PRZEDSZKOLE- JEŻYKI

!!! BLOK TEMATYCZNY: BEZPIECZNE LATO 22.06-26.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY: NADCHODZI LATO 15.06-19.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: CZAS NA PODRÓŻE 8.06-12.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: DZIECIĘCE PRZYJAŹNIE 1.06-5.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY : ŚWIĘTO RODZICÓW 25.05-29.05.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: ZAWODY NASZYCH RODZICÓW 18.05-22.05.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: CZY ŻYŁY DINOZAURY? 11.05 – 15.05.2020

1.Obejrzyjcie program edukacyjny Teleranek- dinozaury (więcej…)
2. Posłuchacie piosenek:
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
Załącznik 3 (więcej…)

3. Obejrzycie ilustracje dinozaurów
Obejrzycie z przedszkolakami ilustracje dinozaurów. Zwróćcie uwagę przedszkolaków na kolor, wielkość i ilość łap dinozaurów. Wybierzcie dinozaura, który podoba się Wam najbardziej.

Posłuchajcie nagrania dźwięków z prehistorycznego lasu, w którym mieszkały dinozaury (więcej…)
4. Ryczące dinozaury.
Dinozaury porozumiewały się między sobą za pomocą różnych dźwięków. Proponujemy przedszkolakowi zabawę w ryczące dinozaury. Na początku prowadzący zabawę – rodzic/opiekun wydaje różne dźwięki (mruczenie – usta lekko rozchylone, język wprowadzony w drganie; buczenie – wymawianie sylaby „mu” przez nos, z jednocześnie zamkniętymi ustami; ryk – wymawianie głoski „a” z szeroko otwartymi ustami). Następnie podaje różne sylaby, a przedszkolak je powtarza (szu-szu-szu-szu; czy-czy-czy-czy; cze-cze-cze- cze; ra-ra-ra-ra; ar-ar-ar-ar; bu-bu-bu-bu; wru-wru-wru-wru itd.).

5. Postacie z figur – utrwalenie znajomości wybranych figur geometrycznych. Zadaniem przedszkolaka jest pokolorowanie sylwet według klucza np. trójkąty na żółto, koła na niebiesko, kwadraty na czerwono, prostokąty na zielono.

6. Tyranozaur – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Dzieci otrzymują kartę pracy z ilustracją przedstawiającą tyranozaura. Jest ona podzielona pionowymi i  poziomymi kreskami – na małe pola. Poniżej znajduje się taka sama ilustracja, przedstawiająca takiego samego tyranozaura, ale z  usuniętymi pewnymi elementami. Zadaniem dzieci jest uzupełnienie tych brakujących elementów poprzez rozcięcie górnej ilustracji i rozmieszczenie ich w odpowiednich miejscach na ilustracji dolnej. Rozcięcia ilustracji dokonuje rodzic.

7. Karty pracy

8. Prace plastyczne
Dinozaur z dłoni
Każde dziecko ucieszy się, gdy z jego własnej dłoni powstanie dinozaur. Ta praca plastyczna jest bardzo prosta.
Wystarczą 3 kroki:
– malujemy dłoń dziecka
– odbijamy na kartce ( z pięciu paluszków mamy nogi i ogon)
– malujemy szczegóły (szyję, głowę, oczy)

Dinozaur z papieru

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: MAJOWA ŁĄKA 4.05 – 08.05.2020

1. Obejrzyjcie program edukacyjny

  • Skaczą po łące, pływają w wodzie,
    żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.
    (żaby)
  • Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
    a na tej kapotce jest kropka przy kropce
    (biedronka)
  • Czy znacie takiego konika,
    który pięknie w trawie cyka?
    (konik polny)
  • Krążę nad łąką, ile mam sił,
    i zbieram z kwiatów złocisty pył.
    (pszczoła)
  • Pracowite, małe
    budują wspaniałe
    kopczyki, pałace.
    Szanujmy ich pracę.
    (mrówki)

  • Ten piękny owad
    odwiedza kwiateczki,
    ma skrzydła tęczowe,
    niekiedy w kropeczki
    (motyl)
  • Ma dwa różki, choć nie bodzie
    mieszka w trawie albo w wodzie.
    Domek swój, jak sami wiecie,
    nosi zawsze na swym grzbiecie.
    (ślimak)

    3. Zapraszam na spacer. Razem z rodzicami/opiekunami zapraszam na spacer po łące. Zachęcam do oglądania roślin, nazywania ich oraz wykonania bukiecików i wianków z roślin łąkowych. Na łące warto też poszukać jej mieszkańców: ślimaków, mrówek, pająków oraz motyli. Pooglądajmy jak zachowują się te owadów, co robią na łące i jakie wydają odgłosy. Podczas oglądania prosimy przedszkolaka o opisanie wyglądu roślin i zwierząt mieszkających na łące. Można zadawać dziecku pytania pomocnicze: Jaki ma kolor? Ile ma nóg? Czy ma czułki? Co robi?
    4. „Na łące” – masażyk relaksacyjny

Zabawa pozwalająca doświadczyć pozytywnego kontaktu fizycznego. Rodzic/opiekun recytuje wiersz i wykonuje masaż na plecach dziecka zgodnie zgodnie z instrukcją.

Na łące (Joanna Wołoch)

Na łąkę przyszedł żuk: tup, tup, tup, tup.
(delikatne stukanie opuszkami palców)
Pasikonik zrobił skok: hop, hop, hop, hop.
(stukanie zaciśniętymi piąstkami)
Gąsienica wyszła zza muru: szuru, szuru, szuru, szuru.
(masowanie otwartymi dłońmi od góry do dołu)
Mucha przeleciała koło ucha tu: fu, fu, fu, fu,
(dmuchanie raz w jedno, raz w drugie ucho)
,a zła osa: bzy, bzy, bzy – usiadła na nosku twym.
(dotykanie palcem wskazującym nosa osoby siedzącej z przodu)
5. Jak to z motylem było?- opowiadanie.
Zachęcam do przeczytania przedszkolakowi opowiadania pt: ” Jak to z motylem było…” Obejrzymy wspólnie program edukacyjny przedstawiający rozwój motyla porozmawiajmy z dzieckiem na ten temat. (więcej…)

6. Karty pracy

7.Prace plastyczne Banalnie prosty i piękny motylek. Wystarczy gąbka do mycia naczyń, gumka recepturka, farby oraz kartka papieru

Stemplowana łąka wykonana przy pomocy pogniecionego papieru oraz patyczków kosmetycznych. (więcej…)

*Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: POLSKA MÓJ DOM 27.04 – 30.04.2020

1. Obejrzyjcie program edukacyjny (więcej…)
2. Zaśpiewajcie piosenkę (więcej…)
3. Kto TY jesteś?- Posłuchacie wiersza (więcej…)
Katechizm polskiego dziecka – Władysława Bełza


— Kto ty jesteś?
— Polak mały.

— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.

— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.

— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.

— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?
— Oddać życie.

4. Poznajemy symbole narodowe
Rodzic/opiekun pokazuje dziecku symbole narodowe – załączone obrazki.

Opisuje wygląd godła i flagi: wyjaśnia, dlaczego orzeł znalazł się w godle. Zwraca uwagę na kolorystykę- odniesienie do barw narodowych. Wyjaśnia, w jakich miejscach można zobaczyć godło i flagę państwową.

Wysłuchanie hymnu Polski- Mazurka Dąbrowskiego. (więcej…)
Rodzic-opiekun wyjaśnia, w jakich okolicznościach można usłyszeć hymn państwowy oraz jak należy zachowywać się podczas słuchania i śpiewania hymn. Na baczności i w ciszy ponownie odsłuchuje wraz z dzieckiem hymn Polski

5. Szanuj flagę – historyjka obrazkowa
Rodzic/opiekun pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające pewną historię. Dzieci porządkują je zgodnie z  chronologią zdarzeń i  opowiadają historię na podstawie obrazków. Rodzic/opiekun zadaje pytania, odwołując się do treści obrazków, np. Jak ubrany jest chłopiec i jego dziadek? Dlaczego są tak elegancko ubrani? Z jakiej okazji jest ten pochód? W jaki sposób flaga znalazła się na chodniku? Dlaczego dziadek podniósł flagę? Co symbolizują kolory na fladze Polski? Co jest jeszcze naszym symbolem narodowym oprócz flagi? Jak powinniśmy traktować symbole narodowe?

6. Wykonaj wraz z przedszkolakiem ćwiczenia interaktywne od 37-39. (więcej…)
7. Karty pracy

8. Prace plastyczne

  • Godło Polski

Materiały:

  • czerwona kartka
  • biała i żółta farba
  • pędzle

Sposób wykonania

Malujemy dziecku obydwie rączki białą farbą. Dziecko odbija ręce na czerwonej kartce. Farbami dorysowuje brakujące elementy: koronę, dziób, nogi, pazury. (więcej…)

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: DBAMY O ZIEMIĘ  20.04- 24.04.2020

1.Obejrzyjcie program edukacyjny i posłuchajcie piosenki
załącznik 1 (więcej…)
załącznik 2 (więcej…)
załącznik 3 (więcej…)
załącznik 4 (więcej…)
2.Historyjka obrazkowa- czysty las
Dbamy o środowisko – układanie historyjki obrazkowej i rozmowa inspirowana jej treścią.

Rodzic/opiekun pokazuje dziecku obrazki z historyjki obrazkowej. Przedszkolaki próbują ułożyć je we właściwej kolejności, a rodzic/opiekun zadaje pytania: Gdzie wybrała się grupa przedszkolna? Co dzieci zamierzały robić na polanie? Co zobaczyły na miejscu? Na jaki pomysł wpadła nauczycielka? Do kogo zadzwoniła? Co się stało ze śmieciami? Dlaczego przedszkolaki mają worki w różnych kolorach? Dlaczego mają założone rękawiczki? Jaki znak stanął na polanie? Co zrobić, kiedy chcemy wyrzucić coś do kosza, a w pobliżu nie ma żadnego?
Rodzic/opiekun podkreśla, że zachowanie osób na ilustracji zasługuje na szczególną pochwałę, bo posprzątały polanę, choć to nie one naśmieciły. Wspólnie z dziećmi zastanawia się, jak można je nazwać, np. przyjaciele przyrody, zielony patrol, strażnicy zieleni.
3. Opowiastka logopedyczna – jak przetwarzane są odpady
„Jak przetwarza się odpady?” (Magdalena Ledwoń) – opowiastka logopedyczna.
Rodzic/opiekun czyta opowiastkę i prezentuje poszczególne ćwiczenia, a dzieci powtarzają ich sposób wykonania.
Jak przetwarza się odpady?
Każde dziecko w swoim domu segreguje śmieci. Do innego pojemnika wrzuca plastik i metal (wypychanie językiem prawego, potem lewego policzka), do innego papier (wypychanie językiem przestrzeni między górną wargą a zębami), a do jeszcze innego szkło (wypychanie językiem przestrzeni między dolną wargą a zębami).
W niektórych miastach bywa i tak, że jeden pojemnik w domu przeznacza się na plastik, metal i papier, a drugi na szkło (powtórzenie wyżej opisanych kolejnych ruchów). Kiedy kosze są pełne, wtedy przyjeżdżają śmieciarze i zabierają posegregowane śmieci ciężarówką do sortowni (naśladowanie warczenia silnika ciężarówki). Tam śmieci rozkłada się na różne taśmy (kilkukrotne wystawianie języka i chowanie go z powrotem do buzi). Śmieci wędrują do maszyn, które je rozdrabniają na małe elementy (otwieranie i zamykanie buzi wyszczerzonej w uśmiechu).
Plastik, metal lub szkło trafiają do wielkich pieców, w których zamienia się je na gorącą masę (gwizdanie, niczym czajnik z wrzącą wodą lub wypuszczanie powietrza przez dzióbek z warg). Masę przelewa się do foremek, z których powstają nowe słoiki, puszki lub butelki. Papier natomiast miesza się z wodą (oblizywanie językiem ust), a z powstałej w ten sposób masy wytwarza się papier makulaturowy.
4.Wiersz o oszczędzaniu wody
„Kap, kap tu, kap, kap tam” D. Banaś
Ola rano zęby myje, cóż się za tym wszystkim kryje?
Lecą z kranu wody krople, strumień tryska przeokropnie.
Ola kończy mycie ranne, kran zakręca niestarannie.
Mamę woła, tatę woła, biegną szybko do przedszkola.
Dziewczynka się bawi, rodzice pracują, a w domu kap, kap, kropelki harcują.
„Już popołudnie – myśli sobie Ola – zaraz rodzice odbiorą mnie z przedszkola”.
Rodzice z Olą do domu wchodzą, a tam z łazienki odgłosy dochodzą.
Kap, kap tam, kap, kap tu, lecą krople: plum, plum, plum.
– Tak nie wolno! – mówi mama – woda kapie już od rana.
Kap, kap tu, kap, kap tam, zakręć szybko z wodą kran.
– Tak nie można! – mówi tata – to jest wody wielka strata.
Rodzic/opiekun odczytuje wiersz. Po zakończeniu prezentacji wiersza prowadzi rozmowę kierowaną na jego temat – zadaje pytania, np. Kto występuje w wierszu? Co Ola robiła rano w łazience? O czym dziewczynka nie pomyślała, zanim wybiegła z rodzicami z domu? Co robiły kropelki wody, gdy Ola była w przedszkolu, a rodzice w pracy? Dlaczego mama i tata Oli byli niezadowoleni po powrocie do domu?
5.Ćwiczenia interaktywne
Wykonaj wraz z przedszkolakiem ćwiczenia interaktywne od 29- 33. (więcej…)
Karty pracy

Praca plastyczna
Wyklej plasteliną lub wykonaj wydzierankę z kolorowego papieru- wypełnij kontury kosza na śmieci.



BLOK TEMATYCZNY: WIOSNA NA WSI  14.04-17.04.2020

1. Obejrzyj programy edukacyjne: Zobaczcie program edukacyjny: Domowe przedszkole – Co słychać na wsi? (więcej..)
2. Posłuchajcie piosenki o farmie spróbujcie zaśpiewać (więcej…)
3. Co słychać na wsi? – zabawy ortofoniczne z wykorzystaniem bajki E. Michałowskiej
Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic/ opiekun  przerywa recytację:
„W zagrodzie Małgosi”. 
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor  gulaga: GU, GU, GU
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
4. Czas na zabawy paluszkowe
Gospodarz
W gospodarstwie pracy wiele
dzieci łapią się za głowę
w dzień powszedni i w niedzielę.
Pan gospodarz już od rana
wstają
przerzuca duży stóg siana.
wykonują gest przerzucania siana widłami z wnętrza koła na zewnątrz
Karmi kury, owce, krowę,
wyciągają ręce przed siebie – raz jedną, raz drugą
w wiadrach dla nich nosi wodę.
idą po obwodzie koła, kiwając się na boki i naśladując noszenie ciężkich wiader
Traktorem wyjeżdża w pole,
trzymają kierownicę, poruszając się po obwodzie koła
słomę układa w stodole.
wykonują gest układania dużych kloców
A gdy już skończona praca,
ocierają pot z czoła
zmęczony do domu wraca.
maszerują w miejscu, po czym siadają

Owieczki
Pięć owieczek w zagrodzie bryka:
pokazują całą dłoń
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć.
liczą na palcach
Nagle patrzcie, jedna znika!
chowają mały palec, pomagając sobie drugą ręką
Cztery owieczki w zagrodzie brykają:
pokazują cztery palce
jeden, dwa, trzy, cztery.
liczą na palcach
Jedna odeszła, więc trzy zostają.
chowają serdeczny palec
Trzy owieczki małe:
jeden, dwa, trzy
liczą na palcach
idą razem na hale.
„kroczą” palcami po przedramieniu drugiej ręki
Przez strumyk przeskoczą
zmieniają rękę i „kroczą” po drugim przedramieniu
i dalej wesoło kroczą.
palcami „wspinają się” na czubek głowy
A gdy dotrą na sam szczyt,
całą trawę zjedzą w mig!

5. Wiejskie dobra – zabawa dydaktyczna.Rodzic/opiekun pokazuje dziecku fotografie zwierząt i na dywanie rozkłada pozostałe kartoniki. Dzieci nazywają przedstawione na nich obiekty i  przyporządkowują je do konkretnych zwierząt. Zachęcamy do zaprezentowania i posmakowania prawdziwych wiejskich darów-mleko, ser, wełna itp.

6. Smaczna jajecznica – układanie historyjki obrazkowej. Rozkładamy na dywanie ilustracje. Zaczynamy opowiadać o  pierwszym obrazku. Dziecko wskazuje ilustracje. W podobny sposób zostają ułożone pozostałe obrazki. Dzieci przyglądają się drugiemu obrazkowi i zastanawiają się, co gospodarz mówi dzieciom, wręczając im koszyk. Następnie dziecko opowiada całą historię jeszcze raz. Przedszkolaki wymieniają nazwy dań z jajek, które lubią jeść najbardziej.

Karty pracy:

PROPOZYCJA POŚWIĄTECZNEJ LEKCJI RELIGII (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: NADCHODZI WIELKANOC 06.04- 10.04.2020

1. Obejrzyjmy razem „Domowe przedszkole” – Świąteczne zwyczaje- Wielkanoc (więcej…)
2. Koszyczek wielkanocny – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią. Po wysłuchaniu jego treści dzieci odpowiadają na pytania:,
1. Co przygotowała mama Amelki i Franka?
2. Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?
3. Czym go ozdobiły?
4. Gdzie w tym czasie była mama?
5. Jak wyglądał koszyczek sąsiadki?
6. Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?

3. W wielkanocnym koszyku – zabawa naśladowcza.
Odczytujemy wierszyk i pokazujemy gesty. Dzieci powtarzają ruchy, starając się przy tym zapamiętać słowa.

W wielkanocnym koszyku
W wielkanocnym koszyku
dzieci tworzą „koszyczek” z dłoni ułożonych na wysokości brzucha
zwierzaków bez liku: jest baranek,
piąstkami kreślą koła w miejscu baranich rogów,
jest kurczaczek
zginają ręce w łokciach i machają jak skrzydełkamii cukrowy zając skacze,
podskakują
kolorowe są pisanki –
zaciskają dłonie w piąstki wyciągnięte przed siebie
wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło
rysują palcami uśmiechi machają dzieciom w koło,
machają jedną rękąślą całusy i życzenia,
przesyłają całusy, dotykając dłońmi ust
ślą świąteczne pozdrowienia!
machają obiema rękami

Jajeczka
Dzieci do kurnika poszły
„spacerowanie” palcami jednej dłoni po wierzchu drugiej
i jajeczka przyniosły.
zaciskanie dłoni w pięści
Mama je ugotowała
energiczne machanie pięściami w górę i w dół
i dzieciom podała.
wyprostowanie dłoni
Dzieci jajeczkami o blat stołu stukają
zaciśnięcie dłoni w pięści, złączenie ich ze sobą i stukanie nimi o podłoże
i ze skorupek je obierają.
stopniowe otwieranie kolejnych palców
Na talerzach układają,
stukanie dłonią zaciśniętą w pięść o wnętrze drugiej dłoni
starannie kroją, solą
przesuwanie bokiem jednej dłoni po wnętrzu drugiej, następnie naśladowanie posypywania
i ze smakiem zjadają.
masowanie się dłonią po brzuchu
4. Wielkanocne prace plastyczne
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
Załącznik 3 (więcej…)
5. Wielkanoc- karty pracy
1. Kolorowe skorupki
Przed zajęciami rodzic/opiekun rozcina każdy obrazek wzdłuż przerywanej linii i pęknięć na jajkach. W ten sposób każda sylweta pisanki podzielona zostaje na dwie części. Dolne części układa przed dzieckiem zaczynając od tej, która ma tylko jedno źdźbło trawy. Kolejne obrazki powinny mieć o jedno źdźbło więcej od poprzedniego. Następnie dziecko wyszukuje po kolei brakującą część jajka. Rodzic/opiekun odczytuje napis: WIELKANOC.

6. Świąteczne piosenki
-Idą święta (więcej…)
2. Święta z jajkiem i zającem (więcej…)
3. Pisanki, kraszanki (więcej…)
7. Wykonaj wraz z przedszkolakiem wiosenne ćwiczenia interaktywne od 19- do 28 (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: WITAJ WIOSNO  23.03-27.03.2020

1. Maszeruje Wiosna –posłuchaj i zaśpiewaj … (więcej…)

2. Obejrzyj programy edukacyjne: Domowe przedszkole- Przyleciały bociany (więcej…)

Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie – nowy film edukacyjny dla dzieci. (więcej…)
Porozmawiaj z dzieckiem na temat wiosny i jej zwiastunów. Powtórzcie razem nazwy wiosennych kwiatów oraz ptaków przylatujących do naszego kraju. Opiszcie wygląd krokusa, tulipana oraz bociana.

3. Wiosenna gimnastyka narządów mowy „Poszukiwanie wiosny”

Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku („kląskanie” językiem).Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia „kle. kle, kle”). Zatrzymał się na leśnej polanie (dziecko wymawia „prr”). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem, chwilę zatrzymuje powietrze – bezdech – i długo wydycha ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdycha powietrze nosem) i kichnął (dziecko kicha wymawiając „apsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (dziecko ziewa; przeciska język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia
i pogalopował do domu („kląskanie”, uderzając szerokim językiem o podniebienie).

4. Wiosenne karty pracy

5. Wykonaj wraz z przedszkolakiem wiosenne ćwiczenia interaktywne od 1- do 11 (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY: WIOSNA W OGRODZIE 30.03- 03.04.2020

1. Posłuchajmy i zaśpiewajmy razem „Wiosna w ogrodzie” (więcej…)
2. Zatańczmy razem. (więcej…)
Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”
W naszym ogródeczku                 dz. rysują rękoma koła przed sobą       
zrobimy porządki                          dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną
                                                      i drugą  ręką
Wygrabimy ścieżki                       dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki                  dz. naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy.                               dz. klaszczą 3 razy
Potem w miękką ziemię                dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać                     dz. „wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy
Spadnie ciepły deszczyk              dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli      
i wszystko odmieni                       opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku                 dz. rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

3. Od nasionka do roślinki – zabawy badawcze
Jak założyć hodowlę fasoli?
– 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę „Jaś”, bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre)
– słoik 0,25 l
– podstawka – miseczka pod słoik
– gaza
– gumka recepturka

Co zrobić?
Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka.
Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody
Sadzimy rzeżuchę – zobacz jak to zrobić (więcej…)
4. Czas na program edukacyjny
Domowe przedszkole – Wiosenne nowalijki.Przedszkolaki odwiedzają ogródek w poszukiwaniu wiosennych nowalijek.
Zapoznają się również ze sposobem sadzenia roślin (więcej…)
5. Wiosna w ogrodzie – karty pracy