PRZEDSZKOLE- TYGRYSKI I DINUSIE

!!! BLOK TEMATYCZNY: NADESZŁO LATO 22.06-26.06.2020


BLOK TEMATYCZNY: CZEKAMY NA WAKACJE 15.06-19.06.2020



BLOK TEMATYCZNY: NA NASZYM PODWÓRKU 8.06-12.06.2020

BLOK TEMATYCZNY : ŚWIĘTO DZIECI

BLOK TEMATYCZNY : ŚWIĘTO RODZICÓW 25.05-29.05.2020



BLOK TEMATYCZNY :POZNAJEMY ZAWODY 18.05-22.05.2020



BLOK TEMATYCZNY: PODWODNY ŚWIAT 11.05-15.05.2020

Witajcie Dinusie, witajcie Tygryski! W tym tygodniu porozmawiamy o wodzie i o tym, co można w niej znaleźć!
1.Na początek zastanówcie się, czym właściwie jest woda. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Co to jest woda?
– Skąd się bierze woda?
– Gdzie można ja znaleźć?
Jeśli nie wiecie, na pewno pomogą Wam te filmy: (więcej…)
Piękny film o tym, czym jest woda i dlaczego jest dla nas ważna (więcej…)
O tym, jak woda krąży w przyrodzie (więcej…)
I jeszcze jeden o tym, gdzie jest woda (więcej…)
Oraz hit wśród przedszkolaków, Niezwykła podróż kropelki.
Dla dociekliwych przyda się także ta książeczka – kolorowanka, cała o wodzie. Może wydawać się trudna, ale z pomocą filmów oraz taty albo mamy na pewno dacie sobie radę.

2.Przygotowałam dla Was prezentację, na której zobaczycie różne zbiorniki wodne. Możecie spróbować przeczytać ich nazwy.

3.Spróbujcie zrobić akwarium. Przyda się wam pudełko po butach i kartki. Pomalujcie lub oklejcie wnętrze pudełka na niebiesko. Na dole przyklejcie glony wycięte z zielonego kartonu albo pokolorowane. Może to być też prawdziwy bukszpan, który na długo pozostaje zielony. Kolorowe rybki przyklejcie od góry na nitkach, tak, aby „pływały” przy poruszaniu pudełkiem.Szablony glonów i rybek oraz film z instrukcjami znajdziecie poniżej. (więcej…)

4.Spróbujcie razem z mamą i tatą poeksperymentować z wodą. Na poniższym filmie znajdziecie 5 eksperymentów, które możecie łatwo powtórzyć w domu. A może niektóre z nich już znacie i wiecie, co się stanie? (więcej…)
5.Na koniec, przygotowałam dla Was karty pracy. Mam nadzieję, że się wam spodobają i że postaracie się je wypełnić. Możecie poprosić o pomoc tatę lub mamę.



BLOK TEMATYCZNY : ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE 4.04.-8.04.2020

Witam was kochane Dinusie i Tygryski,
Niestety nie możemy jeszcze wrócić do przedszkola dlatego zapraszam was do wspólnej zabawy z rodzicami. Mamy nadzieję, że podobały Wam się wcześniejsze  zadania. W tym tygodniu chciałybyśmy zaproponować, abyście postarali się sobie przypomnieć co oznacza określenie “zwierzęta egzotyczne”. Macie rację, są to zwierzęta, które w naturalnych warunkach nie występują w Polsce.
Zastanówcie się przez chwilę, jakie zwierzęta egzotyczne potraficie wymienić? Brawo! Tutaj możecie sprawdzić, czy są jakieś zwierzęta , o których zapomnieliście.
1.„Jakie to zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek słownych. Po odgadnięciu zagadki, dziecko wskazuje ilustrację zwierzęcia.

2.„Jesteście zwierzątkami” – zabawa ruchowa. Dziecko na sygnał rodzica np. klaśnięcie, wykonuje polecenia według własnego pomysłu: jesteście „sennym misiem”, „groźnym lwem”, „ciężkim słoniem”, „skocznym kangurem”, „wesołą małpką”. Rodzic podczas zabawy, zachęca dziecko do wykonywania ćwiczeń narządów mowy i tak: lew – ziewa, miś – wyjada językiem miód, małpki – robią minki, posyłają całuski).
3.Słuchanie wybranego wiersza Jana Brzechwy. Poproś rodzica, aby przeczytał Ci wybrany wiersz. Po wysłuchaniu wiersza opisz wygląd danego zwierzęcia. Można zadawać pytania pomocnicze: jaki ma kolor? ile ma nóg? czy jest duży, czy mały? jaką ma skórę?

4.Swobodne improwizacje ruchowo – taneczne przy „Idziemy do ZOO”. Zachęcamy także do chwili zabawy i ruchu przy piosence. Potraficie naśladować  zwierzęta z piosenki?

5. Dobieranka słowna: Jakie są zwierzęta
groźny jak … (lew),
syczący jak …(wąż),
ciężki jak … ( słoń),
zwinny jak … (małpa),
 w paski jak …(zebra),
wysoka jak …( żyrafa).
Rodzic  podaje określenia, a dziecko dopowiada nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej się kojarzy.
6.Dźwięki z zoo”- zabawa ćwicząca słuch (więcej…)
Posłuchaj, popatrz, podaj nazwę zwierzątka. Następnie zasłoń oczy i jeszcze raz posłuchaj i odgadnij, które zwierzę wydaje taki dźwięk.
Chętne dzieci mogą spróbować ulepić swoje ulubione zwierzęta z plasteliny lub wykonać ich podobiznę wg własnego pomysłu. Można się zainspirować np. tutaj:


Aby urozmaicić sobie dzień polecamy Opowieści z Tinga Tinga  Są to krótkie bajki opowiadające o życiu Afrykańskich zwierząt i wyjaśniających różne ciekawe rzeczy. (więcej…)
Możecie również zagrać:
Załącznik 1 (więcej..)
Załącznik 2 (więcej…)
Załącznik 3 (więcej..)


BLOK TEMATYCZNY : ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY 27.04-30.04.2020

W tym tygodniu urodziny obchodzi Antek! Jubilatowi życzymy dużo radości i uśmiechu, a pozostałym dzieciom proponuję wykonanie kartek – laurek dla Antosia, które będą mogły mu wręczyć po powrocie do przedszkola 🙂

1.Jako pierwsze zadanie proponuję, w ramach możliwości, wybrać się do ogrodu lub na działkę, ewentualnie na łąkę w parku – z zachowaniem ostrożności i z dala od innych osób. Warto dokładniej przyjrzeć się kwiatom: jakie mają kolory i kształty, co mają w środku, pod płatkami? Jakie są w dotyku, czy zostawiają na palcach pyłek? Jeśli to możliwe, warto poszukać kwiatów w każdej fazie rozwoju: od pączków (np. na drzewach), przez pełne kwiaty aż do takich, które już zwiędły. Można zerwać takie kwiaty i w domu prześledzić, jak wygląda życie kwiatu, jakie zmiany zachodzą.
Na dworze warto też poszukać mieszkańców łąki: much, pszczół, pająków, motyli. A może komuś uda się znaleźć ślimaka? Albo pajęczynę?
W przypadku braku możliwości wyjścia z domu, można pooglądać w internecie zdjęcia ukazujące kwietną łąkę.
2.Mieszkańcy łąki:
Wspólnie z dzieckiem oglądamy zdjęcia przedstawiające mieszkańców łąki. Wszystkie zdjęcia poprzedzone są nazwą napisaną w taki sposób, że po kilkukrotnej ekspozycji dziecko może próbować samo ją przeczytać.
Podczas oglądania zdjęć prosimy dziecko o opisanie ich. Można zadawać pytania pomocnicze: jaki ma kolor? ile ma nóg? czy ma czułki? czy ma włosy? co robi?
Zdjęcia najlepiej oglądać w trybie odczytu pełnoekranowego.


3.Muzyka inspirowana owadami: W tym tygodniu proponuję wspólne słuchanie utworów muzyki klasycznej inspirowanych owadami (więcej…)
Najbardziej znany „Lot trzmiela” może posłużyć za tło zabaw ruchowych. Gdy muzyka gra dziecko może swobodnie tańczyć, dopasowując swoje ruchy do rytmu i tempa energicznej muzyki. Kiedy rodzic zatrzyma piosenkę, dziecko również powinno się zatrzymać w ustalonej pozycji, np. nieruchomo z rękami wzdłuż tułowia. Po kilku powtórzeniach warto zmienić pozycję, np. na kucanie, stawanie w rozkroku lub na jednej nodze, siadanie po turecku. Ważne, żeby liczba powtórzeń była na tyle duża, żeby dziecko zrozumiało zasadę, kiedy jednak dziecko nie ma już problemów z jej stosowaniem, zmieniamy zasadę na inną, tak aby zabawa była dynamiczna i nie znudziła się po chwili.
(więcej…)
Etiudę Chopina „Pszczoły” można wykorzystać podczas wykonywania pracy plastycznej. Zadaniem dziecka jest pomalowanie lub pokolorowanie kartki papieru na żółto. Im większa kartka, tym lepiej, bo muzyka jest szybka i energiczna i do takich ruchów pędzlem/kredką powinniśmy zachęcać dziecko. Żółte kartki przydadzą się jeszcze do wykonania kolejnego zadania.
(więcej…)
Utworu „Osy” proponuję słuchać na leżąco, wspólnie z dzieckiem. Wyciągniętymi w górę rękami (i dla lepszej zabawy nogami!) naśladujemy lot os. Tempo i nastrój muzyki zmienia się w jej trakcie, trzeba być uważnym i dostosowywać swoje ruchy. Można zadawać dziecku pytania: – czy ta muzyka jest szybka czy wolna? – głośna czy cicha? – jaki nastrój wywołuje? – jest wesoła czy smutna? – z czym się kojarzy? – co robią osy, kiedy słyszą taką muzykę?
(więcej…)
Na zakończenie proponuję pozostać w pozycji leżącej i z zamkniętymi oczami wysłuchać utworu „Motyle”. Ta spokojniejsza, ale nadal dynamiczna muzyka, pozwoli na chwilę relaksu, zwłaszcza, jeśli będziemy jej słuchać na balkonie (szczęściarze :)) lub chociaż w plamie wpadającego przez okno słońca.
4.Drukujemy karty pracy kwiaty. W przypadku braku drukarki można samodzielnie narysować najprostszy kwiat i napisać nad nim liczbę według wzoru. Prosimy dziecko o pokolorowanie kwiatów (jeśli dziecko nie lubi kolorować, możemy rozłożyć pracę na części i codziennie prosić o pokolorowanie jednego kwiatka, a ostatniego dnia wykonać zadanie). Kiedy wszystkie kwiaty będą gotowe, prosimy dziecko o przeczytanie, jaka liczba znajduje się nad każdym kwiatem. Jeśli dziecko ma problemy z rozpoznaniem cyfry, możemy narysować u góry odpowiednią liczbę kropek i poprosić dziecko o policzenie ich. Następnie dziecko odbija paluszki umoczone w żółtej farbie tyle razy, ile pokazuje liczba. Kiedy ślady wyschną, wspólnie dorysowujemy na nich paski i skrzydełka, tak, aby powstały pszczoły.
Jest to zadanie angażujące kilka modalności i z powodzeniem możemy rozłożyć jego wykonanie na cały dzień lub nawet kilka dni. Do gotowych prac można wracać w kolejnych dniach, sprawdzać, czy żadna z pszczół nie odleciała (liczyć je ponownie) i czy ich liczba zgadza się z tą podaną u góry (pozwoli to na utrwalenie zapisu liczb).


5.Na pomalowanych przy muzyce kartkach rysujemy kształt motyla i wypełniamy go techniką wyklejania: wyklejamy kulkami z bibuły, porwanym na kawałki kolorowym papierem lub plasteliną, którą rozprowadzamy palcami po powierzchni kartki. W tej pracy bardziej niż estetyka i dokładność wykonania liczy się samodzielna praca dziecka; robienie kulek, rwanie papieru i rozprowadzanie plasteliny to trudne i męczące czynności, które są jednak ważne dla rozwoju motoryki małej. Pozwólmy dzieciom działać w ich tempie, nie krytykujmy, ale zachęcajmy do działania, nie zwracając uwagi na nieidealny efekt końcowy.

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY: DBAMY O ZIEMIĘ 20.04. – 24.04.2020

„KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOBRZE WIE, JAK O PRZYRODĘ POWINNO DBAĆ SIĘ!”

Kochane „Tygryski” i „Dinusie”, Drodzy rodzicie/ opiekunowie!
W tym tygodniu dowiemy się jak dbać o przyrodę, co szkodzi naszej planecie, nauczymy się jak należy segregować śmieci i co ciekawego możemy z nich zrobić. Będziecie mieć za zadanie założyć w domu, na balkonie lub ogródku mini kącik przyrodniczy oraz wykonać z pomocą rodziców ŚMIECIO- ZABAWKĘ. Pochwalcie się swoimi pracami wysyłając zdjęcia, filmiki. Zatem: DO DZIEŁA! POWODZENIA!
1.Idziemy do lasu – zabawy ruchowe:
„Dinusie” i „Tygryski” wybierają się do lasu. Rodzice/ opiekunowie przygotowują  leśny tor przeszkód dla swoich pociech. Mogą przejść go wspólnie . można wykorzystać to zabawy dźwięki lasu (więcej…)

  • przechodzimy po gałęziach – przejście po skakankach, sznurkach, tasiemkach itp.,
  • przechodzimy po kamykach  – przejście po rozsypanej fasoli typu Jaś, grochu, guzikach itp.,
  • slalom miedzy drzewami  – przechodzimy pomiędzy ustawionymi butelkami z woda mineralną,
  • skaczemy przez kałuże – przeskakujemy przez rozłożona gazetę, kawałek papieru.

    Rozmowa na temat odpowiedniego zachowania się w lesie: Rodzic prezentuje obrazki. Wspólnie z dzieckiem omawiają przedstawione na nim zachowanie.
    Układanie kodeksu odpowiedniego zachowania się w lesie – dobieramy odpowiednie ilustracje.
  • NIE WOLNO PŁOSZYĆ ZWIERZĄT!
  • NIE WOLNO NISZCZYĆ ROŚLIN!
  • NIE ROBIMY KRZYWDY ZWIERZĘTOM!
  • NIW WOLNO ŚMIECIĆ!
  • W LESIE ZACHOWUJEMY SIĘ CICHO
  • NIE PALIMY OGNISKA!

    2.Posłuchajcie bajki (więcej…)
    Odpowiadanie na pytania dotyczące treści bajki:
    – o czym była bajka?
    – co ze śmieciami zrobiła babcia i Kocia?
    – gdzie wyrzucamy śmieci
    3.Segregujemy śmieci. Inscenizacja (na podłodze rozłożony jest szary arkusz papieru lub arkusz rozłożonej strony  gazety – boisko). Dziecko siedzina przeciw rodzica/ opiekuna obok boiska ,  a ten inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier – boisko poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.
    Tuż za szkołą, bardzo blisko,
    kiedyś tam wyrzucił Jurek
    poplątany stary sznurek
    A nazajutrz obok sznurka
    od banana spadła skórka
    wyrzucona przez Karola.
    Tam też wkrótce Jaś i Ola
    wyrzucili bez wahania
    swoje torby po śniadaniach
    stos papierków po cukierkach
    wysypała tam Walerka
    Na papierki spadła ścierka,
    jakaś pusta bombonierka,
    I od lodów sto patyków
    pustych kubków moc z plastiku.
    Ot tak, od sznurka Jurka,
    wnet urosła śmieci górka,
    A z tej górki wielka góra,
    której szczyt utonął w chmurach
    Nie ma miejsca na boisko lecz śmietnisko mamy blisko
    (Rodzic dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)
    Rozmowa na temat treści wiersza:
    – W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
    – Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów? ( zadajemy pytanie Czy Jurek dobrze zrobił wyrzucając sznurek na boisko?)
    – Czy znasz miejsca przeznaczone na śmieci?
    -Słuchanie treści piosenki (więcej…)
    Omówienie z dziećmi potrzeby segregowania śmieci – możemy je ponownie wykorzystać np. papier- papier toaletowy, plastik – tworzywa sztuczne, szkło
    4.Teraz sprawdzimy czy potraficie segregować śmieci. Mamy dla Was 2 zadania.
    A-Zabawa ruchowa „Robimy porządki” .
    Dzieci zbierają śmieci z boiska i wkładają je do odpowiednich „ pojemników” – na podłodze układamy ilustracje odpowiednich koszy na śmieci, możemy tez wykorzystać do zabawy worki na śmieci i na każdym z nich ułożyć odpowiednio po jednym „śmieciu – przedstawicielu” np. plastikowa butelka będzie wrzucona do kosza na plastik, papierki po cukierkach – papier , skórka od banana – bioodpady itd.
    B-gra online SEGREGACJA ŚMIECI (więcej…)
    5.Drugie życie śmieci. Dzieci z pomocą rodziców wykonują zabawkę ze śmieci.
    A- Zakładamy kącik przyrody. Poproście rodziców/ opiekunów aby pomogli Wam założyć wasz własny kącik przyrody (możecie posadzić jakąś roślinkę, stworzyć mini park, las lub ogródek 🙂


BLOK TEMATYCZNY: SZUKAMY KOLORÓW 14.04 – 17.04.2020

Witajcie Kochane Dinusie, Tygryski i Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu będziemy szukać kolorów.  Będzie piosenka, bajeczka, zagadki, gimnastyka oraz aktywności matematyczne i artystyczne. Będzie wesoło  
Po wykonaniu aktywności zaplanowanych na ten tydzień zachęcam Rodziców, Tygryski i Dinusie do podzielenia się efektami swoich działań wysyłając filmiki, zdjęcia i prace.
Zachęcamy do przypominania z dziećmi obecnej pory roku i dnia tygodnia oraz pogody.

Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni, oparte na metodzie Veroniki Sherborne (zaczerpnięte ze strony http://www.sosw.bochnia.pl
Rodzic mówi wierszyk, demonstrując dziecku wykonanie ćwiczenia;
Powitanie – wierszyk, „co gdzie mamy?”
To są moje rączki(wyciągamy ręce przed siebie),
To są moje nóżki(naprzemiennie pokazujemy swoje nogi),
Tu mamy ramiona(wskazujemy dłońmi swoje ramiona),
A tu mamy brzuszki(poklepujemy się po brzuchu),
To oko, to nosek(wskazujemy palcem części ciała),
To uśmiech(uśmiechamy się),
To minka(np. pokazujemy język, robimy tzw. dzióbek ustami),
A to moja czuprynka(dłońmi poprawiamy włosy),
Tak się każdy wita(podajemy dłoń osobie z naprzeciwka lub z boku),
Tak się każdy kłania(kłaniamy się),
Na znak powitania.

Kochani zima już od nas odeszła, nastała kolejna pora roku- wiosna. Obejrzyjcie proszę ilustracje i opowiedzcie wspólnie, co na nich widzicie… Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Wymieńcie kolory, które znajdują się na obrazkach. Wspólnie z rodzicami policzcie ile kolorów udało się Wam wymienić, wskazać (możecie użyć do tego patyczków, nakrętek, guziczków, itp.) Czy drzewa się jakoś zmieniły (w porównaniu do drzew podczas zimy)? Co pojawiło się pośród trawy? Czy potraficie wskazać, na której ilustracji znajduje się droga, gdzie jest las, a gdzie park?

  1. W krainie kolorów – rozwiązywanie zagadek o kolorach.

Potrzebne będą kolorowe kartki (czerwona, żółta, niebieska, zielona, pomarańczowa, fioletowa, biała), jeżeli nie posiadacie kolorowych kartek, pokolorujcie białe kartki.
Zabawa polega na odczytywaniu zagadek słownych przez mamę lub tatę, a Wy postarajcie  się je odgadnąć.  Dodatkowo wybierzcie kartę w kolorze, o którym mowa i podnieście do góry. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymujecie punkt  (może nim być cukierek lub żeton, np. wycięty z papieru)
– w jakim kolorze mają butki krasnoludki (czerwony)
– powiedz, w jakim kolorze są gorące słońce i piasek nad morzem (żółty)
– w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)
– tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące (zielony)
– taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)
– jakim kolorem pytam wszystkich maluje się fiołki lub śliwki (fioletowy)
– gdy zimą śnieg pada przez dzień cały świat staje się nagle… (biały)
Na pewno świetnie sobie poradziliście 🙂 , dlatego mam dla Was dodatkowe zagadki.

Dinusie: Saro, Wojtusiu D., Amelko Kl., Amelko Kw., Kasiu, Igorku i Amelko W. czy pamiętacie kolory swoich znaczków?
Tygryski: Kubusiu, Antosiu, Kacperku, Michałku P., Adasiu, Michałku W. i Wojtusiu Sz. czy pamiętacie kolory swoich znaczków?
Mała podpowiedz:

  1.  2.Zabawa  „Odszukaj kolor…”Potrzebne będą kolorowe kartki, które były wykorzystane do rozwiązania zagadek, tamburyn (można go zastąpić innym instrumentem, może być to też garnek z łyżką).
    Dziecko porusza się po pokoju w rytmie  wystukiwanym przez rodzica (np. uderzenia łyżką w garnek,… Podczas przerwy w grze staje na odpowiednim kolorze.
    Wspaniale, a teraz kolejne zadanie. Pobawimy się w „Detektywa kolorów”. Kolory, które wymieniliście i przeliczyliście z rodzicami spróbujcie teraz znaleźć w swoim otoczeniu (pokoju, domu) – sprawdźcie, których jest najwięcej, a których najmniej .                                                                                   Brawo!!!!

A czy wiecie gdzie jeszcze mieszkają kolory? Zobaczcie sami.(więcej…)
3.Gimnastyka. Poruszajmy się troszkę, bo przecież ruch to zdrowie, każdy ci to powie! Kręcimy kołem i wykonujemy ćwiczenia, które wskaże strzałka. No, to zaczynamy (więcej…)
Zapraszam do kolejnej zabawy. Odsłuchaj kolor i wybierz wszystkie obrazki w tym kolorze (więcej..)
4. Zabawa badawcza pt.„Czarodzieje kolorów”
Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie, które wymaga od dziecka nieco cierpliwości. Do zabawy potrzebne są 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Jeśli nie macie barwników, wodę można łatwo zabarwić wkładając do szklanki z ciepłą wodą kolorową bibułę. Do przygotowanych szklanek wkładamy złożone w paski papierowe ręczniki.
Całe doświadczenie w przyśpieszonym  tempie możecie zobaczyć tutaj (więcej…)
Zauważyliście, że po połączeniu barwnika żółtego i niebieskiego, otrzymujemy zieloną barwę, natomiast barwnik żółty i czerwony, pozwala uzyskać kolor pomarańczowy.
Do zabawy potrzebujecie kolorowych kartek (niebieską, fioletowa, żółtą, różową, zieloną, czerwoną i pomarańczową).(więcej…)
Ułóżcie przed sobą wszystkie kolory, o których jest mowa w piosence, waszym zadaniem będzie wskazywanie ich podczas śpiewania. Biorąc pod uwagę, że tempo piosenki jest szybkie, a nazwy kolorów wymieniane jedna po drugiej – może na początku wam to sprawić trudność. Dlatego dla ułatwienia niech rodzice początkowo wskażą odpowiednie kartoniki razem z wami. Następnie spróbujcie już sami, na pewno poradzicie sobie świetnie! (więcej…)
Jeżeli tempo piosenki jest jednak za szybkie można zmienić ustawienia prędkości odtwarzania, np. z normalnej na 0,75. (więcej…)

Rosnące farby – zabawa plastyczna.
Kiedy wyczerpią się nam pomysły na prace plastyczne a twoje dziecko krzyczy, że nie chce już kolorować kredkami – mam dla Was idealne rozwiązanie –  wypróbujcie rosnące farby.
Do przygotowania tych farb potrzebne nam będą następujące składniki:
Pół szklanka soli
Pół szklanka mąki 
½ szklanki wody 
farby plakatowe lub barwniki spożywcze 
Przygotowanie:
Sól, mąkę i wodę mieszamy ze sobą tak aby powstała jednolita masa. Następnie masę wlewamy do kilku miseczek i dodajemy różne kolory farb bądź barwników. Całość mieszamy i możemy zaczynać tworzyć unikalne obrazy. Dzieci mogą malować patyczkiem, pędzlem, palcem, nanosząc grubą warstwę farby. Przepis jest bardzo prosty, dzieci mogą same robić farby słuchając instruktażu rodzica. Gdy obraz będzie gotowy najlepiej będzie go wypiec w kuchence mikrofalowej przez 30 sekund. Jeżeli ktoś nie posiada mikrofalówki to prace można wypiekać w piekarniku. Piekarnik nastawić na 180 stopni i piec około 1-2 minut. Gdy farba zaczyna się podnosić wyłączamy piekarnik i jeszcze przez chwilę trzymamy pracę żeby farby nie opadły. Po wyciągnięciu z piekarnika nasz rysunek wygląda na 3D lub wykonany plasteliną. Gdy chce dotykać, wąchać, “spłaszczać” –  pozwól mu na to bo dla niego to doskonała zabawa. Koniecznie wypróbujcie.

P.S. Przesyłam również karty pracy i pomysły na zabawy, z których możecie skorzystać.
Dinusie i Tygryski jesteście bardzo dzielni. Serdeczne podziękowania przesyłam dla rodziców, pamiętajcie, że dziecko  ma  prawo  być  zmęczone,  odmówić  wykonania  danego  zadania. Zapytajcie  wtedy: A  na co  masz  ochotę? Co  chcesz  teraz robić? Pozwólcie  mu  wybrać.

BLOK TEMATYCZNY : WIELKANOC 6.04- 10.04.2020

Zachęcamy do przypominania z dziećmi obecnej pory roku i dnia tygodnia oraz pogody. Na planszach znajdują się obrazki do wkazywania przez dziecko oraz napisy do czytania globalnego. Na takim samym materiale pracujemy codzinnie w przedszkolu. Zachęcamy także do obserwowania pogody.


1. Włączmy dzieci w przygotowania do świąt. Przedszkolaki mogą pod okiem rodziców podejmować próby krojenia plastikowym nożem – idealnie nadają się do tego miękka ugotowana do sałatki jarzynowej marchewka i pietruszka, a nawet ziemniak. Sama sałatka (przed dodaniem majonezu) również jest doskonałym narzędziem do ćwiczenia dłoni oraz stymulacji sensorycznej: można z niej wydłubywać paluszkami groszek, rozdzielać wszystkie warzywa na osobne talerzyki, rozgniatać w dłoniach, próbować każdego składnika osobno – oczywiście nie przy świątecznym stole, ale w czasie przeznaczonym na zabawę.
2. Dwa w jednym: kolorowanie w obrębie konturu oraz układanie obrazka pociętego na części:
W przypadku braku drukarki takie jajka można łatwo narysować własnoręcznie.
Prosimy dziecko o pokolorowanie jajek różnymi kolorami. Następnie przecinamy jajka na części (w zależności od możliwości dziecka przecinamy najpierw na pół, a potem stopniujemy trudność: kilka części równoległych, kilka części prostopadłych, części nieregularne).


3. Zabawa ruchowa – ćwiczenie planowania oraz koordynacji ruchów: Do zabawy będzie nam potrzebne ugotowane na twardo jajko (ew. mała piłka, ale jajko purusza się wolniej i jest mniej przewidywalne). Najpierw razem z dzieckiem układamy tor przeszkód – trasę, po której będziemy turlać jajko. Im trudniej, tym lepsza zabawa! Warto przeprowadzić tor po różnych nawierzchniach (dywan, panele, kafelki), postawić krzesło, pod którym trzeba będzie się czołgać, przeszkody do ominięcia. Następnie na początku trasy kładziemy jajko i turlamy je przed sobą: jedną i drugą ręką, nogą przesuwając się po podłodze na pupie, głową czworakując.
4. Oprócz farbowania jajek w tradycyjny sposób, można zaproponować dzieciom pomalowanie kilku sztuk pędzelkiem i zwykłymi farbkami – to trudne zadanie dla małych dziecięcych rączek. Kolorowe pisanki wspaniale nadają się też do ćwiczenia zdolności matematycznych: można je liczyć, układać w zbiory w zależności od ich cech (kolor, wzór), układać z nich szeregi, określać, gdzie jest mniej a gdzie więcej.
5. Ruchowe i dźwiękowe ilustrowanie opowiadania, zabawa naśladowcza:
pod tym linkiem znajduje się link do wspólnej zabawy (więcej…)
6. Wielkanocny quiz, specjalnie dla Dinusiów i Tygrysków (więcej…)
Po kliknięciu w link wpisujemy imię dziecka. Rodzice czytają pytania, a dzieci odpowiadają. Bez podpowiadania! 🙂

BLOK TEMATYCZNY: NADESZŁA WIOSNA  23.03-27.03.2020

1. Wiosenny koncert – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Doroty Kossakowskiej. Przeczytanie wiersza dziecku.

Wiosenka się zbudziła
porządek wnet zrobiła
 i wszystkie swe zwierzęta
na koncert zaprosiła.

Wciąż trele słychać wszędzie,
wiosenny koncert będzie.
Kukułka już przygrywa,
swym ku, ku wszystkich wzywa.

Kum, kum jej odpowiada,
to żaba stara gada.
Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa,
wygania wszystkich z drzewa.

Wnet muszka przyleciała,
bzy, bzy nam wyszeptała.
Kle, kle pan bocian powie:
– budowę mam na głowie.

Bąk gruby też tu jest.
Jak mówi? Może wiesz?
Bzum, bzum,  bzum, bzum,
ja lubię  robić szum.

I  koncert ciągle trwa,
bo zawsze ktoś coś  ma.

Omówienie treści wiersza.

  • Kto zaprosił zwierzęta na koncert?
  • Jakie zwierzęta zaprosiła wiosna na koncert?
  • Zapoznanie dzieci z wyglądem zwierząt występujących w wierszu.

    2.  Wiosenny koncert – ćwiczenia ortofoniczne. Rodzic pokazuje ilustrację, dziecko naśladuje. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  • Omówienie, jakie dźwięki wydają zwierzęta występujące w wierszu:
  • Kukułki, ku – ku,
  • Żaby, kum – kum,
  • Wróble, ćwir – ćwir,
  • Muchy, bzy – bzy,
  • Bociany, kle – kle,
  • Bąki, bzum – bzum
  • 3. Bazie – wyklejanie plasteliną
  • Dziecko lepi małe kulki z białej plasteliny i przykleja do narysowanych na kartce mazakiem gałązek.Jeżeli dziecko nie posiada plasteliny można zastąpić ją gazetami czarno – białymi. Dziecko rwie na małe kawałki gazetę, następnie paluszkami zwija małe kuleczki i przykleja do narysowanych na kartce mazakiem gałązek.

4. Krokusy –  Karta pracy
Połącz w pary – Karty pracy

5. Zakładamy hodowlę cebuli w doniczkach z ziemią.
Rodzic  wspólnie z dzieckiem ustala kolejność działań podczas sadzenia cebuli: wsypanie ziemi do doniczki, wsadzenie cebuli, podlanie, ustawienie doniczki na parapecie.


BLOK TEMATYCZNY: WIOSNA NA WSI 30.03. – 03.04.2020

Kochane „Dinusie” i „Tygryski” Drodzy rodzice i opiekunowie.
Wiemy, ze dzielnie pracujecie w domach. W tym tygodniu macie trochę więcej kart pracy, które możecie rozwiązywać razem z domownikami 🙂 Staramy się dobierać takie karty pracy, które nie muszą być wydrukowane (zdajemy sobie sprawę, że nie każdy musi posiadać drukarkę). Nasze karty można rozwiązać na komputerze, tablecie czy telefonie    np wskazujac palcem. 
Trzymamy za Was kciuki, powodzenia!!!!
1.Co słychać na wsi?” – zabawy ortofoniczne z wykorzystaniem bajki E. Michałowskiej „W zagrodzie Małgosi”. Dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka w miejscach, w których rodzic/ opiekun  przerywa recytację:
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

  • omówienie treści bajeczki
    „Kto mieszka w zagrodzie Małgosi?” – rozpoznawanie zwierząt występujących w bajce na obrazkach.

    2.„Co słychać na wsi?” – nazywanie czynności wykonywanych przez zwierzęta z wiersza:
  • – Co robi pies? Dziecko odpowiada: Szczeka; hau, hau…
  • – Co robi kot? Miauczy; Miau, miau, miau…
  • – Co robi kura? Gdacze;…
  • – Co robi kaczka? Kwacze… itd.
  • Czytanie uczestniczące – rodzic/ opiekun czyta dziecku opowiadanie, zadaniem dziecka jest dopowiadanie treści opowiadania za pomocą zamieszczonych obrazków.
    3. Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna.
  • Dzieci losują z koszyka, pudełka, woreczka itp. poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka, piórko. Rozpoznają  je po dotyku, nazywają i odpowiadają na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
    4. Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
  • Rodzic/ opiekun mówi zdania, których zakończenia pokazuje dotykając odpowiedniej części ciała. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
  • Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
  • Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
  • Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
  • Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
  • Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
  • Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
  • 5. Zagadki o zwierzętach domowych.(więcej…)