ZRW II- ISKIERKI

!!! Blok tematyczny: Letnie zabawy
Realizacja: 22.06-26.06.2020

Blok tematyczny:Pogoda w lecie
Realizacja: 15.06-19.06.2020



Blok tematyczny: Owoce zbliżającego się lata
Realizacja: 8.02-12.06.2020


Blok tematyczny : Zmysły
Realizacja: 1.06-5.06.2020


Blok tematyczny : Rodzina
Realizacja: 25.05.-29.05.2020r.


Blok tematyczny : Dom
Realizacja: 18.05-22.05.2020r.


Blok tematyczny: Środki transportu
Realizacja: 11.05-15.05.2020r.


Blok tematyczny: Dzikie zwierzęta – wycieczka do ZOO
Realizacja: 04.05 – 08.05.2020

Kolejny tydzień poświęcimy na poznanie i przybliżenie dzieciom dzikich zwierząt.
1.Dzisiaj postarajmy się zaprezentować dzieciom zwierzęta, które w naszej rzeczywistości spotkać możemy tylko w zoo. Najlepszym sposobem na jak najbardziej  rzeczywiste przedstawienie tych zwierząt będzie zaprezentowanie filmiku, w którym dzieci będą mogły zobaczyć i usłyszeć takie zwierzęta jak: słoń, lew, żyrafa, zebra…..Zachęcam, abyśmy razem z dzieckiem oglądali film i opowiadali dziecku jak wygląda prezentowane zwierzę – jego charakterystyczne cechy jak: trąba u słonia, długa szyja u żyrafy, ile ma nóg, jakiego jest koloru itp. Można wykorzystać do tego poniższy filmik: (więcej…)
2.Piosenka „Idziemy do zoo”. Jak co tydzień zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem w rytmie piosenki….pomaszerujmy z dzieckiem, potańczmy, poruszajmy jego rękami i nogami w zależności od możliwości motorycznych dziecka.
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
3.Wąż- jest także rzadko spotykany przez nas na co dzień. Spróbujmy razem z dzieckiem zrobić prostego węża i zawiesić go w pokoju, aby cieszył nas kilka dni. Poniżej link gdzie krok po kroku instrukcja do wykonania zadania, ale możemy także sami narysować węża na kartce papieru i razem z dzieckiem pokolorować go-pamiętajmy, żeby dziecko uczestniczyło w zadaniu razem z nami-dajmy mu grubą kredkę do ręki, a jego rękę w nasze dłonie i prowadząc rączkę dziecka pokolorujmy węża (więcej…)
4.Słoń. Razem z dzieckiem wyklejmy kontury sylwetki słonia. Proponuję, aby posmarować kartkę klejem i obsypać kaszą manną, ale jeśli nie mamy w domu może być coś innego -skrawki podartego szarego papieru, wełna, podarta gazeta…ważne, aby dać materiały dziecku do ręki, tak by poczuło fakturę i jak najwięcej czynności wykonywało z nami. Poniżej link, gdzie można znaleźć kolorowanki słonia (więcej…)

-Zabawa ZOO
Tu w ZOO zawsze jest wesoło (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
Tutaj małpki skaczą wkoło (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
Tutaj ciężko chodzą słonie (naciskamy płaskimi dłońmi)
Biegną zebry niczym konie (lekko stukamy pięściami)
Żółwie wolno ścieżką człapią (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
W wodzie złote rybki chlapią (muskamy raz wierzchnią, raz wewnętrzną stroną dłoni)
5.Na koniec tygodnia zabawy sensoryczne. Zwierzęta egzotyczne mieszkają w różnych środowiskach, nieraz uwielbiają taplać się w błocie, wylegiwać w kałużach…..Pozwólmy dzisiaj dzieciom na takie zabawy. Proponuję, aby kaszę manną zalać wrzątkiem (niewielką ilością) rozmieszać i masa gotowa. Bardzo dobrze sprawdza się zwykły kisiel – po przestudzeniu dajmy dziecku w misce lub na tacy i włóżmy tam jego ręce.

Blok tematyczny – Chcemy być zdrowi – dbamy o czystość.
Realizacja: 27.04 – 30.04.2020r

W tym tygodniu będziemy starali się wdrożyć dzieci do stosowania zasad higieny osobistej. Oczywiście, że dzieci same nie wykonają czynności higienicznych, ale poprzez pokaz, obserwację przez dziecko tego co my robimy, a przede wszystkim poprzez samodzielne doświadczenie pewnych czynności w naszej obecności zachęcimy dziecko do mycia, czesania się itp. Bardzo ważne także, do czego serdecznie namawiam, aby systematycznie wykonywać określone zabiegi higieniczne, w określonych porach i zawsze w określonej kolejności, co znacznie ułatwia dzieciom wyrobienie nawyków.

1.Dzisiaj wykonywanie naszych zajęć zaczynamy od samego rana. Podczas pobytu w łazience pokażmy dziecku przybory, przedmioty których używamy codziennie do mycia, czesania się – takich jak: mydło, ręcznik, szczotka, pasta do zębów, grzebień, lusterko. Dajmy dzieciom do ręki te przybory, pozwólmy im pomanipulować nimi, poczuć je, ich fakturę, a jednocześnie opowiadajmy dziecku o nich – jak wyglądają, do czego służą i pokazujmy jak ich używamy. Dajmy powąchać mydło, pastę, szampon, balsam… Następnie razem z dzieckiem nałóżmy pastę na szczotkę, wyszorujmy zęby, wypłuczmy, umyjmy mydłem ręce i wytrzyjmy w ręcznik…Wykonajmy wszystkie czynności toalety porannej jak co dzień, tylko poświęćmy temu dzisiaj więcej czasu, opowiadajmy co robimy i pozwólmy dziecku w miarę jego możliwości wykonywać te czynności samemu lub z naszą pomocą.

– zachęcam także do zabawy z lusterkiem – pozwólmy dziecku przejrzeć się z brudną i z czystą buzią…skierujmy jego uwagę na tę różnicę, opowiedzmy o tym.

2.Dzisiaj piosenka. Jak co tydzień proponuję, aby w rytm piosenki w tematyce zajęć razem z dzieckiem potańczyć, pobujać się, potupać nóżkami, poruszać rączkami….muzyka zawsze sprawia dzieciom wiele radości.
załącznik nr 1 (więcej…)
załącznik nr 2 (więcej…)
3.Dzisiaj praca plastyczna- wykonajcie obrazek wraz z rodzicami. Możecie wydrukować obrazek zębów i szczoteczki, ale także samemu można narysować kontur zęba, lub szczotki…proponuję wykleić obrazek podartą bibułą, kolorowymi kartkami….co mamy w domu. Zachęcajmy dziecko, aby jak najwięcej uczestniczyło w wykonaniu pracy i starajmy się jak najwięcej czynności wykonywać jego rączkami.
załącznik nr 3 (więcej…)
4.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czysty przedszkolak”:
Mam czystą buzię, jestem uczesany,
Na koszulce nie mam żadnej tłustej plamy.
Czyste paznokcie, bluzeczka wyprana,
Umyte dokładnie łokcie i kolana.
-podczas wypowiadania kolejno naśladujemy mycie twarzy, czesanie, pokazujemy na czystą koszulkę, paznokcie, łokcie i kolana…

Zabawa „Gąbki, gąbeczki”-doświadczanie zmysłowe: wykorzystujemy do zabawy różnego rodzaju gąbki jakie mamy w domu-te z łazienki i z kuchni….oglądamy je, dotykamy, podrzucamy, zgniatamy, a na końcu masujemy i pocieramy nimi rączki, nóżki, brzuszki dzieci.

Zabawa z mydłem i wodą-nalewamy do miski ciepłą wody, wlewamy mydło w płynie, lub wkładamy kostkę mydła….dzieci wkładają ręce ,poruszają nimi, co przyczynia się do powstania coraz większej ilości piany….to super zabawa jak w piosence, którą już znacie, posłuchajcie jej także dzisiaj. Można także w misce umieścić gąbkę, którą dzieci będą zgniatać….


Blok tematyczny : Wiosna na wsi
Realizacja : 20.04 – 24.04.2020r

W tym tygodniu postaramy się przybliżyć dzieciom wybrane zwierzęta mieszkające na wsi.
1.Dzisiaj, aby wprowadzić dziecko do tematu proponuję film, na którym dzieci zobaczą jak wyglądają zwierzęta mieszkające na wsi ale także posłuchają ich odgłosów. Zachęcam aby razem z dzieckiem oglądać film, zatrzymywać i omawiać przedstawiane zwierzę – jak wygląda – czy ma pióra, sierść, ile ma łap, jakiego jest koloru itp. Naśladujmy także odgłosy zwierząt i zachęcajmy dzieci aby naśladowały z nami….
Piesek szczeka : HAU, HAU, HAU
Kotek miauczy : MIAU, MIAU, MIAU
Kura gdacze : KOD, KO, DA
Kaczka kwacze : KWA, KWA, KWA
Owca beczy : BEE, BEE, BEE
Krowa muczy : MUU, MUU, MUU
Konik parska : PRR, PRR, PRR.
załącznik 1 (więcej…)
Jeśli dziecko ma jeszcze ochotę możemy wspólnie z nim zobaczyć krótką bajkę o zwierzętach na wsi.
załącznik 2 (więcej…)
2.Dzisiaj wesoła piosenka: „Dziadek fajną farmę miał”. Zachęcam do wspólnego wysłuchania, w miarę możliwości potańczenia lub pobujania się w rytm muzyki. Poruszania rączkami, nóżkami, klaskania itp. Ta piosenka to także świetne przypomnienie i zachęta do powtarzania odgłosów zwierząt.
załącznik 3 (więcej…)
3.Dzisiaj czas na pracę plastyczną.
Proponuję, aby razem z dzieckiem zrobić baranka z pudełka po jogurcie. Aby wykonać tę pracę potrzebujemy tylko pudełko, klej, watę i flamaster. Starajmy się, aby dziecko uczestniczyło w poszczególnych czynnościach, ale jeśli to nie możliwe, to opowiadajmy co robimy, dajmy dziecku do ręki watę, pudełko- tak aby mogło poczuć fakturę tych przedmiotów, pomanipulować nimi….a powstała praca ucieszy pewnie wszystkich domowników.
załącznik 4 (więcej…)
4.Dzisiaj postarajmy się przybliżyć dzieciom zwierzęta wiejskie i produkty, które od nich mamy za pomocą smaku…właśnie w warunkach domowych tę część zadania na ten tydzień będzie nam wykonać najprościej, ale zarazem najlepiej….Doskonale znacie Państwo preferencje smakowe Waszych dzieci, więc można skupić się na tych produktach, które są ulubionymi w diecie dziecka, ale zachęcam także, żeby próbować przedstawić, pokazać, podotykać i posmakować jak najwięcej produktów odzwierzęcych….Oczywiście podajemy produkty takie, które nie są wykluczone z diety dziecka i w takiej formie, która jest zgodna z jego możliwościami spożywania pokarmów. Nawet jeśli dziecko nie może zjeść lub wypić postarajmy się pokazać mu kilka produktów, opowiedzieć od jakiego zwierzęcia pochodzi itp. Jest to zapewne ćwiczenie, które możemy wykonywać cały dzień….Pamiętajmy, aby nie zabrakło takich produktów jak : mleko, sery, jaja, mięso. Na dzisiejsze zajęcia życzę smacznego!
5.Na zakończenie tygodnia proponuję spędzić miło czas z dzieckiem podczas zabawy rytmiczno-ruchowej i paluszkowej:
KACZKI – zabawa rytmiczno-ruchowa:
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie prawą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, prawą nóżką tupać sobie:
Tup, tup,tup,tup,tup, tup.
Idzie kaczka nieboraczka, tupie sobie nóżką w laczkach.
Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie lewą nóżką
Szczery uśmiech mieć na dziobie, lewą nóżką tupać sobie:
Tup, tup, tup, tup, tup, tup.
Podczas tej zabawy zachęcamy dziecko, aby maszerowało, tupało prawą i lewą nogą – zróbmy to razem z nim….ale możemy także podejść do leżącego dziecka, podnosić i tupać jego prawą i lewą nóżką.
OWIECZKI – zabawa paluszkowa:
Pięć owieczek w zagrodzie bryka – jeden, dwa, trzy, cztery, pięć
( pokazujemy całą dłoń i kolejno pokazując palce odliczamy )
Nagle patrzcie – jedna znika!
( chowamy jeden palec )
Cztery owieczki w zagrodzie brykają – jeden, dwa, trzy, cztery
(kolejno przeliczamy cztery palce )
Jedna odeszła, więc trzy zostają
( chowamy kolejny palec )
Trzy owieczki małe – jeden, dwa, trzy
Idą razem na hale.
(„ idziemy” palcami po przedramieniu drugiej ręki )
Przez strumyczek przeskoczą
( zmieniamy rękę i wspinamy się po drugim przedramieniu )
I dalej wesoło kroczą.
( palcami „idziemy” na czubek głowy )
A gdy dotrą na sam szczyt – całą trawę zjedzą w mig!


Blok tematyczny: Wiosenna łąka – Bocian i żabki.
Realizacja : 14.04 – 17.04.2020r.

W tym tygodniu postaramy się przybliżyć dzieciom wiosenną łąkę i jej mieszkańców. Skupimy się na boćku i żabkach.
1.Wraz z nastaniem wiosny wracają do nas bociany. To bezdyskusyjny symbol nadejścia pięknych wiosennych dni. Wiadomo, że jak bocian to i żabki….Spróbujmy opowiedzieć dzieciom o tych zwierzętach. Zachęcam także do zobaczenia i posłuchania ich.
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
2.Dzisiaj spróbujmy wraz z dzieckiem wykonać bociana z płatków kosmetycznych. Zachęcam aby jak najbardziej angażować dziecko do wspólnej pracy. Dajmy dziecku do rąk płatki, patyczek, pozwólmy mu pomanipulować tymi materiałami, poznać ich fakturę. W miarę jego możliwości – jego rękami w naszych dłoniach wykonujmy jak najwięcej czynności w tym zadaniu. Poniżej instrukcja, jak krok po kroku wykonać bociana (więcej…)
3.Dzisiaj żabka. Skoro mamy już bociana, to zachęcam aby dzisiaj razem z dzieckiem zabawić się w wypełnianie konturu żabki. Dzieci bardzo lubią malować palcami. Potrzebujemy tylko obrazek do pomalowania z żabką i zieloną farbę. Maczamy paluszek dziecka w farbie i odbijamy na kartce. Poniżej link, gdzie możemy pobrać i wydrukować obrazek.(więcej…)
4.Dzisiaj piosenki o boćkach i żabkach. Zachęcam do wspólnego wysłuchania, pobujania się w takt muzyki, pomasowanie dziecka, poruszanie rączkami i nogami….to świetny sposób na spędzenie razem czasu.
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)



Blok tematyczny : Wielkanoc    Realizacja: 6.04 – 10.04.2020r

W tym tygodniu będziemy przybliżać dzieciom symbole i zwyczaje związane z okresem Świąt Wielkanocnych.1.Koszyczek wielkanocny – dzisiaj zachęcam aby przy okazji domowych zajęć przedświątecznych i przygotowań do świąt pokazać dziecku, dać do ręki, opowiedzieć o zwyczajach wielkanocnych, symbolach i ich znaczeniu. Oczywiście najbardziej bliskie dzieciom będą zające, szczególnie te czekoladowe, kolorowe, czy kurki…Pamiętajmy jednak, żeby starać się przybliżyć dziecku zwyczaje i tradycje. Pokazujemy dziecku koszyczek, ten który zapewne co roku przygotowujemy na Wielkanoc i pokazujemy co do niego będziemy wkładać – baranka, jajka, chleb, babę wielkanocną….Niech dziecko towarzyszy nam w przygotowaniach do świąt – pokazujmy mu także wszelkie ozdoby wielkanocne, którymi przyozdabiamy mieszkania. Wprowadzimy dzięki temu dziecko w tematykę wielkanocną, a także pozwolimy na czynne, wspólne uczestnictwo w przygotowaniach świątecznych.
2.Piosenka – jak co tydzień zachęcam, aby towarzyszyła nam muzyka. Poniżej linki do piosenek o tematyce wielkanocnej.
Piosenka nr 1 (więcej…)
Piosenka nr 2 (więcej…)
3.Pisanka – dzisiaj zachęcam do wykonania pracy plastycznej z dzieckiem – wypełnienie konturu pisanki kolorowym papierem, cekinami, sznureczkami,  przeróżnymi ozdobami które mamy w domu, a przykleją nam się do kartki. Poniżej link do strony, gdzie możemy pobrać do druku pisanki z różnymi wzorami, ale możemy także sami narysować na kartce kontur jajka i wspólnie z dzieckiem wykleić (więcej…)
4.Wykonanie pracy plastycznej – kura i kurczątka. Do wykonania tej pracy potrzebujemy kartki papieru, żółtej farby, pędzel, czerwony i czarny flamaster. Malujemy dziecku dłoń żółtą farbą i odbijamy ją na kartce, dorysowujemy dzioby i łapki kurcząt. Tak powstałą pracę pozostawiamy do wyschnięcia i prezentujemy domownikom – może to być własnoręcznie zrobiony przez dziecko prezent- laurka na Wielkanoc. Poniżej link do filmiku, jak wykonywać obrazki tą techniką – można spróbować zrobić z dzieckiem cały obrazek, ale zachęcam aby wykonać postać kurki, jeśli dziecku zabraknie chęci i możliwości skupienia uwagi na dłuższy czas (więcej…)
5.Zabawa paluszkowa – Zajączki. Siadamy naprzeciwko dziecka, lub sadzamy go na kolana, możemy także podejść do leżącego dziecka, bierzemy dłoń dziecka we własne ręce i wykonujemy czynności z wierszyka :
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca – zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
Zabawę powtarzamy kilka razy.


Blok tematyczny : Wiosenna pogoda. Realizacja: 23.03 – 27.03.2020

W tym tygodniu dzieci poznają zjawiska pogodowe występujące wiosną – wiatr, deszcz, coraz większa temperatura, słońce, chmurka.
1.Obserwacja wiosennej pogody oraz związanych z tym widocznych zmian – najlepiej podczas spaceru, ale jeśli nie ma takiej możliwości – obserwacja pogody przez okno: zobaczcie co dzieje się za oknem, czy pada deszcz, czy może świeci piękne słońce?
*zabawy wodą (imitowanie deszczu) – nalewamy wodę do miski i przelewamy ją przez sitko, durszlak – obserwacja spadających kropelek, pryskanie wodą – gwarancja dobrej zabawy, wywołanie uśmiechu, a przy tym doznania zmysłowe.
2.Piosenka ‘’Maszeruje wiosna” lub inna o tematyce wiosennej – muzyka doskonale wpływa na nastój, a przy tym zachęca także do ruchu – można w rytm muzyki poruszać rękami, nogami, jeśli jest możliwość potańczyć, pomaszerować, ale także masować, ugniatać, głaskać plecy, dłonie, stopy – w zależności od możliwości motorycznych dziecka. (więcej…)
3.W poniedziałek był deszcz i woda, a dzisiaj – słońce i ciepły podmuch wiosennego wiatru. W miarę możliwości podczas spaceru, ale jeśli to niemożliwe to oglądamy słońce świecące za oknem i obserwujemy gałązki poruszające się na wiosennym wietrze. Po obserwacji staramy się odzwierciedlić podmuch wiatru suszarką – najpierw podmuchu zimnego, a potem ciepłego powietrza kierowanego z niewielkiej odległości najpierw na ręce dziecka, tak aby nie przestraszyć go w pierwszej chwili.
4.Zabawy plastyczno – techniczne: na niebieskiej kartce papieru przyklejamy z pomocą opiekuna płatki kosmetyczne imitujące chmurkę – dociskamy i pocieramy wyczuwając jaka jest miękka i delikatna. Możemy także dokleić kropelki deszczu spadające z tej chmurki (do wyboru kasza, ryż lub pestki dyni – co mamy w kuchni….) także dociskamy dłonią.
5.W miarę możliwości sadzenie cebulki wiosennego kwiatka, ale wystarczy sama zabawa w pojemniku z ziemią do kwiatów – przesypywanie ziemi, ugniatanie, zasypywanie rąk. Możemy także dać dziecku do pooglądania i podotykania doniczkę plastikową, pokazać kwiatki w doniczce.

Blok tematyczny : Wiosenne warzywa Realizacja : 30.03 – 3.04.2020r

W tym tygodniu skupimy się na poznaniu wybranych świeżych wiosennych warzyw. Zapoznajemy dzieci z takimi warzywami jak: świeży wiosenny szczypior, sałata, rzodkiewka, pomidor i ogórek.
1.Dzisiaj zapoznajemy dziecko z wybranymi warzywami. Będziemy chcieli poznać je wszystkimi zmysłami. Prezentujemy je dzieciom, podajemy do rąk, opowiadamy o nich – ich kształcie, kolorze, strukturze. Pozwalamy dziecku manipulować nimi, poznać je poprzez dotyk, a także zapach i smak. Możemy zetrzeć poszczególne warzywa na tarce, co potęguje ich zapach i pozwala na podanie do skosztowania.
2.Dzisiaj piosenka. Tak jak w zeszłym tygodniu zachęcamy do wysłuchania piosenki, ale także wspólnej zabawy z dzieckiem w jej rytmie  – możemy tańczyć, kołysać się, poruszać rękami, nogami, a także masować poszczególne części ciała .Proponujemy piosenkę: „ Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki” lub „Ogórek zielony”, ale każda piosenka o podobnej tematyce na pewno umili wspólnie spędzony z dzieckiem czas.
Załącznik 1 (więcej…)
Załącznik 2 (więcej…)
3.Wykonanie sałatki. Dzisiaj wraz z dziećmi wykonujemy wiosenną sałatkę. Oczywiście angażujemy dziecko do tych zajęć na miarę jego możliwości. Jeśli to możliwe niech umyje razem z nami warzywa, wymiesza z nami pokrojone warzywa w misce, ale jeśli nie ma takiej możliwości to niech towarzyszy nam w przygotowaniu obserwując, a także opowiadajmy dziecku co robimy wykonując poszczególne czynności. Dajmy dziecku powąchać zapachów świeżych warzyw, skosztować sałatki, albo startych warzyw. Smacznego !!!
4.Wykonanie pieczątek z warzyw – wycinamy w ogórku lub rzodkiewce najprostsze kształty, mogą być po prostu przecięte kawałki tych warzyw, wraz z dzieckiem maczamy je w kolorowej farbie i odbijamy na kartce papieru. Doskonale w tym ćwiczeniu sprawdzi się także surowy ziemniak.
5.Wyklejanie konturu obrazka. Razem z dzieckiem wydzieramy kawałki kolorowej bibuły lub papieru, smarujemy klejem i wyklejamy warzywo na obrazku. Obrazek możemy wydrukować, lub samemu narysować kontury wybranego warzywa, ewentualnie przykładamy ogórka do kartki i obrysowujemy jego kształt. Poniżej link do stronki z której można wydrukować kolorowanki warzyw.
Załącznik 3 (więcej…)