tego celu :
– kurze jajko, farbki, pędzelek , kubeczek z wodą. Możecie użyć również lakieru do paznokci od mamy 🙂

3. Usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie wspólnie krótki filmik edukacyjny : Wielkanocna przygoda. Policzcie z Domisiem ile jajek leżało na trawie. Dla was drodzy rodzice zadanie bojowe dokończ swojemu dziecku dalszą część historii..
– do kogo należą znalezione jajka?
– co Domisie zrobią ze znalezionymi jajkami?. (więcej…)
4. Rysuje po śladach –  połącz ze sobą kropki i zobacz jakie zwierzątko ukryło się na obrazku. Pokolorujcie wspólnie rysunek. Drodzy rodzice jeżeli nie macie możliwości wydruku w domu narysujcie na białej kartce papieru kropki, które utworzą np. pisankę. Potem pokolorujcie wspólnie obrazek.

5. Sprawdź kto wybiera się na spotkanie z zającem :

13 pomysłów na malowanie z dzieckiem: (więcej…)

Kochane dzieci, drodzy rodzice korzystając z okazji chcemy życzyć Wam
Zdrowych, Pogodnych Świąt Wielkanocnych,
przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością.
Radosnego, wiosennego nastroju,
oraz wesołego „Alleluja”.
Życzą Panie z Sali 55
🙂


BLOK TEMATYCZNY: NADESZŁA WIOSNA  23.03-27.03.2020

1.Przeczytanie dzieciom wierszyka Ireny Suchorzewskiej ,, W marcu” (więcej…)
-Rozmowa z dziećmi na temat treści wraz z inscenizacją ruchową (pada deszczyk,  świeci słońce,  śpiew skowronka).
2.Zapoznanie się z piosenką o wiośnie:  wsłuchanie się w słowa i wspólne pokazywanie gestami (marsz w miejscu,  lecące ptaki- machanie rękoma, kwiat- uniesienie rąk wysoko do góry, wspólne tańce do piosenki  )” (więcej…)
3.Wykonanie wspólnie z rodzicami „zielonego kącika. Potrzebujemy: słoik, gazę, gumkę lub sznurek i cebulkę.przygotuj słoik;
-przykryj go kawałkiem gazy, ale nie naciągaj jej tylko utwórz wgłębienie wewnątrz słoika;
-gazę do brzegów słoika przymocuj za pomocą gumki recepturki lub sznurka;
-w powstałym wgłębieniu umieść cebulę;
-nalej wody do słoika tak, by korzenie cebuli były zanurzone; 
-ustaw słoik na kuchennym parapecie aby padało na niego światło;
-uzupełniaj wodę w słoiku, gdy jej ubędzie.
Obserwujcie i rozmawiajcie  codziennie co dzieje się  z cebulką.
4.Zabawa dźwiękonaśladowcza: wiatr (dzieci starają się dmuchać z rodzicami: silny wiatr, słaby wietrzyk, podnosimy rączki do góry i wymachujemy nimi na boki raz wolno raz szybko), zabawa w deszcz (rodzice wraz z dziećmi unoszą ręce do góry, następnie powoli opadają i stukają palcami o podłogę mówiąc ,,kap”, ,,kap, ,,kap” zadanie wykonujemy w różnym tempie), burza- (dzieci mocno tupią nogami o ziemię- błyskawica ) , ( klaszczą głośno w ręce – grzmot). (więcej…)
5.Wspólne wykonanie pracy plastycznej- pani wiosna  ( pokoloruj, pomaluj farbami  lub użyj plasteliny- niech poniesie was wyobraźnia 🙂 (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: WIOSNA NA WSI 30.03.-03.04.2020

  1. Przeczytanie wierszyka Wandy Chotomskiej ,,Wieś”
    Co słychać? Zależy gdzie.
    Na łące słychać: Kle, kle!
    Na stawie: Kwa, kwa
    Na polu: kraaa!
    Przed kurnikiem: – kukuryku!
    – ko, ko, ko, ko, ko w kurniku
    Koło budy słychać: – hau!
    A na progu – miau.
    A co słychać w domu
    Nie powiem nikomu …

2.Posłuchanie piosenki o bocianie (więcej…)
3.Posłuchaj odgłosów zwierząt i dopasuj do obrazka

4.Karta pracy. Połącz zwierzęta z miejscem, gdzie przebywają na wsi


  1. 5.Wykonaj prace plastyczne:
    Lepienie z plasteliny figurek zwierząt z wiejskiego podwórka.