PRZEDSZKOLE- ŻABKI

GRUPA ŻABKI – sala 55B

!!! Blok tematyczny: Nadchodzą wakacje 22.06-26.06.2020

Blok tematyczny: Zbliża się lato 15.06-19.06.2020


Blok tematyczny: Moje podwórko 8.06.2020-12.06.2020


Blok tematyczny: Kolorowa łąka 1.06-5.06.2020


Blok tematyczny: Święto rodziców 25.05-29.05.2020



Blok tematyczny : Muzyka jest wszędzie 18.05-22.05.2020


Blok tematyczny: Świat Dźwięków 11.05-15.05.2020



Blok tematyczny: Tak zielono dookoła 4.05. – 8.05.2020

Oczywiście zaczynamy od gimnastyki 😊
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
zobaczcie jak ćwiczy Kubuś Puchatek, spróbujcie go naśladować
Załącznik 3 (więcej…)
1.Ptasie pary – oglądamy różne ptaki, sprawdzamy / pokazujemy dziecku, że każdy ma skrzydła, dziób. Możecie także posłuchać jakie odgłosy wydają różne ptaki. Poniżej karta pracy, łączymy ptaki w pary.


2.Skaczące żabki – jak temat o żabkach to musimy zacząć od piosenek (poniżej link)
Załącznik 4 (więcej…)
Załącznik 5 (więcej…)
pooglądajcie wspólnie obrazki żaby, sprawdźcie jak wygląda. Wykonajcie wspólnie pracę plastyczną „żaba” – przygotujcie zielone, białe i czarne kartki (jeśli nie macie kolorowych kartek, pokolorujcie wspólnie kartkę na brakujący kolor kredką albo farbą), nożyczki i klej. Wycinamy paski z zielonej kartki, dwa kółka zielone, dwa białe (trochę mniejsze) i dwa czarne (mniejsze od białych) i uśmiech. Smarujemy klejem środek paska i przyklejamy do kartki, każdy kolejny pasek smarujemy klejem na środku i przyklejamy tak aby z pasków powstało nam koło. Teraz robimy oczy żaby, na górze naszego powstałego koła przyklejamy zielone koła, na nie białe i na koniec czarne. Doklejamy usta i żaba skończona.
3.Zielony dywan – dzisiaj zajmiemy się trawą. Najłatwiej było by ją poznać wychodząc do ogrodu czy na krótki spacer. Jeśli uda Wam się wyjść to zbadajcie trawę wszystkimi zmysłami, może uda Wam się pospacerować boso po trawie, pewnie trochę połaskocze. Posłuchajcie wiersza.

„Koncert” Alicja Rupińska

Na zielonej łące
Biedronka skakała
Czerwoną sukienkę
na sobie miała
Wyjrzała ciekawie
z trawy
To znów się
schowała
Roślinkom się
pokłoniła
Patrzy:
Co to?
Coś się poruszyło
w trawie
Kto tam się
rusza?
Tak niemrawie
Na środku
zielonej łąki
pośród kwiatów
pośród pąków
P A S I K O N I K
na skrzypeczkach
gra
Koncert
Proszę, proszę
niech pan
sobie
nie przeszkadza
Niech pan gra
Zasłuchała się
B I E D R O N K A
ale pięknie
ale cudnie
Bez pańskiej
m u z y k i
byłoby trochę
n u d n i e.

4. Tyle kwiatów, tyle zapachów – poszukajcie kwiatów na łące albo przed domem. Powąchajcie i przyjrzyjcie się jak wyglądają. Spróbujcie narysować kwiatka a później posłuchajcie „Kwiatowej piosenki”
Załącznik 6 (więcej…)
5.Skąd się bierze zielony? – poszukajcie zielonych przedmiotów i zabawek w domu lub spróbujcie wyszukać tylko zielonych klocków / piłek w pudełku. Dla ułatwienia najpierw rodzic może pokazać jak wygląda zielony kolor.
Przyszedł czas na eksperyment, przygotujcie farby – żółtą i niebieską. Nałóżcie nie wielką ilość farb na kartkę, zobaczcie co się stanie jeśli żółta i niebieska się zmieszają. Możecie do eksperymentu użyć rąk albo pędzelka jeśli nie chcecie się ubrudzić.

Udanej zabawy 😊

Blok tematyczny: Polska, mój dom 27.04. – 30.04.2020

Dzień zaczynamy jak zawsze od gimnastyki, tańców i ćwiczeń 😊 zostawiam kilka linków
załącznik 1 (więcej…)
załącznik 2 (więcej…)
załącznik 3 (więcej…)
Jeśli mówimy o Polsce to zachęcam do jeszcze jednej piosenki 😊
załącznik 5 (więcej…)
1.Nasze kolory – chodzi oczywiście o biały i czerwony. Na początku prezentujemy dziecku te kolory, może to być kartka papieru; później poszukajcie w domu przedmiotów w tych kolorach. Jeśli już znaleźliście postarajcie się je posegregować, do jednej miski wkładamy tylko białe do drugiej czerwone. Postarajcie się pokazać dziecku flagę (może to być zdjęcie, obrazki w internecie, a może macie w domu taką materiałową? – pomoże Wam w segregowaniu przedmiotów wg koloru). Na koniec wykonajcie wspólnie flagę, możecie ponaklejać bibułę albo pokolorować kredkami albo jak artysta malarz farbami.
2.Nasze drzewa – spróbujemy poznać dęby i wierzby. Do liści możemy mieć utrudniony dostęp ale zobaczcie wspólnie obrazki, rysunki tych drzew. Przeczytajcie wspólnie wiersz, spróbujcie pokazać jak wiatr wieje i co się wtedy dzieje z drzewami.

Drzewa czeszą się wiatrem Rafał Lasota

Drzewa czeszą się wiatrem
Co targa ich liście jak chmury
Dlatego mają często
Bardzo zmierzwione fryzury

Falują zielone włosy
Kołyszą w rytm kołysania
Szeleszczą, szumią i szemrzą
Nim się położą do spania

A ranek drzew śpiewem się budzi
Z nim płynie skrzydlata muzyka
Pod bujnolistnym warkoczem
Ktoś się ostrożnie przemyka

Wesołe ma oczy i usta
I nos i uśmiech pyzaty
I nie wiem kto czesze te drzewa
Czy wiatr – czy może to skrzaty?

3.To jest mój dom – postarajcie się wybrać kilka ulubionych przez dzieci zwierząt i pokazać albo wspólnie poszukać ich domków, np. pies – buda, pszczoła – ul, krowa – obora
Poniżej wiersz, do którego możecie się trochę połaskotać, rysując na plecach dom wg instrukcji z wiersza.

Domek E. M. Skorek

Na domek Tereski
Rysuję trzy kreski.
Na nich deska położona,
Linia z linią połączona.
Prostokąt i kwadraty dwa,
Drzwi i okna domek ma.

Możecie spróbować zagrać w „Dzieci do domu – dzieci na spacer” Wystarczy wyciągnąć chustę, ręcznik albo koc. Na hasło „dzieci do domu” chowamy się pod koc; a na „dzieci na spacer” – wychodzimy /odkrywamy się. Oczywiście rodzice będą dużym wsparciem dla dzieci podczas chowania się.

4.Tu mieszkam – proponuję dzisiaj pozwiedzać własny dom i posłuchać jakie dźwięki wydaje. Odgłosy domu: wchodzenie po schodach, wbijanie gwoździa, tupanie po podłodze, suszarka do włosów, pukanie do drzwi, pralka, otwieranie szafy, odkurzacz, mycie naczyń, kapanie wody, fotel bujany, czajnik z gwizdkiem, a może zagracie na garnkach?
Spróbujcie narysować swój dom.
Poniżej karty pracy ale możecie też narysować sami. Zadaniem jest pogrupowanie domów wg wielkości i wg koloru.
Udanej zabawy 😊

Blok tematyczny: Piękno wokół nas 20.04. – 24.04.2020

Jak każdego dnia po śniadaniu czas się trochę poruszać 😊
załącznik 1 (więcej…)
załącznik 2 (więcej…)
oczywiście możecie zostać przy żabiej piosence
załącznik 3 (więcej…)
albo potańczyć do Waszej ulubionej piosenki 😊
1.Pisklęta w gniazdkach – postarajcie się pokazać dzieciom pisklęta w gniazdach (zdjęcia, rysunki) posłuchajcie jakie wydają odgłosy. Poniżej link do opowiadania o ptakach, budowaniu gniazd i opiece nad pisklętami (wiem, że opowiadania mogą być trudne dla dzieci ale same odgłosy ptaków są piękne)
załącznik 4 (więcej…)
załącznik 5 (więcej…)
2. Kolorowe motyle – jak kolorowe to potrzebujemy kredek albo farb, drukujemy motyla albo rysujemy, niech będzie najpiękniejszy 😉 jeśli macie ochotę to można do skrzydeł podoklejać różne świecące ozdoby, albo bibułę, plastelinę, wszystko na co tylko macie ochotę 😊 a dla tych, którzy lubią się ubrudzić jeszcze jedna propozycja: malujemy rączkę dziecka (chyba, że też macie ochotę) farbą odbijamy na kartce papieru, teraz składamy kartkę, dociskamy. Po rozłożeniu kartki naszym oczom ukaże się motyl. Oczywiście można ubrudzić obie rączki i stopę – wszystko zależy od Was i waszej wyobraźni.
3. Nie niszczymy kwiatów – zachęcam do oglądania kwiatów w domu, na balkonie czy ogrodzie, pewnie jest ich więcej niż było. Może spróbujecie podlać kwiaty wspólnie. W załączniku karty pracy, jeśli nie możecie wydrukować, zachęcam do narysowania. (Karta pracy 1 – łatwiej będzie dzieciom gdy kwiaty będą wycięte).
4.Malujemy drzewo – postarajcie się zobaczyć drzewa za oknem, jeśli nie macie to zobaczcie zdjęcia. Drzewa wiosną zaczynają się zielenić, pojawiają się pączki kwiatów. Naszym zadaniem na dzisiaj jest zrobienie wiosennego drzewa. Rodzice rysują drzewo a później wspólnie z dzieckiem odbijamy paluszki. Potrzebujemy farbę w odcieniach zieleni i może różu i bieli, jeśli nie chcecie się brudzić możecie zabrać kilka patyczków higienicznych, moczyć je w farbie i odbijać na drzewie.
5.Wiosna ogrodniczka – przeczytajcie wiersz i postarajcie się pokazać dzieciom obrazki lub zdjęcia wymienianych zjawisk atmosferycznych i roślin. Może dzieci pokażą Wam, na którym obrazku jest słońce albo deszcz? Spróbujcie.
„Wiosna ogrodniczka” B. Szelągowska
Przyszła do nas wiosna
Nasionka posiała
Ogrzała je słoneczkiem
Deszczykiem podlała
Na łąkach i w ogrodach
Zakwitły śliczne kwiatki
Krokusy, przebiśniegi
Żonkile i bratki.
A na koniec to co Wszystkie moje Żabki lubią najbardziej piosenka, tym razem o wiośnie, może spróbujecie pokazywać do tej piosenki (więcej…)
Pozdrawiamy serdecznie 😊


Blok tematyczny: Jestem samodzielny! 14.04. – 17.04.2020

Kto z nas nie chce być samodzielny, każdy przedszkolak jest dzielny 😊
Zacznijmy dzień od ruchu, najlepiej poruszać się przy żabiej piosence… link (więcej…)
1. Łyżka i szczoteczka – potrzebna nam będzie łyżka, szczoteczka i 2 kubki (1 z łazienki a drugi z kuchni) postarajcie się włożyć do odpowiedniego kubka łyżkę i szczoteczkę. W jednym kubku może czekać jakiś smaczny przysmak, łyżkę już macie 😊
Zostawiam także załącznik nr 1 z zadaniem (możecie narysować sami)

2. Kto się śmieje a kto płacze – narysujcie (albo wydrukujcie) dziecku kilka buzi z różnymi minami a później próbujcie je razem naśladować. Możecie również pobawić się w znaną już zabawę „A ku ku”
3. Mydło wszystko myje – kto nie lubi zabaw w lub z wodą? Nadszedł na to czas. Wyciągamy miskę, wlewamy ciepłej wody i parę kropel mydła (jeśli macie mydło w kostce, sprawdźcie jak się zachowa w wodzie), dzięki ruszającym się rączkom dziecka zaczyna powstawać piana… dużo piany 😊 i oto gotowa najlepsza zabawa na świecie. Spróbujcie dmuchać na pianę, obserwujcie co się z nią dzieje. Po chwili swobodnej zabawy, postarajcie się „umyć ręce”, a po ich wytarciu może spróbujecie dmuchać bańki? Posłuchajcie piosenki, link (więcej…)
4. Stopy i dłonie – na początek praca a potem przyjemności 😊 potrzebujemy skarpetki i rękawiczki. Wiem, że temperatura „schowała” już rękawiczki ale może jeszcze gdzieś są niedaleko 😊 zadaniem jest nakładanie skarpetek i rękawiczek, wiem, że to trudne zadanie dlatego rodzice pomagają. Po założeniu czas na ściąganie – to ta łatwiejsza część zadania. A teraz coś przyjemnego, postarajcie się dotykać różnych faktur (mogą być poduszki, dywan, koc, itp.) ale nie tylko rękami, stopy też lubią. Proponuję kilka mas plastycznych

MANNOLINA
Składniki:
– kasza manna
– wrzątek
Kaszę zalewamy małą ilością wrzątku, zagniatamy i już można się bawić.

PIASEK KSIĘŻYCOWY
nazywany także piaskiem magicznym lub moon sand
Składniki:
– 8 szklanek mąki
– 2 szklanki oleju / oliwki / oliwy / odżywki / balsamu do ciała
– laska kredy dla zabarwienia (zetrzeć na tarce)
Wszystko mieszamy i już po chwili możemy się wspólnie bawić.

MASA AKSAMITNA
Składniki:
– odżywka do włosów (300 ml)
– mąka ziemniaczana (500 g)
Mieszamy i dobrze się bawimy.Zostając przy rękach i stopach spróbujcie pomalować je farbą i odbić na arkuszu papieru, może uda Wam się dorysować uszy, oczy, zęby i z stopy wyjdzie krokodyl? Więcej nie podpowiadam, zostawiam to waszej wyobraźni, mam nadzieję, że się pochwalicie Waszą pracą a może brudną stopą? 😊
Do zobaczenia 😊

Blok tematyczny: Wielkanoc 6.04. – 10.04.2020r.

W tym tygodniu najważniejszym tematem są zbliżające się Święta Wielkanocne, inne niż wcześniejsze, spróbujemy się do nich trochę przygotować 😊
1. Jeśli Święta to i porządki, proponuję zabawę w segregowanie skarpetek 😊
Wyciągnijcie 2 – 3 pary skarpetek, rozłóżcie i spróbujcie z dziećmi zrobić pary, to nie jest proste zadanie dlatego dobrze żeby skarpetki były wyraźnie inne. Jeśli macie ochotę możecie zrobić wspólnie porządki w zabawkach, klocki do klocków, misie z misiami, itd. Trzymam kciuki 😊
2. Wielkanocny koszyczek – przeczytajcie dzieciom wierszyk, postarajcie się pokazać kilka postaci z tego wiersza-„Kłótnia wielkanocna” U. Pakuła

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

3. Liczymy pisanki – zabawa polega na wkładaniu „pisanek” do pudełka na jajka. Oczywiście pisanki można zastąpić klockami, koreczkami, tym co nam przyjdzie do głowy. Najważniejsze żeby ćwiczyły nasze rączki, chwytanie i wkładanie. Możecie wrzucać piłki albo inne zabawki do pudełka.
4. Wielkanocne cuda – postarajcie się poznać jajko wielozmysłowo, co to znaczy? Myślę, że wszyscy wiedzą ale podpowiem co można zrobić. Sprawdźcie czy skorupka jest twarda? co się stanie jeśli mocno uderzymy a jajko nie jest ugotowane? (Pozwólcie dziecku dotknąć) Sprawdźcie skorupkę i jajko po ugotowaniu? Skosztujcie, smaczne?
5. Malowane jajka – zostawiam link ze stronki, na której są różne pisanki do wydrukowania i pokolorowania. Jeśli nie macie możliwości wydrukować, narysujcie sami pisankę dla dziecka i wspólnie pokolorujcie, pomalujcie albo wyklejcie plasteliną.

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/pisanka-2

6. Kurczątka – czym byłby cały tydzień pracy bez piosenek i tańców?? Prawda, że lubicie tańczyć?? Proponuję piosenki: Żółty kurczaczek i Gdacze kura: ko ko ko; Trzy małe kurczaczki – linki poniżej

7. Zostawiam karty pracy postarajcie się dopasować obrazki do siebie, można je wydrukować albo po prostu narysować na kartce wg wzoru z kart pracy 😊
Zał. 1 posegreguj wg koloru
Zał. 2 posegreguj wg koloru, tu będzie trudniej bo są 3 elementy
Trzymam kciuki za wykonanie zadań, pamiętajcie żeby się przy tym dobrze bawić 😊

Blok tematyczny: Wiosna w pełni 30.03 – 3.04

W tym tygodniu dalej zostajemy w klimacie wiosennym. Porozmawiamy o pogodzie i o wiosennych znakach, na które warto zwrócić uwagę.

  1. Marzec to taki miesiąc, w którym pogoda jest zmienna. Wszyscy znamy przysłowie „W marcu jak w garncu”. Zadanie na dzisiaj 😉 Wlewamy wodę do miski, dotykamy jej, sprawdzamy czy jest ciepłą czy zimna. Spróbujcie przelewać wodę przez palce albo sitko, a może macie małą konewkę? 😊 żeby uaktywnić rączki, możecie wrzucić jakieś ciekawe dla dziecka zabawki, które dziecko będzie wyciągać. Pamiętajcie, że to ma być dobra zabawa.
    Dla lubiących zabawy przy piosence polecam „Deszczową piosenkę” https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ przy słowach kap, kap, kap możecie pokazać dziecku jak kapie deszczyk.
  2. Słoneczko, chmurki a może wiatr? – popatrzcie czy za oknem świeci słońce a może chmurki je schowały, a tu niespodzianka wieje wiosenny wietrzyk. Jeśli macie możliwość wyjdźcie na balkon albo do ogrodu. Spróbujcie zrobić domowy wietrzyk 😊 wystarczy ręcznik kuchenny i kilka ruchów ręki, najpierw rodzice robią wietrzyk dziecku a później zamiana. Ważne aby dziecko wiedziało, że też potrafi. Przy okazji tej zabawy spróbujcie naśladować swoje miny, to taka wersja „a ku ku” z uśmiechem; odsłaniając buzię dziecka (albo swoją) zmieniamy miny – poczekajcie na reakcję dziecka 😊
  3. „Rysuj po śladzie” wszyscy wiemy o co chodzi, ale tym razem próbujemy paluszkiem dziecka przejść od żabki do stawu. Jeśli nie możecie wydrukować można narysować tylko „szlaczek” i po nim prowadzić paluszek. Macie ochotę to weźcie kredkę i spróbujcie pokazać drogę żabce.
    Załącznik 1
  4. Wiosna to też czas na zadbanie o formę 😊 Proponuję wierszyk gimnastyczny.
    Nóżka lewa, nóżka prawa
    Sport dla zdrowia ważna sprawa
    Obie nóżki do kółeczka
    Umiem skakać jak piłeczka
    Ręce w górę, w przód i w bok
    Teraz zrobimy przysiad i skok
    Wszyscy wznosimy ręce do góry
    Tak jak po niebie wędrują chmury
    (nie martwcie się jeśli nie jesteście w stanie wszystkiego wykonać. Pamiętajcie zabawa 😊 )
    Wiem jak dzieci lubią zabawy piłkami, różnymi piłkami. Pobawcie się wspólnie; turlajcie do siebie, spróbujcie rzucić, a może strzelić gola. Każdy na tyle ile potrafi.
  • 5. Proponuję kilka wierszyków, żeby popracowały też Wasze buzie ale nie tylko 😊
    „Terapeutyczne wierszyki dźwiękonaśladowcze” E. Szwajkowska, W. Szwajkowski
  • Żaby robią kum, kum, kum,
    Więc do żab powiedział szum:
    „Gdy bez przerwy tak kumkacie, to sumować przeszkadzacie”.
  • Kapie woda kap, kap, kap.
    Najpierw ją do miski łap,
    potem spróbuj się połapać,
    skąd zaczęła woda kapać.
  • Bociek robi kle, kle, kle,
    kiedy mówi: „Nie jest źle!
    Rok ten wcale nie jest słaby,
    obfituje w tłuste żaby!”
  • Śpiewak śpiewa la, la, la,
    bo do śpiewu talent ma.
    Czasem nawet tralalala
    talent śpiewać mu pozwala.

„Zabawy słowno – ruchowe” G. Wasilewicz

  • Deszczyk
    Pada deszczyk:
    Kap, kap, kap.
    Złap kropelki deszczu, złap.
    Deszczyk sobie kapie, kapie,
    A ja krople łapię, łapię.
    Kap, kap, kap.
    Kap, kap, kap.
    Razem ze mną krople łap.
    (możecie ten wierszyk wykorzystać do „mówienia” lub jako zabawy paluszkowe)
  • Minki
    Śmieszne minki robi miś,
    Bo ma dobry humor dziś.
    Buźką rusza (ruszamy zabawnie buzią)
    Marszczy nosek (marszczymy nos)
    Mruży oczka (mrużymy oczy)
    Czochra włosek (czochramy włosy swoje lub dziecka)
  • Co tu lata?
    Lata muszka dookoła.
    Bzzz.
    Czy to muszka czy to pszczoła?
    Bzzz.
    To nie pszczoła ani muszka,
    Tylko osa łakomczuszka.
    Bzzz.
    (naśladujemy rękami lot owada)
  • 6. Ostatnia propozycja. Narysujcie dla dziecka słońce albo chmurkę i pokolorujcie albo pomalujcie farbami wspólnie.

BLOK TEMATYCZNY: Świat zmysłów – kolory i faktury 23.03. – 27.03.

W tym tygodniu poznamy wiosnę naszymi zmysłami.

  1. Jak wiosna to sadzenie kwiatków  – proponuję podotykać ziemię do kwiatów, liści kwiatów, które mamy w domu – pamiętajmy, bądźmy delikatni. Spróbujmy naszymi stopami przejść po różnych fakturach (poduszki, koc, podłoga). Spróbujcie tylko zmysłem dotyku sprawdzić jak wygląda doniczka albo łopatka.
  2. Wiosna to piękne dźwięki i odgłosy. Wyjrzyjmy przez okno i posłuchajmy czy na drzewie nie śpiewa ptak, a może wieje wiatr… możemy oczywiście poszukać w internecie odgłosów wiosny.
  3. Posłuchajcie ulubionej piosenki o Pani Wiośnie „Maszeruje wiosna”, a może potańczycie ?? wiem, że lubicie 😊
  4. Sprawdźcie co dzieje się za oknem – świeci słońce, a może pada deszcz? Macie drzewa przed oknem?? Zobaczcie czy widać na nim jakiegoś ptaka?
  5. Pokolorujcie obrazek kwiatów 😊 jeśli nie możecie wydrukować narysujcie najpiękniejszy kwiat dla swojego dziecka.przesyłam link do stronki, z której można wydrukować kolorowanki
    http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kwiat-w-doniczce-0