PRZEDSZKOLE-KRASNOLUDKI

!!!! BLOK TEMATYCZNY: JUŻ LATO 22.06-26.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY :ZBLIŻA SIĘ LATO 15.06-19.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: MOJE PODWÓRKO 8.06-12.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: ŚWIĘTO DZIECI 1.06-5.06.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY : ŚWIĘTO RODZICÓW 25.05-29.05.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY:ŚRODKI TRANSPORTU 18.05-22.05.2020

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: MÓJ DOM  11.05-15.05.2020

1. W tym tygodniu tematem przewodnim jest dom. Proponuję zacząć od zabawy z figurami geometrycznymi – na początku warto przypomnieć i utrwalić ich nazwy – kwadrat, koło, trójkąt. Następnie polecam zabawę w segregowanie kształtów figur jak na zdjęciach:

2. Wytnijcie z kolorowego bloku duży prostokąt (dom), trójkąt (dach), dwa kwadraty (okna) i mniejszy prostokąt (drzwi). Ułóżcie z dzieckiem dom, przyklejcie figury na kartkę. Możecie skorzystać z gotowego wzoru 🙂

3.Posłuchajcie odgłosów różnych urządzeń znajdujących się w kuchni i łazience: (więcej…) 
Możecie także użyć realnych sprzętów, posłuchać dźwięku miksera, tostera, suszarki do włosów, czajnika, odkurzacza. Jeśli macie możliwość wydrukujcie obrazki z poszczególnymi sprzętami domowymi i po wysłuchaniu ich odgłosów wskażcie odpowiedni obrazek nazywając go.
Zabawy w kuchni: 
– układanie garnków wg wielkości – nazywanie: duży, mały
– wspólne gotowanie, wyrabianie ciasta
– zabawy w karmienie i zjadanie posiłków – przygotowanie talerzy i sztućców dla misiów/lal, ustawienie ich na stole, karmienie lali/misia, 
Zabawy w łazience:
– naśladowanie czynności i samodzielne mycie rąk, odkręcanie i zakręcanie wody, korzystanie z mydła, ręcznika, mycie twarzy, zębów, korzystanie z toalety,
– zabawa tematyczna „kąpiel lali” – kąpanie lalki w wannie lub misce. 
4. Następnie polecam zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków jakie macie w domu – drewniane, plastikowe, klocki lego. Usiądźcie z dzieckiem na dywanie i zbudujcie razem dom, zamek, garaż. Nazywajcie kolory poszczególnych klocków. Spróbujcie zainicjować zabawę naprzemienną: jeden klocek ja, jeden ty, aż powstanie gotowa budowla. 
5. Karty pracy:  – pomalujcie farbkami lun pokolorujcie kredkami:

– dobierzcie cienie do zamków

Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY: ŁĄKA WIOSNĄ 4.05-8.05.2020

1. W tym tygodniu zajęcia dotyczą zielonej łąki. W pierwszej kolejności proponuję zebrać trochę polnych kwiatów, powąchać je, podotykać, ustawić w domu w wazoniku. Możecie schować kilka kwiatów do starej książki lub zeszytu i poczekać aż wyschną. Zamalujcie kartkę zieloną farbą, kredką czy mazakami i przyklejcie na nią kwiaty, tworząc piękny krajobraz.
2. Wiosenna łąka to nie tylko kwiaty, ale także owady. Wytnijcie elementy biedronki i przyklejcie ją na gotowy wzór:

3.Pooglądajcie pszczoły, spróbujcie naśladować ich brzęczenie. Posmakujcie miodu. Może na spacerze uda wam się pooglądać motyle. Jeśli macie możliwość, wydrukujcie motyle z załącznika i pobawcie się w memory

Na koniec odbijając zamoczone w farbie paluszki stwórzcie obrazek wiosennej łąki

4.Posłuchajcie piosenek i potańczcie w rytm muzyki: 
-piosenka o kwiatach (więcej…)
-piosenka o żabce (więcej..)
5.Pokolorujcie motyla (tego z załącznika lub narysowanego przez was

Pokolorujcie motyla (tego z załącznika lub narysowanego przez was) (załącznik 5)  Polecam także super zabawę z filtrami do kawy – tak wykonane motyle są przepiękne. Jak to zrobić – instrukcja (TUTAJ )

*Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: MUZYKA JEST WSZĘDZIE 27.04-30.04.2020

1.W tym tygodniu blok tematyczny dotyczy muzyki. Na rozgrzewkę, proponuję jednak zabawy z materiałami sypkimi. Z kaszą, grochem, fasolą, drobnym makaronem.. Wsypcie do miski np. kaszę i fasolę. Do tego dołóżcie dzieciom łyżki, miseczki, plastikowe kubeczki, żeby mogły swobodnie przesypywać, mieszać, wysypywać.. ćwiczyć ruchy precyzyjne ręki. Na koniec zabawy przygotujcie: dwie tekturowe rurki po ręczniku papierowym, folię aluminiową, dwa balony, kilka łyżek drobnej kaszy, taśmę klejącą, nożyczki i dowolne elementy, do dekoracji, a następnie wraz z dzieckiem wykonajcie krok po kroku instrument perkusyjny: kij deszczowy (więcej…)
2.Zaproponujcie dzieciom zabawy naprzemienne z bębenkiem (jeśli nie macie w domu bębenka, krótki i prosty przepis na wykonanie instrumentu z pudełka po kawie ince lub z pustej puszki po groszku jest tu (więcej…)
Wystukajcie na bębenku rytm (zacznijcie od jednego uderzenia, następnie przejdźcie do dwóch, trzech) a następnie  zachęcajcie dziecko by go powtórzyło. Jeżeli dziecko nie naśladuje, spróbujcie wystukać rytm swoją ręką, a następnie ręką dziecka i tak naprzemiennie. 
Możecie także usiąść na podłodze, włączyć muzykę, którą dziecko lubi, i zacząć delikatnie grać na wybranym instrumencie, zachęcając dziecko by was naśladowało. Dajcie dziecku czas na powtarzanie ruchów. Po pewnym czasie, zachęcajcie dziecko do naśladowania waszego sposobu grania (grajcie cicho, głośno, powoli, szybko). Zabawę można zmodyfikować – pozwólcie dziecku wybrać instrument, a następnie naśladujcie jego grę. Do gry można dołączać ruchy – grać grzechotką nad głową, na bębenku za plecami itp. 
3.Tydzień z muzyką nie może obejść się bez muzyki: 
– gimnastyka rączek (więcej…)
-muzyka wesoła i smutna – złapcie dziecko za rękę, gdy muzyka jest wesoła maszerujcie razem żwawo po pokoju, podskakujcie, gdy muzyka jest smutna starajcie się iść powoli, delikatnie stawiając kroki (więcej…)
-piosenka o zmysłach do tańczenia i pokazywania poszczególnych części ciała: (więcej…)
-zadania muzyczne (więcej…)
4.Poszukiwanie pozytywki, czyli zabawa w lokalizowanie źródła dźwięku. Przygotujcie pozytywkę lub inną rzecz wydającą dźwięki (i najlepiej atrakcyjną dla dziecka), taką jak grająca zabawka, timer. Pokażcie dziecku przedmiot oraz zademonstrujcie dźwięk jaki wydaje. Następnie ukryjcie go w mieszkaniu i zachęcajcie dziecko aby poszukało skąd dochodzi dźwięk. 
5.Pomalujcie instrumenty: 

Ułóżcie sekwencje

BLOK TEMATYCZNY: DBAMY O ZDROWIE 20.04-24.04.2020

1.W tym tygodniu blok tematyczny skupia się na temacie dbania o zdrowie. 
W pierwszej kolejności proszę Was o obejrzenie i nazwanie przyborów toaletowych, których dziecko używa na co dzień: mydło, pasta do zębów, szczoteczka do zębów, ręcznik, grzebień, itp. Możecie powtórzyć zabawę z zeszłego tygodnia i odrysować przybory toaletowe na kartce, a następnie poprosić dziecko, by je dopasowało w odpowiednie miejsca. Ucząc dziecko samodzielnego mycia zębów, buzi czy też rąk, pamiętajmy, by zwracać uwagę na kolejność wykonywanych czynności. Taki schemat ułatwia dziecku przywołanie z pamięci, co po kolei należy robić. Przykładowy schemat mycia zębów z wykorzystaniem symboli PCS:

Spróbujcie także zabaw ruchowo-naśladowczych, które utrwalają sposoby wykonywania poszczególnych czynności. Usiądźcie naprzeciw dziecka i naśladujcie ruchy mycia rąk, mycia zębów, mycia ciała. Zachęcajcie dziecko do naśladowania, możecie podpowiadać dziecku manualnie, wykonując daną czynność jego rączkami.
2. Zróbcie z dzieckiem mydełko. Jest to zabawa stymulująca zmysł węchu oraz zmysł dotyku. Do wykonania mydełek potrzebujecie: zwykłe mydło (najlepiej białe), tarkę, miseczkę, kubek ciepłej wody, łyżeczkę do mieszania, silikonowe foremki do babeczek. Opcjonalnie płatki róż, olejek eteryczny. 
Wykonanie: Zetrzyjcie mydło na tarce na drobne wiórki. Dodajcie rozdrobnione płatki róż. Następnie dodajcie odrobinę ciepłej wody, tak by powstała masa mydlana. Wszystko dokładnie wymieszajcie i włóżcie do silikonowych foremek (takie foremki są najlepsze, bo później łatwo z nich wyciągniecie gotowe mydełka). Suszyć można je w domu lub na powietrzu. Gdy wyschną, wyciągnijcie je z foremek i gotowe! Takie własnoręcznie zrobione mydło może być dodatkową motywacją dla dziecka do mycia rąk.  Jeśli nie macie w domu mydła w kostce, ale za to posiadacie żelatynę i płyn do kąpieli – polecam ten przepis: (więcej…)
3.Gimnastyka w rytm muzyki, która dodatkowo rozwija umiejętności naśladowania: 
załącznik 1 (więcej…)
załącznik 2 (więcej…)
4.Wykonajcie wspólnie tor przeszkód. Na początku połóżcie pudełko z pięcioma klockami, piłeczkami lub niewielkimi zabawkami. Zadaniem dziecka będzie wyciągnięcie przedmiotu z pudełka, pokonaniu toru przeszkód i wrzucenie przedmiotu do pudełka znajdującego się na jego końcu. Następnie dziecko wraca na start i przenosi kolejną zabawkę. Do stworzenia toru przeszkód możemy wykorzystać: krzesła pod którymi dziecko będzie przechodziło, poduchy, kołdry, po których będzie musiało przejść czworakując, jaśki do przeskakiwania nad nimi.. 
Po zakończeniu aktywności, jeśli dziecko jest bardzo pobudzone, można pobujać je kilka minut w kocu. 
5.Wykonajcie prace plastyczne/karty pracy: – pomalujcie ząbek pastą do zębów (można go namalować na kolorowej kartce, dla lepszego kontrastu), motywujcie dziecko by starało się malować w obrębie konturu 

– wydrukujcie lub narysujcie kilka takich ząbków, możecie napisać na nich samogłoski, cyfry, pomalować je na wybrane kolory (podwójnie) a następnie ćwiczyć dopasowywanie ząbków na zasadzie „taki sam” 

– pokolorujcie lub pomalujcie farbkami 

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY: WIOSENNE WARZYWA 14.04-17.04.2020

1. W tym tygodniu realizujemy blok tematyczny dotyczący wiosennych  warzyw – nowalijek. 
Wyciągnijcie warzywa jakie macie w domu i pokażcie je dziecku, określcie ich kolor, poznajcie ich kształt za pomocą dotyku, powąchajcie jak pachną. Podzielcie warzywa na kolory – z jednej strony czerwone: pomidor, papryka, rzodkiewka, z drugiej strony zielone: szczypior, sałata, ogórek, por itp. Jeśli dziecko lubi warzywa, spróbujcie jak smakują. 
2. Posłuchajcie piosenek o warzywach, potańczcie: 
Piosenka nr 1 (więcej…)
Piosenka nr 2 (więcej….)
3. Przygotujcie z dziećmi masę solną – podstawowy przepis to: 
1 szklanka mąki
1/2 szklanki soli
1/2 szklanki wody
Mąkę mieszamy z solą i stopniowo dolewamy wodę, zagniatając ciasto. Jeżeli macie w domu barwniki spożywcze, zachęcam do zabarwienia masy. Pobawcie się nią wspólnie, pozwólcie dziecku dostymulować rączki. Spróbujcie stworzyć z masy warzywo – może być ogórek, pomidor. Pozostawcie gotowe dzieło do wyschnięcia, a następnie pomalujcie farbkami plakatowymi.  Niewykorzystaną masę solną można przechowywać w zamkniętym pojemniku w lodówce.
4. Na kartce odrysujcie kształty warzyw, które macie w domu i spróbujcie je dopasować jak na załączonym zdjęciu

Możecie także dopasować cienie do wybranych warzyw lub dopasować brakujące ich części

Praca plastyczna – pokolorujcie warzywa, pomalujcie farbami lub wyklejcie dostępnymi materiałami

PROPOZYCJA POŚWIĄTECZNEJ LEKCJI RELIGII (więcej)

BLOK TEMATYCZNY : WIELKANOC 6.04-10.04.2020

1. Najbliższy tydzień, to czas przygotowań do świąt Wielkiej Nocy.
W pierwszej kolejności proponuję zgromadzić i pokazać dzieciom przedmioty związane z Wielkanocą – koszyczek, pisanki, baranek, palma. Pokażcie je dzieciom, pozwólcie dotknąć, pooglądać. Następnie proponuję stworzenie świątecznych puzzli – jeśli macie w domu stare pocztówki związane z tematyką Wielkanocną, przetnijcie je na dwie, trzy, cztery części, tak by dzieci mogły spróbować ułożyć je w jedną całość.  
Na koniec – jeśli macie w domu nasionka – proponuję wysiać na mokrej wacie rzeżuchę, a następnie w kolejnych dniach obserwować z dziećmi jej wzrost.
2. Polecam piosenki o kurce, do śpiewania i pokazywania (więcej…) i do tańca (więcej…)
3. Symbolem świąt Wielkiej Nocy jest jajko. Ugotujcie jajko na twardo, a następnie wspólnie z dzieckiem przyozdóbcie je – pisakami, farbkami, specjalnymi naklejkami, lub korzystając z barwników spożywczych. 
4. Wielkanocne rytmy – wydrukujcie pisklęta i kurki z załącznika .

następnie wytnijcie je i układajcie rytmy – pisklę, kura, pisklę, kura.. pozwólcie dziecku dokończyć układanie, głośno nazywajcie obrazki. Jeżeli dziecko bez problemu układa taki rytm, utrudnijmy go trochę.. może: pisklę, pisklę, kura, pisklę, pisklę, kura…itd. Podobnie możecie bawić się z innymi przedmiotami dostępnymi w domu, układanie rytmów z klocków (koło, koło, kwadrat lub niebieski klocek, zielony klocek, niebieski klocek, zielony..), ze sztućców (łyżeczka, łyżka, łyżeczka, łyżka) itp. 
5. Karty pracy:
– ozdóbcie pisankę w dowolnie wybrany przez siebie sposób

– wyklejcie białe kropki plasteliną, kolorową bibułą, zamalujcie paluszkiem zamoczonym


– możecie wykonać także prostą pracę plastyczną z gotowym szablonem do druku (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY : Nadeszła wiosna..  23.03-27.03.2020

1. Posłuchajcie piosenki Maszeruje wiosna – w Przedszkolu podczas zajęć tańczymy w parach, złapcie dziecko za ręce i zatańczcie w kółeczko, jeśli dzieci mają rodzeństwo, można stworzyć większe koło (więcej…)
2. Następnie proponuję stymulację zmysłów – kołysanie w kocu. Złapcie koc po obu stronach i pobujajcie dziecko, jak gdyby leżało w hamaku (minutę, dwie).
3. Poobserwujcie przyrodę – z okna lub jeśli macie możliwość z balkonu/tarasu. Posłuchajcie odgłosów wiosny – tych za oknem lub z nagrań w internecie: (więcej..)
4. Jeżeli macie w domu odrobinę ziemi, proponuję najpierw trochę się nią pobawić (poprzesypywać, pozgniatać), a następnie posadzić w wolnej doniczce cebulkę na szczypior, wspólnie ją podlać i ustawić na parapecie, a następnie obserwować jak roślina rośnie. 
5. Wiosenne karty pracy :



BLOK TEMATYCZNY: Wiosenna pogoda 30.03-3.04.2020

1. W marcu jak w garncu.. pogoda wciąż się zmienia. Zaobserwujmy te zjawiska i podoświadczajmy ich w domu. Wiosną, przede wszystkim zaczyna mocniej grzać słońce. Aby poćwiczyć motorykę małą, proponuję wyciąć z kartonu lub grubszej kartki (w zależności od tego co posiadają Państwo w domu) koło, które stanie się naszym słońcem. Można je wspólnie pomalować lub wykleić na żółto, a następnie poprzypinać dookoła promienie z klamerek. Naciskanie obu części klamerki doskonale aktywuje mięśnie dłoni.

2. Wiosna to także wiatr! Jeśli Państwo posiadają, można wyciągnąć z szafy domowy wiatrak. Aby urozmaicić podmuch wiatru, można przyczepić do niego kawałki bibuły lub folii. Jeśli nie wiatrak, to suszarka do włosów – podmuchać na dłonie dziecka raz ciepłym, raz zimnym powietrzem. Jeżeli dziecko boi się hałasu, można po prostu delikatnie podmuchać na jego dłonie. Jeśli dziecko potrafi, wykonajmy ćwiczenia oddechowe – podmuchajmy w papierki, listki, leciutkie piłeczki.
3. Na deszczowe zajęcia polecam zabawę słowno-ruchową „Deszczyk”

oraz piosenkę o wiosennym deszczyku. Można do niej zatańczyć, a następnie przesłuchać ją po raz drugi, siedząc naprzeciwko dziecka i wykonując podczas refrenu ruchy imitujące kapiący deszcz:  „Kapie deszczyk kap, kap” (jeśli dziecko naśladuje) lub siedząc za dzieckiem i pokazywać kapiący deszcz jego rączkami.  (więcej…)
Najbardziej interesujące dla dziecka będą oczywiście zabawy z wodą – przelewanie wody z miski do miski, wyławianie z wody różnych przedmiotów, zabawy zraszaczem do kwiatków, itp. 
4. Przyjrzyjmy się wiosennym obrazkom (nie trzeba drukować wszystkich) i zademonstrujmy dzieciom na czym polega zadanie – poukładajmy obrazki jeden obok drugiego, następnie pod każdym z nich ułóżmy obrazek z odpowiednim cieniem. Nazywajmy głośno co widzimy na obrazku. Następnie zbierzmy obrazki przedstawiające cienie kwiatów i zachęćmy dziecko by je ułożyło

5. Wiosenna karta pracy: