PRZEDSZKOLE- MOTYLKI

!!! Blok tematyczny: Witamy lato 22.06-26.06.2020

Blok tematyczny: Podróże małe i duże 15.06-19.06.2020


Blok tematyczny: Moje podwórko 8.06-12.06.2020


Blok tematyczny : Święto dzieci 1.06-5.06.2020



Blok tematyczny: Zabawa w teatr 25.05-29.05.2020



Blok tematyczny : Święto Rodziny 18.05-22.05.2020


Blok tematyczny:Wiosna na łące 11.05-15.05.2020

1.Oglądanie zdjęć, książek z obrazkami łąki i jej mieszkańców.
Dzieci wspólnie z rodzicami oglądają zdjęcia przedstawiające łąkę i jej mieszkańców. Rodzic czyta teksty związa­ne z tematem. Dzieci nazywają mieszkańców łąki.

Zobaczcie „Majową łąkę i ich mieszkańców” (więcej…)
oraz „Co widać i słychać na zielonej łące?” – prezentacja w załączniku.

2.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka.
Tekst i ilustracje znajdują się w załączniku.

Rodzic zadaje pytania:

  • -Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
  • -Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
  • -Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
  • -Gdzie mieszkają myszy polne?
  • O, czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

    Wysłuchanie piosenki „Wiosna urodziły się motyle” (więcej…)
    Dzieci wspólnie z rodzicami śpiewają piosenkę. W czasie piosenki poruszają się wg wskazówek, improwizując ją ruchem.

Ćwiczenia oddechowe „Spokojnie oddychamy na łące”.
Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na plecach i wyobraziło sobie,
że znajdują się na łące. Rodzic proponuje dziecku, że nauczy się spokojnie oddychać. Kładzie na brzuchu dziecka małą książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami.
Zabawa ruchowa „Motyle”.
Rodzic ustawia na podłodze przeszkody. Mogą to być krzesła pudełka obręcze, poduszki itp. Dziecko naśladuje motyle i lata nad łąką, omijając ustawione przez rodzica przeszkody. Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) motyl przykuca/ zastyga
w miejscu.
3.„Zapoznanie z cyklem życia motyla- czyli jak powstaje motyl?” (więcej…)
Zapoznanie z książką „Bardzo głodna gąsienica”
Rozmowa na temat treści książki. Prezentacja w załączniku. (więcej…)


Zajęcia plastyczne „Motyl”

Zabawa matematyczna „ Gąsienica”.
Do zabawy możemy wykorzystać kolorowe zakrętki, pomponiki albo wycięte z kolorowego papieru koła. Rysujemy na kartce papieru gąsienice wg wzoru zamieszczonego w załączniku. Rodzic rozsypuje kolorowe koła na dywanie – łące. Dziecko postępują zgodnie z poleceniami rodzica: segreguje koła ze względu na kolor, układa sekwencje rozpoczęte przez rodzica: czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty…, układa dowolne sekwencje. Następnie umieszcza kolorowe koła tak, aby tworzyć gąsienice zgodnie z podaną obok cyfrą.

4.Pokaz miodu wytworzonego przez pszczoły.
Rodzic mówi, że pszczoły wytwarzają miód z pyłków, nektaru, który zbierają
z kwiatów. Miód jest bardzo zdrowy. Dzieci, które go jedzą, rzadziej chorują.
Degustowanie kawałków bułki z miodem. Miód można również w ramach ćwiczeń zlizywać z talerzyka.

Wysłuchanie piosenki „Pszczółka Maja-taniec”
Dzieci wspólnie z rodzicami śpiewają piosenkę. W czasie piosenki poruszają się
wg wskazówek, improwizując ją ruchem (więcej…)

Zajęcia plastyczne „Pszczółka”
Potrzebujemy: blok techniczny, czarny papier kolorowy(kartka pomalowana na czarno), żółtą i czarną farbę, pędzel, nożyczki, klej. Wycinamy z bloku technicznego połowę koła oraz serduszko. Wycięte półkole dziecko maluje farbami na żółto, kiedy kartka wyschnie robi czarne paski. Czarną farbą zaznaczamy pszczole oko.
Z czarnego papieru wycinamy czułki. Skrzydełka i czułki przyklejamy w odpowiednie miejsce. Przykład w załączniku.

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiaty rosną.
Dziecko wykonuje przysiad. Przy dźwiękach muzyki powoli podnosi się,
aż do wyprostu, wyciągając ręce do góry – jest kwiatem, który rośnie.

5.Ćwiczenia oddechowe „Kropki biedronki”.
Potrzebujemy: kontur biedronki (bez kropek), siedem czarnych kropek (kół), słomka. Rodzic kładzie przed dzieckiem sylwetę biedronki i prosi, aby za pomocą słomki przeniosło kropki/koła na jej sylwetę.

Zabawa ruchowa Ślimak.
Dziecko powtarza rymowankę i rysuje za rodzicem spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywa­nie, w powietrzu, na plecach rodzeństwa albo rodziców.

Ślimak, ślimak, wystaw rogi,
dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty
– od kapusty będziesz tłusty.

Zabawa z pokazywaniem „Lata mucha”.
Rodzic recytuje rymowankę, a dzieci głaszczą części ciała wymienione
w rymowance i przeganiają owady.

Lata mucha koło ucha,
lata bąk koło rąk,
lecą ważki koło paszki,
lata pszczoła koło czoła,
lata mucha koło brzucha,
lecą muszki koło nóżki,
biegną mrówki koło główki,
pełznie gąsieniczka koło policzka.

Karty pracy:


Blok tematyczny: Poznajemy zwierzęta 04.05-08.05.2020

1.Wykorzystujemy do tego książki, albumy, encyklopedie dla dzieci o zwierzętach egzotycznych oraz materiały z Internetu. Rodzic prezentuje książki, materiały z Internetu i czyta zawarte w nich ciekawostki. Prosi dzieci o nazwanie zwierząt. Razem dzielą rytmicznie nazwy zwierząt (na sylaby). Dzieci opisują wygląd wybranych zwierząt.
Wysłuchanie piosenki „Idziemy do ZOO” (więcej…)


2.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Zwierzęta egzotyczne.
Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opo­wiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
Jak nazywali się krokodyl i jego żona?
Jak nazywał się mały szary ptaszek, z biało-czarnymi cętkami na skrzydełkach?
W jaki sposób krokodyl pomógł ptaszkowi?
W jaki sposób przychodzą na świat małe krokodyle?
Kto pomógł małemu krokodylowi odnaleźć mamę?W jaki sposób dzieci mogą sobie wzajemnie pomagać?
Tekst opowiadania i ilustracje w załączniku.

Rodzic prezentuje zdjęcia i podaje podstawowe informacje o krokodylach. Zachęca dziecko do wypowia­dania się na ten temat.
Krokodyl to gad, który żyje w afrykańskiej dżungli. Ma długi, spłaszczony pysk, a w nim dużo ostrych zębów, ponieważ jest zwierzęciem mięsożernym. Na szczycie głowy ma oczy, uszy i nozdrza. Jego skóra jest gruba, pokryta łuskami. Ma cztery łapy i długi ogon, który ułatwia mu pływanie. Świetnie pływa w wodzie, ale na lądzie porusza się raczej powoli. Chociaż są mniejsze gatunki tych zwierząt, które potrafią galopować, czyli poruszać się bardzo szybko. Krokodyl część czasu spędza w wodzie, a część na lądzie. Żywi się mięsem, rybami, ale też ptakami i ssakami. Często poluje z zasadzki, więc jest niebezpieczny dla ludzi i zwierząt. Niektóre krokodyle potrafią żyć nawet 100 lat.
3.Ćwiczenia logopedyczne.
Rodzic podaje dziecku lusterko, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie i pilnując dokładnego ich wykonania przez dziecko.

W paszczy krokodyla – dziecko dotyka czubkiem języka każdego zęba osobno, przy górnym i przy dolnym wałku dziąsłowym.

Nurkowanie – dziecko nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami, naśladując nurkowanie krokodyla pod wodą.

Rozmowa ptaszka z krokodylem – dziecko wymawia sylaby cienkim głosem, jak ptaszek (pi, po, pa, pe, pu, py), oraz grubym głosem, jak krokodyl (ła, ło, łi, łe, łu, ły).

Krokodyl otwiera szeroko paszczę – dzieci kilkakrotnie szeroko otwierają usta i je zamykają.

Małpka ma szerokie wargi – dziecko wywija górną wargę do góry, a dolną – do dołu, naśladując wargi małpki.

Żyrafa ma długą szyję – przy otwartej jamie ustnej dziecko unosi czubek języka wysoko w kierunku nosa.

3.Wycieczka po ZOO
Załącznik 1 (więcej..)
Załącznik 2 (więcej…)

Zagadki logiczne – O jakim zwierzęciu mówię?
Potrzebujemy obrazki ze zwierzętami.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem obrazki, a dziecko podaje nazwy zwierząt. Rodzic opisuje wygląd jednego z nich, a dziecko ma za zadanie wskazać zwierzę, o którym mówił. Dzieci mogą same opi­sywać wygląd zwierzęcia, zadając zagadki swoim rodzicom.

Wysłuchanie piosenki „Żyrafa fa, fa”-Mis i Margolcia – piosenka w załączniku.

Zajęcia plastyczne- żyrafa
Rodzic maluje dłoń dziecka żółtą farbą i odbija ją na kartce (bez dużego palca).
Dziecko macza palec w pomarańczowej farbie i robi żyrafie cętki. Następnie macza palec w brązowej farbie i robi jej rogi. Rodzic pomaga nakleić albo narysować oczy. Przykład w załączniku. Zachęcam również do wykonania żyrafy z plasteliny.

4.  Oglądanie ilustracji słonia, omówienie jego charakterystycznych cech.

Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jesteśmy zwierzętami”.
Rodzic klaszcze i określa, w jaki sposób mają się poruszać dzieci, np.: jak lew – król zwierząt, jak wesołe małpki, jak ogromny słoń itp.

Zabawa „Słoń Trąbalski”.
Dziecko otrzymuje od rodzica zrobioną z gazety tubę, a następnie naśladuje przez nią trąbienie słonia na sylabach: tru-tu-tu.

Zabawa „Słoń pije wodę”.

Dziecko otrzymuje od rodzica kubek z wodą i słomkę. Dziecko pije wodę przez słomkę, pije ją bardzo powoli, burzy wodę itp.

Utrwalenie pojęć duży, mały.

Rodzic prosi dziecko o podanie określeń dla dzieci zwierząt: duży słoń – mały słonik, duży tygrys – mały tygrysek, duża foka – mała foczka, duży pingwin – mały pingwinek. Dzieci podają inne przykłady z użyciem okre­śleń duży i mały.

Zabawa plastyczna Zwierzaki cudaki.

Potrzebujemy: gazetki z reklamami różnych zabawek, kartki, nożyczki, klej.Dzieci wycinają razem z rodzicami różne fragmenty zabawek (zwierzaków)
i przyklejają je w dowolny sposób, łącząc w nowe, zabawne całości.

5. Utrwalenie nazw egzotycznych zwierząt.
Rodzic pokazuje zdjęcie zwierzęcia i pyta o jego nazwę i cechy charakterystyczne.

Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „Żółwie”.

Rodzic zamienia dziecko w żółwia. Dziecko wykonuje klęk podparty, rodzic umieszcza na jego plecach poduszkę- pancerz. Dziecko chodzi na czworakach
z poduszka na plecach tak, aby nie spadła. Na zakończenie dziecko kładzie głowę na poduszce i odpoczywa przy dźwiękach spokojnej muzyki.

Zagadki.
Rodzic czyta zagadkę. Dziecko, po rozwiązaniu zagadki, wskazują dane zwierzę na zdjęciu.

Mówią, że jest zwierząt królem,
lecz i tak się budzi z głowy bólem.
Bo gdzie znajdzie fryzjera dla swojej grzywy?
Tak, to kłopot prawdziwy! (lew)

Choć jest szary i wielki,
a z długiej trąby kapią mu czasem kropelki,
to nie zrobi ci krzywdy ten koń.
O, przepraszam – to nie koń, tylko… (słoń)

Ma bardzo długą szyję,
dlatego często ją myje.
Ma długie nogi i ciało w cętki,
a przy tym apetyt tak wielki,
że z drzewa zrywa liście.
Tak, to oczywiście… (żyrafa)

Jest zielony, choć to nie ogórek,
jest długi, choć to nie sznurek.
Ma paszczę, a w niej zębów miliony,
a przy tym jest ciągle nienajedzony. (krokodyl)

Zabawa odprężająca „Czarodziejski wąż”.
Dzieci kładą się na brzuchu na dywanie i wyciągają ramiona do przodu – wyobrażają sobie, że są wężami. Wymyślają sobie kolor wężowej skóry i wzory na grzbiecie. Węże mają popatrzeć przez jedno ramię, a potem przez drugie. Następnie podnoszą głowy do góry i spoglądają do przodu, wydając przy tym krótki, syczący odgłos. Na zakończenie mają poruszyć ogonem, czyli podnieść swoje stopy i uderzać nimi delikatnie o podłogę.

Wąż- praca plastyczna.
Dziecko wykonuje węża z rolki papieru oraz kolorowego papieru przy użyciu nożyczek, kleju, flamastrów wg instrukcji rodzica. Przykład w załączniku.


„Ja odkrywca – książeczka do czytania uczestniczącego” wykonana przez panią Magdalenę Krocz.

Dodatkowe karty pracy.


Blok tematyczny: Jesteśmy samodzielni w kuchni 27.04-30.04.2020

1.Wysłuchanie piosenki „Gotujemy sami” (więcej…)
oraz „Gotujemy zupę”

Zapoznanie dzieci z zawodem kucharza oraz sprzętami kuchennymi.
Rodzic tłumaczy dziecku, na czym polega zawód kucharza. Prezentuje dziecku posiadane w domu sprzęty kuchenne i tłumaczy, do czego służą i jak działają. Następnie dzieci oglądają i nazywają przedmioty służące do przygotowywania posiłków, wyjaśnianie przez rodzica, do czego służą poszczególne przedmioty.

Zabawa, „Czego kucharz potrzebuje do pracy?” Rodzic pokazuje dziecku różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest wyszukiwanie przedmiotów potrzebnych do gotowania.

2.Zabawy w klasyfikowanie sztućców. Rodzic wyciąga sztućce i prosi dziecko o odpowiednie posegregowanie ich do pojemników/przegródek.

Układanie sekwencji.
Tworzenie  sekwencji to inaczej układanie powtarzających się ciągów w porządku linearnym- w naszym przypadku- w kierunku czytania, czyli od lewej do prawej. Ważne, by wyodrębnić i nazwać „wzór”, a następnie nazywać każdy dokładany element, np. „Widelec, łyżka, nóż. Widelec, łyżka, nóż…”.
Rodzic układa pierwszy wzór.

Zabawa z wykorzystaniem rymowanki „Kuchareczka” – naśladowanie ruchowe

Wiersz-rymowanka „Kuchareczka”

          Dzieci:

Kuchareczka mała                       wskazują ręką na siebie,

zupę gotowała.                            naśladują mieszanie zupy w garnku,

Kroiła warzywa,                               naśladują krojenie,

do garnka wkładała.                    zbierają warzywa jedna dłonią, wykonują gest

                                                    wkłada niania do garnka,

Zupa już gotowa,                         tworzą z dłoni miseczki, pokazują na boki,

smaczna jest i zdrowa,                głaszczą się po brzuchu,

choć kucharka mała                     wskazują ręką na siebie,

jej nie próbowała.                         wykonują palcem wskazującym gest przeczenia

                                                     przed sobą.

3. Zagadki słuchowe
Rodzic demonstruje dzieciom, jakie dźwięki mogą wydobywać się z kuchni (uderzanie widelcem o nóż, szklanką o szklankę, drewnianymi sztućcami
o siebie, pokrywkami od garnka, tłuczkiem o deskę), po czym chowa się
i wydaje określone odgłosy. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, jakie przedmioty „grają” w danej chwili.

Wykonanie kolorowych kanapek. Rodzic przygotowuje produkty lubiane przez dziecko i zachęca je do samodzielnego zrobienia kanapki.

Zabawa mąką
Potrzebujemy: tackę, mąkę, małe sitko, łyżeczkę, małe zabawki, pędzelek, foremki, małe pojemniczki. Wysypujemy dziecku mąkę na tackę i dajemy do zabawy. Dziecko może zakopać w mące zabawki a później odszukiwać je pędzelkiem. Może ugniatać mąkę albo ją przesiać. Można nabierać mąkę łyżeczką do małych pojemniczków.

4.Mali kucharze!
Rodzic razem z dzieckiem spędza czas w kuchni przygotowując coś dobrego. Mogą Państwo zrobić babeczki, naleśniki, gofry albo jeszcze coś innego. Przepis na gofry w załączniku.



Jaka jest pierwsza czynność kucharza, gdy zabiera się do gotowania? Oczywiście – mycie rąk. Zatem dzieci, zanim zasiądą za kucharskim stołem, powinny przygotować dłonie do pracy. Do mycia rąk zachęci Was na pewno prezentacja „Myj ręce z Liskiem”

5.Mały Patriota”

Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe święta.


Rozmowa na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

Słuchanie piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”

Flaga- zajęcia plastyczne
Rodzic rysuje na kartce flagę Polski a dziecko ją koloruje kredkami, maluje farbami albo wykleja papierem kolorowym według wzoru.



Blok tematyczny: Wiosna w ogrodzie 20.04-24.04.2020r.

1.Wysłuchanie piosenki „W naszym ogródeczku”, rozmowa na temat piosenki (więcej…)
Przypomnienie zwiastunów wiosny: (więcej…)
2.Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”

W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą       
zrobimy porządki                           dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą
ręką
Wygrabimy ścieżki                        dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki                     
dz. naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy
Potem w miękką ziemię                dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać                     dz. „wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy
Spadnie ciepły deszczyk                dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli      
i wszystko odmieni                         opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku                   dz. rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy
3.Zapraszam do obejrzenia prezentacji „Wiosna w ogrodzie”.

Zabawa „Poznajemy narzędzia ogrodnicze”.
Obrazki narzędzi ogrodniczych- grabi, konewki, wiadra, łopaty itp.
Dziecko ogląda obrazki i nazywa przedstawione na nich sprzęty ogrodnicze.
Można dziecku zasłonić obrazek ukazując tylko jego małą część .Dzieci próbują odgadnąć, co to jest. Jeśli nie odgadną, rodzic odkrywa kolejne części obrazka. Możemy również stosować podpowiedz słowną, opowiadać dziecku, co możemy robić z tym narzędziem ogrodniczym.

4.Zachęcam do zabawy ziemią – możemy ją przesypywać, wąchać, ugniatać
Przypominamy dziecku jak sadziliśmy z nim rośliny w doniczkach.
Co nam było do tego potrzebne? Jak teraz wyglądają nasze rośliny?
Jeśli mają Państwo w domu nasiona albo cebulki roślin, możecie raz jeszcze posadzić rośliny. Dla dzieci jest to zawsze duża frajda.
5.Czas na utrwalenie nazw kwiatów i ich przeliczanie.
„Kwiaciarka”- książeczka AAC na podstawie wiersza K. Śliwy, opracowana przez
E. Targońską

Zachęcam również do zapoznania się z kartami pracy 🙂


Blok tematyczny: DBAMY O ZIEMIĘ 14.04-17.04.2020

1.Słuchanie opowiadania E. Stadmüller „Smok Segregiusz”.
Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji.
Rodzic zadaje pytania:
−Co lubił robić smok Segregiusz?
−Co smuciło smoka?
−Jaki sen miał Olek?
−Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
−W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Posłuchajcie piosenki „Świat w naszych rękach” (więcej…)
Posłuchajcie Krzysia Ekologa (więcej…)


2. Zabawa Segregowanie śmieci.
Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, lub pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, czarnym, różnego rodzaju śmieci. Rodzic rozkłada na podłodze śmieci
i prosi dzieci o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków.
Rodzic prezentuje 5 kolorów worków (5 pudełek z kolorowymi kwadratami), mówi
i pokazuje, co należy wkładać, do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane.
Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej „Kosz na śmieci” , a dzieci go powtarzają.
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci!
Następnie dziecko podnosi z podłogi jeden ze śmieci i mówi/ pokazuje, do jakiego worka/pudełka trzeba go włożyć. Rodzic pomaga, jeśli odpowiedź dziecka jest błędna.
3.Segregowanie zakrętek według kolorów.
Potrzebujemy plastikowe zakrętki w różnych kolorach.
Rodzic rozkłada przed dziećmi zakrętki plastikowe w różnych kolorach. Zadaniem dzieci jest posegregowanie zakrętek według kolorów. Rodzic uświadamia dzieciom, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
Praca plastyczna „Kolorowe obrazki z zakrętek”.
Potrzebujemy kartkę z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelinę, zakrętki.
Z zakrętek dzieci układają obrazki według własnych pomysłów. Następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.

4.Zabawa w formie opowieści ruchowej „Nad wodą”:Rodzic mówi tekst opowiadania pokazując konkretne ruchy, dzieci naśladują rodzica. Zabawa może zostać przeprowadzona w rytm wesołej muzyki:
Dzieci wybrały się na wycieczkę nad wodę (maszerujemy). Spotkały tam żabki (podskakujemy) i lecące wysoko ptaki (udajemy ptaki). Nagle zobaczyły zaśmiecony brzeg wody i postanowiły go posprzątać (kucamy i „zbieramy” papierki). Zadowolone z wykonanej pracy postanowiły pomachać jeszcze do słońca (machamy), położyć się i odpocząć nad brzegiem czystej wody (kładziemy się i chwilę odpoczywamy).

Zabawa wodą: wydobywanie dźwięków, przelewanie, łowienie przedmiotów, mycie zabawek.

-„Pobawmy się wodą” Obserwowanie wody w przezroczystym naczyniu – zwrócenie uwagi na jej wygląd. Rodzic podaje dziecku wodę w kubeczku – dziecko kolejno wącha wodę i określają jej zapach, próbuje jej i określa jej smak, macza w niej palce i określają jej właściwości dotykowe; dla porównania można przygotować drugie naczynie z brudną wodą (dziecko tej wody nie próbuje);

-„Para, woda, lód”
-Rodzic nastawia w czajniku wodę. Gdy woda zaczyna parować tłumaczy mu, że to woda w postaci pary wodnej i że aby to zjawisko miało miejsce niezbędne są wysokie temperatury.
– Rodzic demonstruje dziecku wodę w misce.
-Rodzic demonstruje dziecku zamarzniętą wodę – lód, (aby woda zamarzła, potrzebny jest dłuższy okres czasu, rodzic może przygotować się do tego eksperymentu dzień wcześniej).
Rodzic wkłada do woreczka mały przedmiot (zakrętkę albo małą zabawkę) zalewa go wodą i zawiązuje woreczek. Następnie wkłada go do zamrażarki. Tłumaczy dziecku, że gdy woda znajduje się w niskich temperaturach, zaczyna zamarzać. Dziecko może dotykać i oglądać powstały lód. Można się pobawić i sprawdzać, kiedy ten lód będzie się szybciej topił- polewając go np. ciepłą wodą albo wystawiając na słońce.

Blok tematyczny: Wielkanoc 06.04-10.04.2020

1. Zakładamy hodowlę rzeżuchy.
Potrzebujemy: spodek, watę, nasiona rzeżuchy, wodę.
Przypominamy dziecku, czego potrzebują rośliny, żeby mogły rosnąć.
Dziecko układa delikatnie watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa. Umieszcza spodek z nasionami na parapecie okna. Rodzic przypomina o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określa też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami
Słuchanie piosenki pt. „Zając” oraz „Zając i pisanki”
Piosenka 1 (więcej…)
Piosenka 2 (więcej…)
2. Rozmowa na podstawie wiersza pt. „Wielkanoc” A. Widzowskiej.  Wiersz
w załączniku.
−Z czego robi się pisanki?
−Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
−Co robimy w lany poniedziałek?
−Co ci się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

Ozdabianie pisanek – kartka w kształcie jajka, dziecko ozdabia pisankę według swojego pomysłu używając różnych technik. Można użyć kredek, farb, plasteliny, waty albo papieru kolorowego.
3. Słuchanie książeczki dla dzieci pt. „Wielkanoc kurczaczka” U. Kozłowskiej. Rozmowa na temat tekstu. Prezentacja w załączniku.

-Po, co gospodyni poszła do kurnika?
-Na, jakie święta szykuje się gospodyni?
-Do czego gospodyni zbierała jajka?
-Na czym wiercą się kurki?
-Co wykluło się z jajka?
-Gdzie poszedł kurczaczek?
-Na, co chciał popatrzeć kurczaczek?
-Kto płacze i woła „stój, stój”?
-Gdzie poniosły łapki kurczaczka?
-Co ugina się od pysznych wypieków?
-Kto zje wszystkie świąteczne pyszności?
4.Zabawa „Ukryte pisanki”– rodzic ukrywa pisanki w pokoju, w różnych miejscach. Następnie prosi dziecko o odszukanie pisanek i włożenie ich do koszyczka. Pisanki mogą być wycięte z papieru. Możemy również użyć małych piłeczek albo plastikowych dekoracyjnych pisanek.
Ćwiczenia usprawniające narząd mowy:
-Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
-Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
-Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
-Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
5. Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek
jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan
jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.


BLOK TEMATYCZNY: Co to za kotki? 23.03-27.03.2020

1.Powitanie piosenką „Wszyscy są, witam was” (więcej…)
2. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną – dzieci patrzą przez okno i obserwują zmiany zachodzące w przyrodzie. Mówią, jaka jest pogoda. Czy świeci słońce a może pada deszcz? Przypomnienie powiedzenia „W marcu jak w garncu”.
3. Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez zagadki:
Zagadka „Kot”
Chętnie ze spodeczka
białe mleczko pije,
na przyjęcie gości
małą mordkę myje.
Zagadka „Kot”
Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy.
I dlatego bardzo,
boją się go myszy.
Zagadka „Bazie kotki”
Myszek nie łowią,
ptaszków nie jedzą,
te kotki szare,
co na drzewie siedzą.
3. Oglądanie ilustracji bazi wierzbowych, przeliczanie gałązek i „kotków”.  Załącznik nr 1

4. Szukanie podobieństwa pomiędzy baziami a kotami– bazie kotki mają puszysty meszek a kotki puszystą sierść.

5.Rodzic rysuje na kartce papieru wazon z baziami. Dziecko koloruje wazon i wykleja bazie za pomocą białej bibuły, plasteliny albo waty.
6.Słuchanie piosenki „Wlazł kotek ”- rozmowa na temat treści piosenki: (więcej..)
• O kim jest ta piosenka?
• Co zrobił kotek?
• Jak wygląda płotek?
7.Zabawa „Kotki i kocurki ” – robienie kociego grzbietu, poruszanie się jak koty, pokazywanie pazurków.
8. Słuchanie wiersza J. Tuwima pt. „Kotek” – oglądanie prezentacji, czytanie uczestniczące.

9.Ćwiczenia buzi i języka- dzieci piją mleko z miseczki, tak jak to robią koty.
Wszystkie potrzebne materiały znajdują się w załączniku.

Blok tematyczny: Wiosna na wsi 30.03-03.04.2020

1.Oglądanie książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi. Rodzic prezentuje książki, czyta zawarte w nich ciekawostki. Dzieci nazywają zwierzęta, naśladują ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn. Jeśli nie posiadają Państwo książek o tej tematyce można wyszukać zwierzęta w Internecie, znaleźć wiersze, opowiadania. Po zapoznaniu się ze zwierzętami proponuję ćwiczenia konstrukcyjne. Dzieci budują z klocków zagrodę dla zwierząt oraz umieszczają w nich figurki, maskotki albo wycięte rysunki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. Podajemy dzieciom nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
2. Słuchanie piosenki pt. „U nas na podwórku” (więcej…)
Ćwiczenia oddechowe:

  • Z papieru wycinamy jajka następnie prosimy, aby dziecko za pomocą słomki przenosiło je z jednego miejsca do drugiego.
  • Na stole kładziemy piórko i prosimy, aby dziecko dmuchając przesuwało piórko w dane miejsce
    3. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Psotna świnka”. Rozmowa na temat tekstu. Naśladowanie głosów, dźwięków zwierząt występujących w wierszu.
  • Zabawy z piłką – rzucanie, łapanie, turlanie.
    4. Zabawa, „Co, od kogo mamy?”. Rodzic pokazuje dziecku mleko, jajko, ser, masło i pyta się dziecka, dzięki jakim zwierzętom możemy te produkty otrzymać? Można dziecku pokazać obrazek kozy, krowy i kury. Można te produkty pozwolić dziecku później próbować z zamkniętymi oczami. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie podanego produktu. 5.Utrwalanie kształtu koła. Kolorowe koła w trzech wielkościach wycięte z kolorowego papieru: 1 duże żółte odrysowane od miseczki, 5 średnich odrysowanych od szklanki(2 żółte, 3 kolorowe), 3 małe koła odrysowane od kieliszka w kolorze czerwonym. Dzieci otaczają kształt każdego koła palcem. Rodzic przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. Wskazują, koła, których jest najmniej. Następnie wykonują pracę plastyczną „Kolorowy kogut” (origami). Wykorzystujemy koła origami używane wcześniej, klej, kartkę  A4, kredki. Rodzic pokazuje jak należy składać koła na pół a następnie prosi o to dziecko. Duże koło składamy na pół i przyklejamy je na środku kartki. Jedno średnie koło przyklejamy, jako głowę, a pozostałe składamy na pół i przyklejamy na tułowiu, jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składamy na pół i przyklejamy, jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowujemy oko i nogi koguta. Można dorysować płot, na którym siedzi kogut.