SMERFY

!!! BLOK TEMATYCZNY: NADSZEDŁ CZAS WAKACJI 22.06-26.06.2020

Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy bajkę terapeutycznądla dziecka, które ma problemy z akceptacją siebie, ma trudności ze znalezieniem przyjaciół i nie podoba się sobie pt. „Mały koliberek”.

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY : CZYM PODRÓŻUJEMY? 15.06-19.06.2020

Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy bajkę terapeutyczną dla dziecka, które boi się pająków pt. „Przygody trzech sympatycznych skrzatów – Nomika, Drzewika i Drobika”.

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY : NA NASZYM PODWÓRKU 8.06- 12.06.2020

Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy bajkę terapeutyczną dla dzieci które bije innych pt. „Krystian”

Zajęcia z Religii (więcej…)

BLOK TEMATYCZNY : TAKIE SAME I INNE 1.06-5.06.2020

Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy bajkę terapeutyczną dla dziecka, które lubi dokuczać innym i myśli, że jest najlepsze pt. „Króliczek Mikuś”.

Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY : MOI RODZICE 25.05-29.05.2020


Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy bajkę terapeutyczną dla dzieci, które boją się samotności pt. „Mały tygrysek Fikumik i jego rodzina”.

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY : WIOSNA NA ŁĄCE 18.05-22.05.2020

Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy zapoznać się z bajką terapeutyczną dla dzieci, które mają opory w przezwyciężeniu swoich lęków pt. „Bajka o wróbelku Ćwirku i jaskółce Klarze”.

Zajęcia z Religii (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY: WIOSENNA ŁĄKA 11.05-15.05.2020r.

Na zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy zapoznać się z bajką terapeutyczną poruszającą temat lęku przed owadami, a także ich pożytecznej roli dla ludzi pt. „O chłopcu, który bał się owadów”.

Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY: DBAMY O ZIEMIĘ 4.05-8.05.2020r.

Rozpoczynając  pracę z dzieckiem warto porozmawiać  z nim o:

  1. Jaki mamy dziś dzień tygodnia?
  2. Jaki dzień był wczoraj, a jaki będzie jutro?
  3. Czy znasz i wymienisz po kolei wszystkie dni tygodnia?
  4. Jaką mamy teraz porę roku?
  5. Jak nazywały się pozostałe pory roku?
  6. Dla chętnych: jaki mamy miesiąc?
  7. Spójrzmy za okno / otwórzmy je. Jaką mamy dziś pogodę? Czy świeci słońce? Czy na dworze jest zimno czy ciepło?
  8. Czy pamiętasz  imiona kolegów i koleżanek z grupy ? ( DAJANA, KUBA, WOJTEK, TOMEK, FABIAN, MARCIN, ALA, SEWERYN, AREK, PIOTREK, WIKTORIA, POLA, MALWINA, OLA, DOROTKA ), Może za kimś tęsknisz? Z kim najbardziej lubisz  się bawić w przedszkolu? Itp.

Witajcie Smerfy !!!
Wiemy, że codziennie dzielnie pracujecie w domach.  Jesteśmy z Was bardzo dumni. Mamy nadzieję, że macie dużo sił na pracę bo w tym tygodniu będziemy zajmować się ekologią – przed nami wiele ciekawych zadań.. Jesteście gotowi ? Trzymamy za Was kciuki, powodzenia!!!!

1.(PONIEDZIAŁEK)
A-
Mali strażnicy przyrody – słuchanie wiersza.
Mali strażnicy przyrody autor nieznany
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy!
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
-Rozmowa dotycząca treści utworu: Co to jest ekologia?; Co to znaczy zachowywać się ekologicznie?; Co my możemy zrobić dla przyrody?

B- Zapraszam Was na wycieczkę po lesie z cudną wiewióreczką. Wiewióreczka oprowadzi Was po lesie, a Wy zastanówcie się jak możecie zadbać o las i przyrodę? (więcej…)
Rozmowa z dzieckiem:
Co to jest las?
Jakie rośliny można spotkać w lesie?
Jakie zwierzęta można spotkać w lesie?

Rozmowa na temat odpowiedniego zachowania się w lesie: Rodzic prezentuje obrazki. Wspólnie z dzieckiem omawiają przedstawione na nim zachowanie.
Układanie kodeksu odpowiedniego zachowania się w lesie – dobieramy odpowiednie ilustracje.

-NIE WOLNO PŁOSZYĆ ZWIERZĄT!
-NIE WOLNO NISZCZYĆ ROŚLIN!
-NIE ROBIMY KRZYWDY ZWIERZĘTOM!
-NIE WOLNO ŚMIECIĆ!
-W LESIE ZACHOWUJEMY SIĘ CICHO
-NIE PALIMY OGNISKA!

2.(WTOREK)
Dzisiaj zwróćcie szczególną uwagę na konieczność oszczędzania wody.
Pomyślcie, gdzie możemy znaleźć wodę? Czy my w sobie też ją mamy? Dlaczego woda jest taka ważna? Teraz poznajcie historię kropelki wody, opowiadanie dostępne (więcej…)
Zadanie 1- Wiersz o oszczędzaniu wody
„Kap, kap tu, kap, kap tam” D. Banaś
Ola rano zęby myje, cóż się za tym wszystkim kryje?
Lecą z kranu wody krople, strumień tryska przeokropnie.
Ola kończy mycie ranne, kran zakręca niestarannie.
Mamę woła, tatę woła, biegną szybko do przedszkola.
Dziewczynka się bawi, rodzice pracują, a w domu kap, kap, kropelki harcują.
„Już popołudnie – myśli sobie Ola – zaraz rodzice odbiorą mnie z przedszkola”.
Rodzice z Olą do domu wchodzą, a tam z łazienki odgłosy dochodzą.
Kap, kap tam, kap, kap tu, lecą krople: plum, plum, plum.
– Tak nie wolno! – mówi mama – woda kapie już od rana.
Kap, kap tu, kap, kap tam, zakręć szybko z wodą kran.
– Tak nie można! – mówi tata – to jest wody wielka strata.
Rodzic/opiekun odczytuje wiersz. Po zakończeniu prezentacji wiersza prowadzi rozmowę kierowaną na jego temat – zadaje pytania, np. Kto występuje w wierszu? Co Ola robiła rano w łazience? O czym dziewczynka nie pomyślała, zanim wybiegła z rodzicami z domu? Co robiły kropelki wody, gdy Ola była w przedszkolu, a rodzice w pracy? Dlaczego mama i tata Oli byli niezadowoleni po powrocie do domu?
Zadanie 2- Wykonaj kartę pracy

Zadanie 3 „Liczy się każda kropla!”: Rodzic nalewa do kubka/szklanki wody ok.1/2 kubka , zaznacza start w jednym pomieszczeniu, metę w innym, zadaniem dziecka jest przenieść kubek z wodą od startu do mety bez wylania i wrócić. Jeżeli wyszło dolewamy troszkę wody itd.
3.(ŚRODA) Segregowanie śmieci
Posłuchaj treści piosenki (więcej…)
Obejrzyjcie filmik „Rady pana Śmietnika dla wszystkich dzieci (więcej…)

Przeczytajcie wierszyk, możecie nauczyć się go na pamięć:
Jestem sobie kosz na śmieci,
do mnie, do mnie chodźcie dzieci!
Stoję sobie przy tym świerku
pełno chciałbym mieć papierków.

4 (CZWARTEK)
Dzisiaj zapraszam Was na gimnastykę 🙂
Zadanie 1- Opowiastka logopedyczna – jak przetwarzane są odpady
„Jak przetwarza się odpady?” (Magdalena Ledwoń) – opowiastka logopedyczna.
Rodzic/opiekun czyta opowiastkę i prezentuje poszczególne ćwiczenia, a dzieci powtarzają ich sposób wykonania. Jak przetwarza się odpady? Każde dziecko w swoim domu segreguje śmieci. Do innego pojemnika wrzuca plastik i metal (wypychanie językiem prawego, potem lewego policzka), do innego papier (wypychanie językiem przestrzeni między górną wargą a zębami), a do jeszcze innego szkło (wypychanie językiem przestrzeni między dolną wargą a zębami). W niektórych miastach bywa i tak, że jeden pojemnik w domu przeznacza się na plastik, metal i papier, a drugi na szkło (powtórzenie wyżej opisanych kolejnych ruchów). Kiedy kosze są pełne, wtedy przyjeżdżają śmieciarze i zabierają posegregowane śmieci ciężarówką do sortowni (naśladowanie warczenia silnika ciężarówki). Tam śmieci rozkłada się na różne taśmy (kilkukrotne wystawianie języka i chowanie go z powrotem do buzi). Śmieci wędrują do maszyn, które je rozdrabniają na małe elementy (otwieranie i zamykanie buzi wyszczerzonej w uśmiechu). Plastik, metal lub szkło trafiają do wielkich pieców, w których zamienia się je na gorącą masę (gwizdanie, niczym czajnik z wrzącą wodą lub wypuszczanie powietrza przez dzióbek z warg). Masę przelewa się do foremek, z których powstają nowe słoiki, puszki lub butelki. Papier natomiast miesza się z wodą (oblizywanie językiem ust), a z powstałej w ten sposób masy wytwarza się papier makulaturowy.

Zadanie 2-Eko gimnastyka:

  • Do kosza wrzuć: zabawa rzutna, wrzucamy kulki z gazet do wiaderka/kosza/pudła z różnej odległości
  • Sztafeta z butelkami/rolkami papieru toaletowego: zabawa bieżna, ustawiamy butelki/rolki papieru toaletowego tak aby powstał slalom, pokonujemy slalom biegiem, skacząc obunóż, skacząc jednonóż, na czworaka.
  • Kręgle z butelek: zabawa rzutna, wykonujemy kręgle z pustych butelek plastikowych lub rolek po papierze toaletowym
  • Hokej: zabawa w trafianiem do celu, jako krążek może posłużyć zgnieciona puszka po napoju lub zakrętka z butelki , jako kije miotła , bramka to wejście do pokoju lub ustawione dwa kartony, butelki, rolki papieru toaletowego itp.

    Zadanie 3 ćwiczenia oddechowe (więcej….)

5. (PIĄTEK)

Zadanie 1-„Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych. Zróbcie domowy recykling: spróbujcie zrobić coś fajnego z nieprzydatnych już rzeczy Możecie razem z Rodzicami  do tego użyć wszystkiego, co macie pod ręką np.: rolka z papieru, butelka plastikowa, woreczek, korki, patyczki do uszu, płatki kosmetyczne itp.. Wystarczy połączyć te elementy ze sobą i Ekoludek gotowy J Liczę na Waszą kreatywność i zdjęcia tych projektów.

Na nadchodzący „Weekend z bajką”, proponujemy zapoznać się z bajką terapeutyczną poruszającą temat radzenia sobie w trudnej sytuacji i brania odpowiedzialności za swoje decyzje pt. „Mój pies Czarek”.

ZAJĘCIA Z RELIGII (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY: POLSKA -MÓJ DOM 27.04-30.04.2020

Na kolejny, zbliżający się „Weekend z bajką”, proponujemy zapoznać się z bajką terapeutyczną poruszającą temat kłamstwa pt. „A czy to prawda?”

Zajęcia z Religii (więcej…)


BLOK TEMATYCZNY : POZNAJEMY ZAWODY 20.04-24.04.2020.

Zbliża się kolejny „Weekend z bajką”, w ramach którego zachęcamy do zapoznania się z bajką terapeutyczną poruszającą temat nadmiernego objadania się i lenistwa pt. „Lisek Łakomczuszek”.



BLOK TEMATYCZNY: WIOSNA NA WSI  14.04-17.04.2020r.

Rozpoczynając  pracę z dzieckiem warto porozmawiać  z nim o:

  1. Jaki mamy dziś dzień tygodnia?
  2. Jaki dzień był wczoraj, a jaki będzie jutro?
  3. Czy znasz i wymienisz po kolei wszystkie dni tygodnia?
  4. Jaką mamy teraz porę roku?
  5. Jak nazywały się pozostałe pory roku?
  6. Dla chętnych: jaki mamy miesiąc?
  7. Spójrzmy za okno / otwórzmy je. Jaką mamy dziś pogodę? Czy świeci słońce? Czy na dworze jest zimno czy ciepło?
  8. Czy pamiętasz  imiona kolegów i koleżanek z grupy ? ( DAJANA, KUBA, WOJTEK, TOMEK, FABIAN, MARCIN, ALA, SEWERYN, AREK, PIOTREK, WIKTORIA, POLA, MALWINA, OLA, DOROTKA ), Może za kimś tęsknisz? Z kim najbardziej lubisz  się bawić w przedszkolu? itp.

Witajcie dzieci !!!
Wiemy, ze dzielnie pracujecie w domach. W tym tygodniu przypomnicie sobie wiadomości o  wiejskim podwórku. Są przygotowane dla Was różne zadania na kolejne dni tygodnia. Trzymamy za Was kciuki, powodzenia!!!!

  1. (WTOREK) Zobaczcie program edukacyjny: Domowe przedszkole – Co słychać na wsi? (więcej..)
    Na podstawie obejrzanego programu – Omówcie wygląd poszczególnych zwierząt mieszkających na wsi oraz powtórzcie nazwy zwierząt, dzieląc je na sylaby (np. ko – za, ku – ra, itd.). Następnie  przypomnijcie sobie jak się nazywa dziecko – krowy, owcy, świni oraz klaczy. Omówcie także gdzie mieszkają wiejskie zwierzęta ( np. kura w kurniku, itd.) oraz jakie produkty nam dają. (można pokazać dziecku jajka, mleko, szynkę, kiełbasę i powiedzieć jakie zwierze daje nam taki produkt).

    Zwierzęta na wsi -odgłosy,zagadki zadania (więcej…)
  1. (ŚRODA) Dzisiejszy dzień poświęcimy różnym zagadkom związanych ze zwierzętami.
    A-Poproście rodziców o odczytanie zdań, a wy je dokończcie tak, aby się rymowały.       Kończenie rymowanych zdań, np.
    -Przyszła koza do…(woza).
    -Wlazł kotek na…(płotek).
    -Pies zły szczerzy …(kły).
    -Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie …(szły).
    -To dla kotka jest miseczka pełna …(mleczka).

    B- Rozwiążcie zagadki a potem  narysujcie   wybrane zwierze z wiejskiego podwórka.
    Zagadki:
    -Lubi owies, lubi siano,  rży i parska w stajni rano. Ciągnie ciężki wóz po szosie
    wóz się toczy, skrzypią osie. (koń)
    -Choć się zielonej trawy naje, to jednak białe mleko daje. (krowa)
    -Mieszka w chlewiku, kwik słychać stale   daje nam słoninę, mięso oraz smalec. (świnia)
    -Swym czerwonym grzebieniem, czesać się nie może. Budzi ludzi codziennie, gdy świta   na dworze. (kogut)
    -Cztery kopytka, rogi i bródka…Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka. (koza)
    -Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi, wysiaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi (kura).
    -Syty i zadowolony głośno pomrukuje, lubi mleko, łapie myszy, zły pazurki pokazuje (kot).
    -Często wołam: me, me, me.  Czy ktoś wełnę moją chce?  ( owca)

    C-Posłuchaj odgłosów zwierząt i dopasuj do obrazka

3. (CZWARTEK) Dzisiejszy dzień poświęcimy muzykowaniu i działaniom plastycznym. Posłuchajcie piosenki o kaczuszkach,  możecie spróbować nauczyć się i ją zaśpiewać. Możecie również tańczyć bo przecież potraficie zatańczyć „Kaczuszki”
-Kaczuszki” – Dziecko naśladuje ruchy wykonywane przez dzieci w piosence (więcej…)
Opiszcie słowami wygląd kaczki. Powiedzcie czy kaczka jest ptakiem i co każdy ptak posiada, oraz czy kaczki podwórkowe fruwają? Spróbujcie narysować kaczki. Pomoże Wam w tym załączony filmik (więcej…)
-Wysłuchajcie piosenki „Dziadek  fajną farmę miał”  (więcej…) i pobawcie się z rodzicami w zgadywanie odgłosów jakie wydają poszczególne zwierzęta. Raz wy odgadujecie , raz rodzice lub rodzeństwo.
-Spróbujcie naśladować sposób poruszania się zwierząt z wiejskiego podwórka. Rodzice niech spróbują odgadnąć waszą zagadkę ruchową  Możecie przy tym wydawać dźwięki.
-Spróbuj wykonać z origami :

4.  (PIĄTEK ) Bajka do słuchania „Kotałek Nieśmiałek” (więcej…)
Zachęcamy również do podjęcia rozmowy inspirowanej bajką.
Rodzic odwołując się do bajki (doświadczeń kotka) i przeżyć dzieci, zadaje pytania:
– Dlaczego kotek nie lubił spacerów po podwórku?
-Czego się bał?
– Co czuł kotek, gdy spotykał kogoś, kogo nie znał?
– Jak się zachowywał?
-Co mu sprawiało największą trudność?
-Jaki sposób na nieśmiałość znalazła mama kotka?
-Co wy czujecie w podobnych sytuacjach?
-Jak wy reagujecie, gdy spotykacie się z kimś, kogo nie znacie?

Dodatkowo można zrobić :

W ramach „Weekendu z bajką” zachęcamy do zapoznania się z bajką terapeutyczną dotykającą tematu odmienności fizycznej i dyskryminacji osób starszych pt. „Zaginiony pierścionek”.

PROPOZYCJA POŚWIĄTECZNEJ LEKCJI RELIGI (więcej…)



BLOK TEMATYCZNY: WIELKANOC 6.04- 10.04.2020 r.

Zbliża się kolejny „Weekend z bajką”, w ramach którego zachęcamy do przeczytania bajki terapeutycznej dla dziecka bojącego się ciemności pt. „Jak Bąbelek pokonał strach”.



BLOK TEMATYCZNY: POBUDKA !!! TO JUŻ WIOSNA 23.03-27.03
1-Przyjście Wiosny J. Brzechwa (posłuchaj )(więcej…)
Porozmawiajcie na temat treści: jakie zwierzątka ze sobą rozmawiały (policzcie je), jakie miały pomysły na to czym wiosna przyjedzie i kto miał rację. Posłuchajcie wiersz jeszcze raz , dziecko ruchem pokazuje wszystkie pojazdy (np. rowerek – leżąc na plecach kręci nogami, samolot – biega z rozłożonymi rękami itp. wg własnego pomysłu).
2-Popatrzcie przez okno , dziecko opowiada co widzi, zachęcaj dziecko do mówienia całymi zdaniami, zauważcie jak najwięcej szczegółów za waszym oknem. Zadawaj dodatkowe pytania np. co widzisz czerwonego, czy widzisz jakieś zwierzę, policz ile widzisz latarni, pobawcie się w zgadywanie cały czas patrząc przez okno np. o czym mówię: jest duże, brązowe, stoi po prawej stronie, właśnie usiadł na tym ptak (drzewo) itp.
3-Maszeruje Wiosna (posłuchaj, możesz spróbować zaśpiewać, możesz wykonać też obraz Pani Wiosny dowolną techniką- zapraszamy) (więcej…)
4-Rozwiąż zagadki http://www.gcer.pl/wp-content/uploads/2020/03/Zagadki.pdf
5-Marcowa-pogoda-karta-pracy http://www.gcer.pl/wp-content/uploads/2020/03/Marcowa-pogoda-karta-pracy.pdf

Podczas pobytu w przedszkolu dużo czasu poświęcamy na czytanie, dlatego, aby dzieci zachowały systematyczny kontakt z literaturą proponujemy „Weekend z bajką”. Prosimy w sobotę albo w niedzielę usiąść wygodnie z dzieckiem i przeczytać proponowaną bajkę, a następnie porozmawiać na temat jej treści i rozwiązać zadanie.

Bajka na ten tydzień:

Bajka terapeutyczna przeznaczona dla dzieci, które są nieśmiałe i nie wierzą we własne możliwości. Przeprowadzka.



BLOK TEMATYCZNY : W ŚWIECIE TEATRU 30.03-3.04.2020

W ramach kolejnego „Weekendu z bajką” zachęcamy do wspólnego aktywnego przeczytania bajki terapeutycznej pt. „O słoniku, który nie umiał dzielić się z innymi swoimi rzeczami”.